Jump to content

Den store Baofengtråden


Bjornepappa

Recommended Posts

Ser det er ein god del diskusjon om Baofeng radioar her inne og nære slektningar av desse. Tenkte difor det kunne være fint å ha ein eigen tråd om emnet.

 

Sjølv har eg ein UV-5R som "reserve radio" og er stort sett veldig fornøgd med den, kjøpte den for ca 200 kr inkl frakt på Ebay. Einaste minus må vere at volumknappen går alt for lett rundt. Det har eg løyst med å surre ein gummistrikk rundt.

 

De andre som har ein slik radio eller vurderer det, legg gjerne ut eit ord eller to og gjerne eit bilde om de har noko artig å vise fram!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to UV-5R som har virket fint i høst på jaktradiofrekvensene. Tale og lyd-kvalitet tilsvarende det som andre merker leverer. Programmering av pilottoner virker også, så i forhold til jaktradioer er vi såpass fornøyd at det er flere kamerater som har bestilt.

 

Det som jeg ikke får til å virke derimot er PMR-kanalene (446MHz). Har ikke testet mot andre PMR-radioer, men UV-5R med likt oppsett klarer ikke å sende eller motta (testet begge veier med to stk). Må være noe feil med oppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket at det ikke er noen CTSCC-toner e.l. som er skrudd på?

Slet litt med dette selv på en Baofeng UV-82. Testet opp mot en vanlig PMR, men squelchen ville ikke åpne. Den registrerte mottatt signal, men åpnet ikke. Etter hvert fikk jeg det til, men vet egentlig ikke hva som først var galt. Nå funker det som tusan. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppdaget at de lå ferdig i chirp i går kveld. :)

 

La de inn og dermed virket de. Tok 10 sekunder, mot fem minutter som jeg hadde gjort med manuell innlegging. Forskjellen var at toner var satt til (none) i chirp, mens jeg hadde latt det stå tomt.

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring med Baofeng UV-B5. Den skal på mange måter være bedre enn UV-5R. Har kjøpt flere til jaktkamerater, familie osv. Av disse har det vært én radio som kom med feil. Se forøvrig omtale her: https://hamgear.wordpress.com/2012/12/1 ... eng-uv-b6/

 

Nå begynner denne å bli litt gammel. Har kikket litt på en ganske ny Baofeng (eller Pofung som de nå visstnok heter) med modellbetegnelse gt-3wp der WP visstnok står for water proof. Dette er en IP67-klassifisert radio, noe som riktignok ikke er helt vanntett, men bør gi god beskyttelse. Se forøvrig denne omtalen: http://www.miklor.com/COM/Review_GT3WP.php

 

Ellers vil jeg slå et slag for den knallgode Yaesu FT270. Denne er atomsikker og sender og mottar godt. Litt tung, men det får man tåle...

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering. Ref regelverket. Nagant 762

 

Det er rett som du seier, effekten på desse kan ikkje stillast lågare enn 1 W. Makseffekt på PMR er vel 0,5?

Om ein nyttar ferdig oppsett i Chirp er derimot det andre korrekt oppsatt, deriblant smalbånd. Trur det er narrow FM på engelsk (NFM)?

Link to comment
Share on other sites

Ja, maks effekt er 0,5W, et annet kriterie er også at radioen IKKE har avtagbar / løs antenne. Så det er mange grunner til at slike radioer ikke er godkjente. Men det absolutt viktigste i mine øyne er båndbredden du sender med. Gjøres dette feil ødelegger du for alle andre på nabokanaler, og sender også utenfor PMR 446 båndet. Kanskje forstyrrer du viktige ting ?

 

NFM er ett ord for det ja, andre produsenter har gjerne andre ord. Hele poenget er å få ned båndbredden slik at utsendt signal ikke er bredere enn det skal være, og dermed ikke forstyrrer andre.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har en ferdig Chirp .csv fil med alle kanalene å legge ut til nedlasting ?

Alle norske jaktkanaler 1 - 6

Sankekanaler 1 og 2

Sikringskanaler 1 - 13 +12A, 12B, 12C.

Svenske jaktkanaler 1 - 7

 

Her er alt utanom svenske jaktkanalar. https://www.dropbox.com/s/atxjlzzjv98ey ... k.img?dl=0

Det er vel å merke ikkje .csv, men .img-fil til bruk i Chirp.

 

Edit: Då har eg laga .csv i tillegg: https://www.dropbox.com/s/99eba7vj340an ... k.csv?dl=0

Link to comment
Share on other sites

Dere som programmerer selv, det er ikke lovlig å bruke disse radioene til PMR446. Og for guds skyld, gjør dere det, så husk nå for all del på at PMR446'er smalbåndet, ellers så legger dere beslag på 3-4 kanaler når dere sender !

 

Radioene dere kjøper på ebay osv er forøvrig 2meter/70cm radioer dvs amatørradioer og er derfor ikke godkjent som jaktradio og ulovlig å bruke for dere som ikke er radioamatører. Godkjente jaktradioer bør kjøpes ferdig progammert med jaktkanaler uten mulighet for å programmere selv. Har ved flere anledninger hørt jegere åpne repeatere her i området og bruker radioamatørene sine frekvenser til jakt. Til og med på maritime frekvenser og frekvenser som ble brukt av blålysetater før det nye nødnettet kom har jeg hørt jegere på. :x

Link to comment
Share on other sites

 

Radioene dere kjøper på ebay osv er forøvrig 2meter/70cm radioer dvs amatørradioer og er derfor ikke godkjent som jaktradio og ulovlig å bruke for dere som ikke er radioamatører. Godkjente jaktradioer bør kjøpes ferdig progammert med jaktkanaler uten mulighet for å programmere selv. Har ved flere anledninger hørt jegere åpne repeatere her i området og bruker radioamatørene sine frekvenser til jakt. Til og med på maritime frekvenser og frekvenser som ble brukt av blålysetater før det nye nødnettet kom har jeg hørt jegere på. :x

 

Siden du quoter meg og skriver "dere som ikke er radioamatører" så ble jeg litt usikker, men for ordens skyld så er jeg radioamatør og har god kontroll på regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Radioene dere kjøper på ebay osv er forøvrig 2meter/70cm radioer dvs amatørradioer og er derfor ikke godkjent som jaktradio og ulovlig å bruke for dere som ikke er radioamatører. Godkjente jaktradioer bør kjøpes ferdig progammert med jaktkanaler uten mulighet for å programmere selv. Har ved flere anledninger hørt jegere åpne repeatere her i området og bruker radioamatørene sine frekvenser til jakt. Til og med på maritime frekvenser og frekvenser som ble brukt av blålysetater før det nye nødnettet kom har jeg hørt jegere på. :x

Bra med opplysning av uvitande, men eg synest kanskje du generaliserer litt mykje her.

Heilt enig i at slik bruk du beskriv ikkje skal skje og det er heilt klart ulovlig. Å bruke f.eks sikringskanalar til jakt er heller ikkje lov, men har inntrykk av at det ikkje er heilt uvanlig.

Men å bruke ein amatørradio til f.eks jakt og sauesank på jakt- og sankekanalar, ser du virkeleg på det som noko stort problem?

Kan jo nevne at f.eks Biltema sel ein liknande radio som fint kan programmerast vha USB-kabel du får kjøpt i samme sjappa...er det ulovlig?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo nevne at f.eks Biltema sel ein liknande radio som fint kan programmerast vha USB-kabel du får kjøpt i samme sjappa...er det ulovlig?

 

Uten å kjenne Biltema sin radio, så er det gjennom EØS-avtalen lov å selge radioutstyr fritt, med noen unntak (f.eks. maritimt bruk og luftfartsbruk). Det er bruken som gjerne er ulovlig.

 

Dette var i alle fall regelen tidligere. Om nye regler er kommet til i senere tid, må jeg gjerne korrigeres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 stykk av disse radioene, men 2 av de er litt eldre så de får jeg ikke til å programmere med Chirp lenger. Er det noen måte å oppdatere firmware på disse? Eller må jeg laste ned en eldre versjon av Chirp til disse?

Etter at jeg byttet PC og måtte laste ned Chirp på nytt så er det bare den nyeste radioen som kan programmeres.

Link to comment
Share on other sites

Radioene dere kjøper på ebay osv er forøvrig 2meter/70cm radioer dvs amatørradioer og er derfor ikke godkjent som jaktradio og ulovlig å bruke for dere som ikke er radioamatører. Godkjente jaktradioer bør kjøpes ferdig progammert med jaktkanaler(......)

 

Vart litt nysgjerrig på dette. Ifølge manual som eg finn på nettet (finn ikkje igjen min eigen) er UV-5R godkjent iht bl.a. EN 301 489-1 og -5, der -5 betyr at det er ein PMR-radio og som dermed kan programmerast innanfor frekvensspekteret den er laga for, for VHF er dette 136-174 MHz. Om eg har forstått rett skal amatørradioar vere godkjent iht EN 301 489-15, og ikkje -5.

Har eg misforstått dette?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Men problemet er at Chirp ikkje vil starte i det heile tatt, det kan vel ikkje ha samanheng med dette, eller?

Har samme problemet. Etter mye google og bannskap fant jeg ut at chirp ikke vil kjøre noen av mine edb maskiner med win10 da jeg bruker nordiske tegn i maskinnavnet. Dvs æ, ø, og å. Da jeg har bjørn som fornavn ville ikke chirp kjøre på mine. Den starter overhodet ikke. Skal gjøre et forsøk med en annen maskin når jeg kommer på land igjen og vil gi en tilbakemelding da.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, skal prøve å endre frå ø til o og sjå om det funkar!

Du kan også prøve å slette chirp.config filen hvis den er blitt korrupt.

Chirp lager en ny automatisk ved oppstart.

Kunne ikkje finne denne fila...

Men i alle fall: har endra både maskinnavn og brukernavn til å ikkje inneholde æøå, samt avinstallert og reinstallert Chirp, men uten bedring.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å forandre språk til engelsk. På oppgavelinjen velger du fra NO til EN. Deretter går du i kontrollpanelet og velger Region og språk. Sett dette til engelsk. Tipper at programvaren har problemer med norsk desimaltegn.

Har desverre ikke en slik radio, så jeg får ikke testet ut om dette er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Endra du språk + forandret instillingene i kontrollpanelet som jeg beskrev?

I såfall er ikke dette problemet.

Får du startet programmet i det hele tatt, eller er det problemer under lesing / skriving?

Jepp. Endra ikkje region, berre språk. Samt nede til høgre ved klokka. Det skal være nok?

Nei, får ikkje starta i det heile tatt. Får opp ein feilmelding ved forsøk på oppstart, men programmet kjem aldri i gang.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det samme her også. Sendte mail ved mottak og fikk svar samme dag om at de skal ettersende. Det fulgte med mic/hørepropp.

 

To spørsmål:

Kan noen anbefale et miniheadset med 3,5 mm utgang? Skal kobles inn til mine Sordin hørselvern. Jeg har en slik sak til min Icom, men mic/headset pluggene står med litt annen avtand på Baofengen (UV-5R), så den kan ikke brukes. Det beste hadde selvsagt vært en overgang, men det er vel for mye å håpe på. Liker å ha en solid mic og få lyden rett inn på hørselvernene.

 

Bør jeg kjøre en annen antenne enn den som følger med? Skal brukes som ekstraradio til jakt.

 

mvh

Chr Meland

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en billig lang pisk "type skogsantenne" på Ebay en Nagoya NA771 mener jeg den het til ca. 20kr.

Det var nok vel optimistisk. Nagoya skal lage endel bra antenner men denne var ræva, den orginale lille pisken var mye bedre. Dette var nok en Nagoya kopi.

Jeg målte den med SWR meter og den gav over 2 i vSWR, da går mye av effekten i retur, så den gikk i bosset. Jeg skal bestille en ny pisk, og måle denne, men det kan gå noe tid før jeg får den.

Link to comment
Share on other sites

NA771 er jo ikke laget for jakt / sikringsfrekvenser, så at den fungerer dårlig er ikke så merkelig. Når du målte swr, brukte du en måler beregnet for piskantenner uten jordplan, eller brukte du en "vanlig" swr måler / antenneanalysator ? Sistnevnte gir IKKE en riktig swr måling på slike antenner, ikke engang i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...