Jump to content

Demper vs brems 338


enkristensen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har i lang tid fundert på hva som skal bli det neste i skapet mitt og har landet på 338 (inntil videre) :)

Det jeg lurer på er om noen av Dere har erfaring med dette temaet? Jeg ønsker å kunne feks dra på banen å skyte 30 skudd uten å bli plaget med mirage. I tillegg så vil jeg jo at den skal være hendig på jakt,så evt hvor kort kan man kappe ett 338 løp?

 

På forhånd takk til alle svar :)

 

Mvh

Kalibergrubler

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal skyte 30 skudd forholdsvis raskt, så er det brems som gjelder hvis du ikke skal ha for mye mirage. Hvis ikke må du ha en demper som tåler å bli skikkelig varm og som du kan ha miragetrekk på. Da snakker vi dyre dempere fra f. Eks. Brugger & Thomet. Der finnes det også med hurtigkobling som passer utenpå bremsen deres.

 

Alternativ kan man ha brems på banen og lyddemper på jakt, det er det jo mange som gjør.

 

Hvor mye du kan kappe løpet er opp til deg selv og hvor mye fart du vil miste. Jeg kapper sjelden løp kortere enn 60 cm.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dette gir kanskje et hint ifm kapping av løp (skamløst sakset fra nettet):

 

338 Win mag

Winchester brass

Federal GM215M primers

Reloder 19....73 grains

250 grain Partitions

27 inches.....2806 fps

26 inches.....2787 fps

25 inches.....2761 fps

24 inches.....2743 fps

23 inches.....2716 fps

22 inches.....2697 fps

21 inches.....2676 fps

20 inches.....2656 fps

150 fps from 27 inches to 21 inches

 

Altså ca 855 m/s med et løp på 68cm mot ca 809m/S i et løp på 51cm

Selv synes jeg 338 win (i hvert fall i fatterns helstokkSako) sparker mer enn jeg er komfortabel med, men dersom reylkappa(den er beinhard) hadde blitt skifta med f.eks en limbsaver tror jeg oppsettet hadde blitt langt mer tålelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes myke kolbekapper er et middelmådig kompromiss, de demper sparket i skuldra men gir også mer bevegelse i rekylen som også er slitsomt. Rekylbrems er definitivt det mest effektive, men fy f*en som de kan smelle. Dempere er anstendige rekylbremser og sparer også ørene, men lite egnet for mengdeskyting. Så den perfekte løsningen har fremdeles ikke blitt laget.

Link to comment
Share on other sites

Ikke erfaring med dem selv, men du kan evt se på A-Tec Professional serie. De har to dempere som skrus på en av deres kompensatorer.

Du vil feks kunne skyte med komp på bane og demper på jakt. Men må da selvfølgelig sjekke evt treffpunktendringer med og uten demperen på.

 

http://www.a-tec.no/professional/a-tec-150-hertz-pro

http://www.a-tec.no/professional/a-tec-megahertz-pro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...