Jump to content

Åtejakt på grevling?


HausJakt

Recommended Posts

Muligens der finns et emne på dette fra førav…

Hei, for noen år siden begynte jeg å fôre rådyr. Hver gang jeg kom opp var automaten tom, så jeg skaffet meg ett viltkamera. Kameraet avslørte alt… To til fire grevlinger forsynte seg fra foringsautomat, og holdt fôringsplassen for seg selv.

Er det lov å gå på åtejakt på grevling?

Og hvis det er lov, har dere noen gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen regler rundt om det er lovlig med åtejakt på grevling, bare så lenge man er inneforstått med reglene rundt nattesjakt (kunstig lys skal være montert på vegg, lov med "reve(les: grevling)-varsler", etc.). Hvorfor ikke bare prøve å sette seg opp ved så du har utsikt over foringsplassen i en jervenduk, ta med en kopp kaffe, kjeks og en pakke med tålmodighet så tror jeg den saken skulle være bankers :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunstig lys er kun tillatt til åtejakt på rev (og som en forsøksordning i enkelte områder på åtejakt på jerv)

Dersom en grevling kommer inn i lyset på åtet, har du i praksis ikke lovhjemmel for å felle denne.

 

Ellers er det fullstendig lovlig å felle grevling på åte, men altså kun når du kan se grevlingen uten kunstig belysning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Mener å huske at min største også var på nogenlunde samme vekt, det var et drøyt flak av ei purke. Ellers ligger de vel jevnt over rundt et tikilo. Og greit å huske at en gjennomsnittlig grevling som stort sett spiser mark og snegler, er på størrelse med en jerv som spiser rein. Prøvde å tømme et hi i nabolaget for mange år siden, jeg gav opp når jeg hadde fanga nr 11. Rekorden på et år var vel 24 stk om jeg husker rett, men da var vi flere som holdt på. 

 

Må ærlig innrømme at jeg nok har et litt todelt forhold til grevlingen - morsom jakt både med hihund og stillende hund, men et utrolig morsomt og snodig dyr. Flaska opp en for mange år siden, og det var jo som å ha en valp. Leken, spretten, klatra hønsenetting på nullkommasvisj. Rett og slett et hyggelig bekjentskap. Er vel som med det meste av dyr - du får et anna forhold til dem når de har sovna i fanget ditt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg begynner å bli litt soft mellom øra med alderen men det er mange år siden jeg har skutt lovlig vilt som ikke kan spises eller gjør skade. Grevling faller utenfor disse kriteriene for meg. 

 

Samme forhold har jeg til fang og slipp fiske. Det er bare dyreplageri.

Fisk skal ikke fiskes før den skal spises.

 

Når vi først er inne på det. Jeg har også vanskelig å forså gleden av å fiske og ta livet av feks ei brugde som ble født samtidig med Ludvig XIV

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Mulig jeg begynner å bli litt soft mellom øra med alderen men det er mange år siden jeg har skutt lovlig vilt som ikke kan spises eller gjør skade. Grevling faller utenfor disse kriteriene for meg

Enig, men grevlingen gjør skade enkelte steder. Vanligvis ikke ute i naturen, men har vært borti noen i boligfelt som ikke har vært greie.

 

Sitat

Samme forhold har jeg til fang og slipp fiske. Det er bare dyreplageri

Igjen enig, men jeg er ikke mer prinsippfast enn at jeg hadde det j.. gøy på fang og slipp gjeddefiske for noen dager siden. Har voldsomt dårlig samvittighet også... ;) Men ja, i prinsippet, på laks og ørret, litt som jeg har laaaangt mindre krav til treffsannsynlighet når jeg skyter på ei kråke enn på et rådyr. Grevlingen er nok også sånn for mange.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet og sett på mange grevlinger. Jeg skjønner ikke poenget med å skyte dem. Men det forhindrer ikke at andre ser det. "To each, his own". Laks, ørret, røye og harr fisker man for å spise, jeg gidder normalt ikke fiske i et godt ørretvann jeg vet om dersom jeg ikke vet at jeg vil ha ørret til middag de nærmeste dagene. Men igjen...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen er et dyr i mårfamilien og er altetende, det innbærer at den er også predator og åtseleter. Den lever nok ikke av meitemark og snegler. Det positive med den, er vel at den også spiser brunsnegler. :)

 

Den tar alt den kommer over av fugle egg/unger, andre unger på bakken den får tak i, søppel (velter bl.a. søppelkasser). Og her i området har vi sprette tilfeller av at den har tatt små lam, som er kommet ut på beite. (Bekreftet og konstantert av rovvlit konsulent). Så grevlingen er vel omtrent som reven, men holder seg vel til kulturlandskapet.

 

Den kan gjøre betydelig skade både på avlinger, blomsterbed, velting av søppelkasser og mye mer. Men generelt så er vel ikke grevlingen en stor plage for folk. Så gjøre den ikke noe skade i nærområdet, har den sikkert livets rett som andre. Hvis jeg ikke tar feil, så spiste den godeste "Hafslund" (tv- porgramm på 60- og 70 tallet) både grevling, kråker og mye annet "rart".

Link to comment
Share on other sites

Overpopulasjon av kråke er skadelig for faunaen i forskjellige biotoper, feks på Hardangervidda med tanke på rypebestanden.

Da er kråka et skadedyr.

 

Det samme kan sikkert sies om grevlingen men jeg ser ikke skadelige effekter av den i de biotopene jeg vanligvis oppholder meg i.

 

Det blir jo uansett subjektive oppfatninger det her som hver enkelt må forholde seg til.

 

En ting jeg hvertfall ikke skal starte med er kjøttmeisjakt selv om kjøttmeisen nå er på lidta over lovlig vilt.. :-)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Torf skrev:

Overpopulasjon av kråke er skadelig for faunaen i forskjellige biotoper, feks på Hardangervidda med tanke på rypebestanden.

Har du sett mye kråke på Hardangervidda? Det har ikke jeg. :) Det er nok andre rovfugler som domminerer, det meste av fjellverden.

 

Og i det området jeg bor nå, er det omtrent ikke kråker. Virker som det er mer skjærer. Og i skogen mer skriker, både nøtteskrike og den fredede lavskrika. Men her er det alt for mye, annen rovfugel også. Så kråkefuglene er ikke det største problemet her i skogen. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva er poenget med det? 

Det er gøy ;) Men Torf svarer, overpopulasjon, innihelvetes mye kråker, de bråker, jeg liker dem ikke, osv... Skulle gjerne skutt en haug måker, de er enda mer overtallige, og plagsomme. Driter ned alt, man kan ikke snu ryggen til mat utendørs, må holde utkikk om en holder i mat utendørs, osv... Men fredet.

Jeg skyter så og si aldri rådyrgeiter, det gir meg ingenting - sier ikke at det er fornuftig, jeg gidder bare ikke - bukkene derimot... Poenget? Aner ikke. En kompis bor i, og eier et fantastisk rådyrterreng. Han driter flatt i rådyr, men er hekta på villsvinjakt i utlandet - hvorfor? 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Jeg skyter så og si aldri rådyrgeiter, det gir meg ingenting - sier ikke at det er fornuftig, jeg gidder bare ikke - bukkene derimot... Poenget? Aner ikke.

 

Vi har vel veldig ulike ting som "trigger" jaktinteressen. Husker vagt når jeg begynte å jakte - alt som kunne gi inntrykk av at det rørte seg var et potensielt mål, og blør det så dør det. Dess større, dess mer moro og det sier jo litt når det var steike moro å skyte gråtrost... 

 

Nå kan jeg sitte i marka med bikkja ute på los og se på rådyr som står og beiter. Og om ikke bikkja har los, jage de av åkeren og vente noen minutter før jeg slipper. Å skyte rådyr bare for å skyte det synes jeg er gørrtrist, men kommer det i en god los er det helt innafor. Om det så skulle være ei fleskediger geit har jeg egentlig ikke noen motforestillinger mot, nå er det så mye rådyr at det ikke har noe å si. 

 

De månedene jeg hadde den grevlingtøtta gående beviste i allefall en ting, nemlig hvilket ekstremt forhold grevlingen har til meitemark. Kunne tusle over plena og plutselig ble det bom stopp, ned med nesa frem med graveklørne og vipps var marken i kjeften på grevlingen. Godt mulig de støvsuger skogbunnen etter egg og kyllinger på våren, det tror jeg nok er sannsynlig. Har også vært borti tilfeller (ikke hos meg) at grevlingen har tatt lam. Tror det nok skyldtes at den var påvent å finne lammekadaver (daufødte) "borti haugen" og når de var oppspist og smålamma ble sluppet ut fortsatte den bare i samme tralten. Unntaket som bekrefter regelen, ville jeg sagt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 9.10.2019 den 7.18, Torf skrev:

Mulig jeg begynner å bli litt soft mellom øra med alderen men det er mange år siden jeg har skutt lovlig vilt som ikke kan spises eller gjør skade. Grevling faller utenfor disse kriteriene for meg. 

 

 

Ingenting i veien for å spise grevling. Har ikke gjort det selv men har hørt at det skal være riktig så godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skulle ønske vi kunne jakte grevling med hund som i Sverige. Det er virkelig artig. Grevlingen er for det meste nattaktiv så ikke ofte det byr seg en mulighet, særlig da den ikke skal skytes på opplyst åte (noe som er synd da det burde være det samme som for rev(min mening)).

Men fikk øye på en i grålysninga da jeg skulle ut på annen jakt. Den var ganske tung også, bikka 17kg.

 

20170204_025413.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ratel said:

Hvordan vet de at lyset var på?

Det var basert på noe jegeren selv hadde uttalt i et av de første intervjuene. 

De anmelder rutinemessig alt de leser om av jakt i mediene, som en måte å trakassere jegerstanden. Strategien går ut på å gjøre det mest mulig ubehagelig å stå frem offentlig med at man jakter, for å hindre rekruttering og gjøre jakt til noe marginalt og unormalt. Til dette har de en skokk med ansatte, deriblant jurister som finleser forskriftene på leting etter formaliafeil de kan anmelde folk for.

 

Hadde vi hatt skikkelige gravejournalister her i landet så ville noen gått NOAH nærmere etter i sømmene, særlig det som går på finansiering av virksomheten. Det er åpenbart at medlemskontigenten fra noen forskrudde tenåringsjenter ikke er nok til å lønne et stort antall ansatte. Her er det mektige støttespillere med tvilsomme motiver som står bak og betaler. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen mener at grevling kan ikke nyttes og ble derfor ikke skudd . 

Det er feil ! 

For det første grevling kan spises og smaker omtrent som villsvin . Men på grunn av trikiner bør det gjennomstrekes eller hvis du vil lage spekemat anbefales det på det sterkeste å ta en trikin-prøve .

Hår kan brukes til produksjon av pensler for maler og kunstmaler . Og da snakke vi om pensler i verdensklasse .

Kjøp de en barberings-pensler laget av grevling hår og du kjenner forskjellen med en gang overfor din gamle børste . 

Fett inneholder store mengder av naturlig kortisol , som er ettertraktet av apotek for å lage krem for mennesker med allergier .

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...