Jump to content

Hvilke sikter har dere til kombien


pejo

Recommended Posts

Er i anskaffelse av kombi og ville høre om hvilke sikter medlemmene her bruker på sine kombier.

 

Jeg skal ha en 12/ .222 (blir kanskje .222 Rimmed etter hvert) evt at den blir brosjet til 5,6x50R. Bruken blir derfor Rådyr, og småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Grei henvisning til tråden over, så les den. Uansett, går du for kikkertsikte, så invester i hurtigmontasje! Jeg tenkte ikke på det da jeg kjøpte kikkert og kjøpte fast. Sliter med å finne fuglen i siktet når de braser av gårde, så føler behov for å skyte uten siktet på. Så nå fikler jeg med umbrakoer. Morsomt i snøhaugen med kalde fingre det... :roll:

 

Får du tak i en kombi med .223, så velg heller den. Billigere og større utvalg i patroner (var det Jakt&friluft i Arendal som har .223 skudd til 1,60 pr stk tro?). Men bevares, .222 er en artig og nusselig liten tass som går ypperlig! Du gjør uansett ikke noe bomkjøp med .222 kaliberet, om du ikke plutselig vil jakte elg da... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo helt an på hva slags jakt man bruker kombien til. Selv bruker jeg kombien kun til rådyrjakt, med en Weaver 1-3x, og det fungerer helt utmerket. Til kombinasjonsjakt ville jeg vel heller valgt åpne sikter, evt. en eller annen variant av hurtigmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene. Følger etterhvert den tråden som vist til over. Det blir nok liten kikkert, mulig en leopold European 30 2-8x36.

 

 

Får du tak i en kombi med .223, så velg heller den. Billigere og større utvalg i patroner (var det Jakt&friluft i Arendal som har .223 skudd til 1,60 pr stk tro?). Men bevares, .222 er en artig og nusselig liten tass som går ypperlig! Du gjør uansett ikke noe bomkjøp med .222 kaliberet, om du ikke plutselig vil jakte elg da... :wink:

 

Det blir også dobbelt rifleløp, hvis jeg får lyst å jakte elg :lol:

 

Blir det annet kaliber enn .222 blir det 5,6x50R. Utvalget på bruktfronten i kombi med .223 er svært begrenset. Skulle det oppstå et treningsbehov så kan jeg ta 22LR, 308, 6,5 eller 30-06 .... etter hva og hvor jeg skal trene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...