Jump to content

Hodelykt


1983

Recommended Posts

Jeg kan anbefale denne:

 

https://www.xxl.no/olight-h15s-oppladba ... 42_1_style

 

Det er mye lys for pengene. Andre lykter på 250 Lumen er dyrere. De har også en på 350 lumen til 499,-

Den har tre styrker på lyset, og jeg har ennå ikke hatt behov for å bruke den sterkeste. Den trekker også mer strøm.

 

Fordeler:

Ladbart batteri vha micro-USB

Kan i tillegg sette inn AAA batterier i stedet (3 stk). Derfor fint om du blir strømtom og ikke kan lade. Bare å sette inn reservebatterier.

Deksel som gjør at lyset spres mer hvis man ønsker det

Bevegelsessensor. Med den aktivert så kan du slå av/på lykten ved å bevege hånden foran lykten. Praktisk når du er grisete på hendene.

Lett og god å ha på hodet. Jeg bruker ikke det båndet som skal gå over hodet, kun rundt.

 

Ulemper:

Jeg vet ikke hvor vanntett den er. Har fungert i vanlig regn. Men jeg brukte den i en tim ei et vanvittig regnvær, og nå fusker den ved at den er litt vanskelig å få slått på. Men etter 8-10 trykk så lyser den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Oppladbart batteri er inkludert.

 

 

jeg er uenig med Andy2 i at bevegelsessensoren er en fordel. Jeg synes det er noe regelerett dritt. Glemmer en å deaktivere den så er det plutselig mørkt :evil: Og den må deaktiveres for hver jæ... gang en skrur på lykta.

 

For øvrig er jeg enig i at det er mye lykt for penga.

Link to comment
Share on other sites

Det oppladbare batteriet følger med ja.

Jeg er ikke uenig med deg Jeffery. Jeg har aldri aktivert bevegelsessensoren, men den er nå der som en ekstra funksjon da :-).

 

Jeg ga denne lykta bort i gave nylig også, og da sjekket jeg tilsvarende LED-Lenser på 250 lumen. Den var både mer klumpete og dyrere :-).

Link to comment
Share on other sites

...Jeg har aldri aktivert bevegelsessensoren...

 

Min er alltid aktivert når jeg skrur på, og må da deaktiveres :( Kanskje det er noe jeg har oversett :? I så fall har jeg vært urettferdig mot lykta :oops: For, i det øvrige er det veldig mye lykt for pengene, særlig når en handler på tilbud 8) Jeg tror jeg ga 199,- i sin tid.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, men det må, tilsynelatende, gjøres hver gang jeg slår på. Den er alltid aktivert når lykta slås på. Hadde jeg funnet en måte å gjøre det omvendt på så hadde det vært alldeles utmerket.

 

Nuvel, dette er OT, men lykta kan altså, uansett anbefales.

 

Personlig liker jeg beste lykter ala Zebralight o.l. Disse blir vel fort kneppet dyrere og de har heller ingen direkte ladefunksjon, men kan selvfølgelig brukes med oppladbare batterier.

Link to comment
Share on other sites

China greier:

 

Enkle og greie saker, god kvalitet, billig, har funket bra for meg på natte vandringer.

Har tre valg for lys; blink, svak, sterk, den svakeste er mest brukt..

http://www.dx.com/p/singfire-sf-630-cree-xm-l-t6-800lm-3-mode-white-headlamp-black-2-x-18650-267854

http://www.dx.com/p/singfire-sf-520-cree-xm-l-t6-900lm-3-mode-white-light-headlamp-black-2-x-18650-170609

En får lader og extra batterier billig om en trenger det.

Fri frakt.

sku_267854_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Løfter opp denne tråden igjen:)

 

Hadde et uhell med den gode gamle Petzl Tikka 4-led`n min, så den avgikk med døden😢😢

 

Har noen et tips om en liten og lett lykt med brukbart lys? Skal brukes til reinsjakt, kan fort bli mørkt på vei tilbake til basen om en er heldig å få fall sent på dagen så trenger bare å se hvor jeg setter føttene og litt på kartet -ingen flomlys...

 

 

Link to comment
Share on other sites

https://www.staypro.no/el-belysning/belysning/barbar-belysning-/hodelykter/led-lenser-h7r2-hodelykt?channable=e43506.UEYxNTYwOA&VAT=1&gclid=CjwKCAjwlZf3BRABEiwA8Q0qq_DlYhRkaChx2yDHi9zrXqZ8IbIWIrI15NeA91lhXmTKFERf5jgzYxoCZ-8QAvD_BwE

 

Led lenser er bra :) brukt en eldre modell mye ute i regn og snø, sier ifra en stund før batteriet blir tomt og, slipper att det plutselig blir mørkt uten forvarsel ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en eldre (ikke ladbar) Led Lenser H7-modell. Liten, lett og kompakt med meget gode ytelser, justérbar strålebredde og lys-styrke. Denne hodelykta er alltid med på tur. Om jeg bruker den litt ned-dimmet varer batteriene en hel jaktsesong. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...