Jump to content

Rifle til diverse jakt


Fa1llen

Recommended Posts

Hei! :smile:

 

Har lyst å skaffe meg ei ny rifle som kan brukes på mye diverse dyr, rev, elg, hjort, villsvin. Er litt usikker på valg av kaliber iforhold til dette, kanskje ein systemrifle kunne vært gunstig? Har egentlig ikke noe "grense" på pris. Hva rifle ambefales/ hva rifle ville du kjøpt? :?::o

 

- Nysjerig jeger :?

Link to comment
Share on other sites

308 er utmerket til alt dette. Denne er billig og bra:

http://www.jaktdepotet.no/rifler/savage ... xis-308win

Da har du også råd til en brukbar kikkert og en lyddemper.

 

Det har blitt så mye jåleri med jaktvåpen. Timer på nett får mange til å tro at en må ha ulike kaliber til hvert viltslag, at det finnes en kule som er bedre enn alle andre til elg og en annen til rådyr. At en må ha kikkerter med lys, avstandsmåler og lysåpning for nattjakt. Så velger en å glemme at det er jegerens ferdigheter som er det avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt så mye jåleri med jaktvåpen. Timer på nett får mange til å tro at en må ha ulike kaliber til hvert viltslag, at det finnes en kule som er bedre enn alle andre til elg og en annen til rådyr. At en må ha kikkerter med lys, avstandsmåler og lysåpning for nattjakt. Så velger en å glemme at det er jegerens ferdigheter som er det avgjørende

Meget godt sagt. Nå fins det spesielle "behov" eller former for jakt, som kan gjøre de tingene du nevner kjekke å ha, men for en som er i startgropa, så trenger man ikke slikt. Det man trenger er timer i skogen, og eventuelt på skytebanen. Likevel vil jeg kanskje slå et slag for avstandsmåleren, de er billige nå, og kan hjelpe å holde en uerfaren jeger og usikker skytter unna de verste tabbene skytemessig.

 

308 er som det er sagt er veldig greit kaliber å begynne med. Ca alle rifler leveres i det, alt kan drepes med det, og det er forholdsvis rimelig og lett tilgjengelig. Om du har litt mer enn minimums budsjett, så ville jeg kanskje lagt meg over Savagen, og begynt på Tikka T3, Sauer 101, Mauser M12 og den type ting. Remington er ikke å forakte - og oppover er det bare fantasien som begrenser - de kanskje vanligste riflene i 30-40k klassen er vel Blaser R8 og Sauer 202, nå 404, Mauser M03. Men disse er egentlig overkill de luxe om en ikke har en spesiell interesse for våpen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enig med de to foregående skribenter. Selv har jeg pr i dag ikke adgang til slike fenomenale jaktterreng at jeg kan jakte alle viltslag, selv om jeg har jaktet de fleste av de nevnte sorter gjennom årene.

Når det er sagt nevnes det flere jaktformer av helt ulik karakter av trådstarter. Jeg tenker at et kaliber/ 1 patron holder til alt dette. Alle godkjente storviltpatroner klarer det som er nevnt her.

Men det holder kanskje hardt å finne et kikkertsikte til alt dette ?

Til postjakt på elg kan en nesten bruke en dorull med ståltrådkryss inni, vi snakker gjerne 20 meter i fullt dagslys.

Å poste villsvin midt på natta er noe helt annet, da trengs en klar og lyssterk kikkert. Den blir gjerne tung og stor, og ikke noe moro å drasse med seg på andre jaktformer.

Kanskje en svingmontasje og to eller tre kikkertsikter er tingen ?

Spør du meg om patron/kaliber får du kun ett svar; 270 Winchester.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke få nybegynnere som lider av "Internet-syken". Man prøver å lese seg opp så en ikke gjør noen grove tabber, men ender med å bli blendet av alt pratet til feinschmeckere med lang ferdstid og veldig klare preferanser basert på egen erfaring.

 

Det er mange gode grunner for hvorfor de tre store (308, 30-06 og 6,5) er så populære. Det er godt utvalg av både våpen og ammo, de er rimelige å skyte med og de får jobben gjort. De er også innenfor det de fleste klarer å håndtere med et minimum trening.

 

Jeg hadde en mævser i 30-06 i mange år, dels fordi jeg ville ha en mekke-børse og dels fordi jeg ville ha en rifle som kan brukes til alt. Men når jeg hadd emekket fra meg og innså at "alt" ikke inkluderte vilt over rådyr solgte jeg den og skaffet en 222. Med demper er den på linje med et kraftig salonggevær, billig i drift og presis nok til å kastrere smågnagere (trur eg, mannen bak spakene er nok begrensingen der).

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig for mange kaliber og optikk spesialisert til det meste av jakt eg bedriv til å komme med eit fornuftig svar. Men ei systembørse med løp i 308win med ein Zeiss 2.8-20x56 dekker det meste av jakt som du skisserer opp. kanskje ikkje best til drivjakt på svin, men duger til det meste av annen type jakt. Har skåte hjort med min på 9 meter.. Den er ikkje på høgde med 72 Zeissen i skumring, men heller ikkje langt bak.. Muligheten for å bytte løp er grei å ha, om du på eit seinere tidspunkt bestemmer deg for eit anna kaliber. R8`n min veg 4.5 kg med std 270 pipe, Zeiss 2.8x20x56, Hausken jd224 og Neopod tofot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...