Jump to content

Hylser fra siarm


muck

Recommended Posts

Nok en unødvendig sitering fjernet. Ref regelverket. Kjell Olav

 

Tror dom bara har Fiocchi och Nobel sport utan hatt , du kan ta vilket som i T1 - T5

 

Det här priset är ju riktigt bra http://www.siarm.com/product_info.php?products_id=3004

 

och röda hylsor brukar var feta och fina i plasten

 

/ P

 

Sorry kammeret.no jag gillar Er och mina Norska hagel laddkamrater men erat regelverk suger !

Jag vet Inte vad ni vill uppnå men forumet är " trevligt men svårjobbat" att inte på ett enkelt

Sätt kunna lägga in bilder är en annan hämsko .

 

Troligen kommer väl detta bli " fjernet " då det inte är tillåtet att kritisera :mrgreen:

Med bakgrund hur många PM och mail jag får ifrån Norge så tror jag att jag har en del

Att tillföra era Norska medlemmar

Vänliga hälsningar er skandinaviske granne aka : culot

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har vært diskutert, men tror ikke det har blitt konkludert:

 

Lader Fiocchi EVO likt med Cheddite hylser, eller vil jeg oppleve forskjell i fart og trykk?

 

Har data på Cheddite, men ikke noe bekreftet på EVO. Dumt å bestille hvis de ikke er like.

Link to comment
Share on other sites

Nok en unødvendig sitering fjernet. Ref regelverket. G.Larson

 

Jag gjorde en rätt omfattande test med en likadan laddning A1 1,65x34g SG19 58mm stjärnstuk.

Jag använde nya hylsor med de olika fabrikatens tändhattar, dock använde jag pre-Evo hylsa för

Tändhatten cx1000. Receptet är gammalt och välbeprövat och finns med variablerna 1,65-1,75gram

Och alla är i safe zonen , men självklart så blir 1,75x34 " hetast " när det starkare cx2000,688, RIO

Används. Jag har även märkt en skillnad på primade pre-Evo respektive Evo båda med 616tdh

Det är att samma recept ger mer fart för nya Evo 616 hylsan ca 10 ms och vill man inte ha det så

Reducerar man 0,05gram på krutet för formeln som är bruklig i italien är +/- 0,05 = 8ms ,och det stämmer väldigt bra. Sen kan det även åxå bero på små variabler i styrka på de respektive tdh.

I testet så använde jag cheddite med cx2000 som skaffades 2003 ,och för att vara säker så kördes

Även nyköpta cx2000/hylsor som gav exakt lika resultat. Långsammast var NS686 och där var det en markant skillnad till cx2000, testet visade endast fart skillnaden då utrustning för tryck saknades.

Jag provade 1,65 -1,70-1,75 och den sistnämda ger 435ms med cx2000 och ca 430 med 688&Rio tdh.

Cx2000 1,75 gav trots sin höga fart mkt jämna svärmar när de övriga började bli " oroliga " så

Slutsatsen var att gå ner till 1,70 för det gav bättre/lugnare svärmar som visar sig med att sk klustring

Upphör, klustringen visar sig oftast med att haglen sitter 5-15st i " rad" .

 

Nu vart detta mycket på en fråga om skillnade pre-Evo och Evo men OM du får oprimade Fiocchi evo

skulle jag reducera 0,05gram om du kör med recept med pre-Evo. Däremot om recepten

Är med cheddite hylsa skulle jag använda samma recept då bottenpropparna är mer eller mindre

Identiska. För övrigt är kronografen din bästa vän i avsaknad av möjligheterna till tryckskjutning.

Link to comment
Share on other sites

Langt, men nyttig svar, så takk.

 

Leste testen din, og den har en svakhet med tanke på å avsløre ulikheter: Du varierer to elementer (hette og hylse) uten å kunne identifisere hvilke deler som gir effekt. Nyttig hvis man kjøpet ferdig primet hylse, men mindre nyttig hvis man bare har en hette tilgjengelig. Det siste er tilfellet for oss nordmenn, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Ref regelverket. Nagant 762.

 

@culot :

Du kan vel sikkert begynne med å forstå at du ikke trenger sitere innlegget over ditt eget for å svare. Då kommer det nog inte blå text igen..

Videre så skrives det "norsk", ikke "Norsk", på samme måte som det heter "svensk och svenska" på svensk, og ikke "Svensk och Svenska"..

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Ref regelverket. Nagant 762.

 

 

@muck :

Ja vi är lite bortskämda med att kunna handla fritt inom EU ( dock inte England som är knäppa)

Sen blir resultaten inte lika om man som Nordmennen allt som oftast använder brukte hylsor .

Sedan varför jag inte lägger nån större vikt på hylsorna är att inte italienarna gör det , dom

Fokuserar på tändhatten. I princip alla euro hylsor är mer eller mindre likadant uppbyggda,

Dock har en del större volym är andra, men det kommer mest till sin rätt när det kommer till stål.

 

Om du vill kan jag skicka dig ett gäng oprimade nya hylsor av diverse fabrikat så kan du göra ett eget

Test med den enda hatten du har, jag har fio pre-Evo , fio evo , Nobel sport , RIO , cheddite

/P

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Ref regelverket. Nagant 762.

 

 

@Ei tohi varjata :

Jag svarar på inlägget och då kommer det gamla med, jag tycker det är bra för då vet man vad jag svarar på då det ibland är andra än TS man vill besvara , nu plockade jag bort det som stod innan i ditt inlägg . Sen använder jag en Ipad och stavningsprogrammet roar sig att sätta stor bokstav lite som den

Vill, och jag kan villigt erkänna att jag inte var klassens ljus på Svenska lektionerna så det blir lite som det blir bland. Jag är kass på vår grammatik så vad tror du jag är på norsk grammatik ?

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...