Jump to content

CZ Shadow SP-01, eller Tanfoglio Stock III Extreme?


PraktiskCTR

Recommended Posts

Hei godt folk!

 

Trenger litt tips. Jeg skal ha meg en 9mm til Production klassen, og hadde i utgangspunktet bestemt meg for å være fornuftig og satse på an SP-01 Shadow. Flotte pistoler, som passer godt i min hånd.

 

Dessverre (!?) så fikk jeg skutt litt med en Tanfoglio Stock 3 Extreme her om dagen, og det gav virkelig mersmak. Flott finish er det jo også på disse Tanfoene.

 

Så til spørsmålet: Er det noen stor forskjell på disse våpnene utover finish og utseende? Er det noen fordeler med CZ kontra Tanfoglio, eller omvendt? Avtrekket på SP-01'en er jo fabelaktig godt, og selv om jeg følte at Tanfoen var en anelse lettere i avtrekket så var det ikke så enorm forskjell.

 

Shadow 2 hadde så klart vært en flott mellomting om det gikk ann å få tak i noe slikt her til lands...

 

Edit: Fant denne tråden, men den endte i en diskusjon av blykuler mot mantlede, så det var ikke så mye å hente med tanke på CZ vs Tanfo debatten :)viewtopic.php?f=15&t=99417&start=40

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Gå for den du får best følelse med, hvis pris ikke spiller noen rolle da, har en Extrem 3 selv og har også testet shadow 2, man har et lettere DA avtrekk på cz, men det er jo bare første skuddet, de resterende er/kan man få likt.

Kommer nok ikke til å bytte ut min stock 3 extreme med det første.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig det med følelsen - Tanfoen kjennes best i hånda, litt tykkere grep, bedre tyngde, og ikke minst den tidligere nevnte finishen. Dog syns jeg avtrekket virker bedre på SP-01, en anelse tyngre i SA men ingen creep såvidt jeg kunne se.

 

Gitt at man gir begge til en børsemaker for en avtrekksjobb, er det noe forskjell på hva man kan oppnå?

Link to comment
Share on other sites

Aha! Er det dermed slik at om jeg f.eks. ikke er 100% fornøyd med avtrekket på en Tanfoglio Stock III Extreme, så er det absolutt ikke noe å gjøre med det da den allerede inneholder alle de beste delene Tanfo har, og en hver fikling (pussing osv) vil resultere i at jeg ender opp i Standard klassen?

 

På en Shadow så har jeg skjønt at det er mulig å bytte en del avtrekksdeler og fortsatt være Production Legal, f.eks lettere rekylfjær, lettere main-spring, annen hammer osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er som Rino skriver..

CZ har lettere DA... men resten av øvelsen skytes på SA.

Tanfoglio har lettere og renere SA avtrekk og generelt bedre tilpasninger og finish enn Shadow.

Kjøp den du liker best, enkelt og greit.

Selv foretrekker jeg best Stock 2 Xtreme..

 

For de som ikke allerede står på venteliste hos en forhandler er Shadow 2 før våren 2017 ønsketenkning... ikke bare i Norge, men også resten av verden.

 

Mvh.

Espen / PVAS

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke allerede står på venteliste hos en forhandler er Shadow 2 før våren 2017 ønsketenkning... ikke bare i Norge, men også resten av verden.

Etter en lengre ringerunde så er det ingen tvil om at du har rett der! Var heldig nok til å få lagt henda på en Shadow 2 hos Winge rett før den gikk til kunde, flott våpen :) Hadde den vært tilgjengelig noe sted så ville jeg nok satset på den!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endte opp med en Tanfoglio Limited Custom HC til slutt :) Grepet på Shadow SP-01 ble for smått for mine forholdsvis lange fingre, og brunfargen på Stock III Xtreme ble for sær for min smak ;)

 

Så da ble det en vakker single action Tanfoglio som jeg kan skyte i standard, og så kan jeg satse på en CZ Shadow 2 neste år til production ;) Avtrekk, grep og finish på pistolen er fantastisk, må bare få godkjent søknad i hånda nå så skal den hentes hos forhandler!

 

mmWfImah.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

9mm :) .40 er jo mer egnet i Standard, men jeg prioriterer lave ammo kostnader over noen ekstra poeng her og der.

 

Forøvrig veldig fornøyd, våpnet passer mine hender helt perfekt, og avtrekket er fantastisk bra i mine øyne. Ikke for lett, og såvidt jeg kan se/føle ingen creep i det hele tatt. Tydelig reset også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...