Jump to content

Kaliber 375 med løpslengde 48 cm


Afrikakudu

Recommended Posts

så var han ikke no villig til å kappe mer enn 10cm(vi endte opp med 9 :mrgreen: )Grunnen er at det er lite vits med magnum,når du ikke får brent opp i nærheten alt kruttet.

Det har vel børsemakeren fint lite med. Tror jeg hadde funnet en annen faktisk. 20" 375-rifler er ikke veldig uvanlige heller.

 

375H&H brenner knapt nok mer krutt enn en hardt ladd 30-06, og generelt mindre enn en 300WM - med 2mm større høl, og da altså 50% mer volum i løpet. En bruker generelt raske krutt i 375en, vanligvis er URP og N150 ca det tregeste folk bruker i 375.

Sånn sett er 375H&H slett ikke noen magnum faktisk, og vil brenne minst like stor andel av kruttet i et 20" løp som en 300WM gjør i et 24", og det syns ingen er rart...

Sånn sett så er kanskje 375H&H en av de patronene som er mer egnet for korte løp :roll:

Det jeg ville bekymret meg for i en 375-karabin, iallefall med tunge kuler, er munningsvipp. Slike korte rifler kan være hissige, selv i 308, og her snakker vi dobbelt så mye rekylimpuls. Med demper er det neppe problematisk, men uten kan det jo bli litt slitsomt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev:Det har vel børsemakeren fint lite med. Tror jeg hadde funnet en annen faktisk. 20" 375-rifler er ikke veldig uvanlige heller.

 

 

 

Dette var et råd fra børsemaker,ikke et krav.Sikkert riktig som du skriver,men de fleste av oss velger å stole på børsemaker :smile: Dette var på Våpensmia,og mitt intrykk der er veldig bra og jeg kommer til å bruke de i framtiden også :winke1:

På min rifle syntes jeg i grunnen 57cm ble perfekt.Ble 2cm kortere med demper,og fin å skyte med både med og uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Det står ein hausken titandemper på riflo.

Ut fra det dere skriv, synst dere 48 cm er vel kort løpslengde?

Har demper på mine andre jaktvåpen (kal 6,5 og 30-06), men har ikkje kappet løpene på desse. Så eg har ingen erfaring med rifler med kappet løp.

Riflo er tenkt brukt til bøffeljakt i Afrika. Der er minstekraver kal 375 på bøffel.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt fabrikkammo fra Remmington med 300 grains Swift A-frame og hjemmeladet med 260 grs Accubond. Her bruker jeg N-150. Kruttdosen husker jeg ikke

på stående fot. Ei heller kronografert.

 

Men har stort sett gjennomskyting på det meste fra Eland, sebra, elg, hjort osv på avstander opp til 200 m. Kun ett par ganger jeg har funnet igjen perfekt

soppede kuler og da har de sittet i skinnet på utgangssiden.

Link to comment
Share on other sites

48 cm løpslengde på en .375 H&H er kort, men er det for kort....? Sikkert ikke.

Det finnes lyddempere som takler den løpslengden og kulene vil fortsatt forlate munningen med en fart som tar livet av vilt. Som bonus med lyddemper får en mindre smell, rekyl og munningsflamme.

 

Men, med 375 H&H og 48 cm løpslengde vil det kunne bli en utfordring å lære seg å håndtere rifla og kaliberet skikkelig uten lyddemper. Det er vel også noe av poenget med å kjøpe grovere kaliber?

Kan du lære deg å håndtere rifla uten lyddemperen, så vil svaret mitt bli; Nei, løpet er ikke for kort.

Klarer du ikke å håndtete rifla uten lyddemper, vil svaret mitt bli; Ja, løpet er for kort.

 

Det er iallefall mitt utg pkt i forhold til løpslengde på mine rifler. Jeg skal kunne klare å skyte med presisjon og raske oppfølgingsskudd uten bruk av lyddemper.

 

Jeg har både 300 stuttmagnum og .358 Win med 55 cm løp og demper, men riflene skyter jeg godt med uten demper også.

Min custom .375 H&H rifle med 61 cm løp vil det aldri komme demper på, vil ikke miste de åpne siktene på en slik rifle.

Dessuten, med normallangt løp, riktig vekt, stokkform og ballanse er 375 H&H helt grei å skyte med i vanlige skytestillinger, også liggende.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Takk for mange svar.

Ikkje lett å vite kva eg gjer.

Er ihvertfall viktig at kulo ikkje miss så mykje energi med så kort løpslengde (48 cm)at den ikkje trenger langt nok inn i ein bøffel. Bøffel er hardskutt.

Derfor eg vil høre deres mening om så kort løpslengde som 48 cm.

Ser det er noen 375 rifler å velge mellom på Finn.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Takk for mange svar.

Ikkje lett å vite kva eg gjer.

Er ihvertfall viktig at kulo ikkje miss så mykje energi med så kort løpslengde (48 cm)at den ikkje trenger langt nok inn i ein bøffel. Bøffel er hardskutt.

Derfor eg vil høre deres mening om så kort løpslengde som 48 cm.

Ser det er noen 375 rifler å velge mellom på Finn.

 

Med mange ekspanderende kuler, vil du opleve mindre dybdevirkning jo højere hastighed.

Energiafgivelsen og organskader vil dog ofte være større, jo højere hastighed.

Med ikkeekspanderende kugler, gælder at man skal ramme centralnervesystem eller meget tæt på, for at opnå en rimelig sikker "knockdown" effekt. Man kan dog også håpe på at ramme trykledning under pumpetryk. og opnå hjerneblødning.

 

Ellers sats på så lang skudafstand, at du hinner i sikerhed, før det er dig som bliver den jagede :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...