Jump to content
Sign in to follow this  
andy2000531

Tikka m690 som førstegangsrifle ?

Recommended Posts

Hei, har prøvd og søke litt på forumet, men finner ikke så mye om denne riflen, har fått tilbud om å kjøpe en Tikka M690 og lurte derfor på om den er noe tess og kanskje hvordan den er i forhold til foreksempel en T3 som er den eneste tikka-riflen jeg har skutt med før. Kaliberet på riflen er 30.06, riflen jeg skøt med var .308. På forhånd takk :D

Mvh. Andreas

Takk for raske svar, skal avgårde og kikke litt på rifla imorgen. Er ikke sikker på hvor gammel den er, men han mente den kun var skutt rundt 100 ganger og vært godt vedlikeholdt. Noen som har noe formening om pris jeg evt. burde betale for noe sånt ?

Han sa at han hadde kikkert som jeg kunne få med mot tilleg i pris, men går ut ifra at den står uten kikkert iom. at ikke den er i bruk lenger. Usikker på om original montasje følger med. Hadde vært flott :)

Hei.

Knall børse.

Er mer lik t3 enn 695, da 690 har hel "toppstrap".

695 har myk kolbekappe, noe jeg liker bedre.

Roar

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Fant annonsen, men vet ikke om den kan åpnes! http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=43194545&ref=ads&myad=43194545

Fikk prisen jeg ba om.

Det er også viktig om montasjen har riktig størrelse i forhold til kikkertsiktet du skal bruke. Optiloc er noe mere klumpete enn de gamle montasjene. De gamle finnes i str 25,4mm, 26mm og 30mm, er usikker på om Optiloc har 26mm.

Edited by Guest

Ta ut sluttstykke og kikk gjennom løpet mot ei lampe el. Løpet skal kunne pusses blankt og fint og rifling skal vere tydelig. Demonter sluttstykket eller få eier til dette, her skjules ofte dårlig vedlikehold på innsida i form av rust. Kjenn på avtrekk, det skal vere reint og føles heilt likt for kvar gong du trekker av. Sluttstykket skal gå lett og glatt og ei fabrikkpatron skal kamre utan problem.

Ellers er det å kikke etter skader og hakk i stokk og blånering etter uvøren bruk, slitemerker må ein derimot reikne med at det kan vere. Til slutt og kanskje viktigst, prøveskyt og sjekk om det blir akseptable samlinger og om du rett og slett liker våpnet. Lykke til!

Hei. Topstrap var litt dårlig valgt ord. Kom ikke på noe annet i farten. Er fra revolver, den delen av sikteskinna som går over tønna.

En 695 (595) har åpning på to sider. Dvs den er åpen på toppen. En 690 (590) har utkaster åpning lik T3.

R

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Noe av de beste våpnene som er laget. Aldri noe problemer og lett og selge om du vil bytte våpen, kjøp i vei :D Jeg har hatt Tikka 590 og angrer litt på at jeg solgte den :mrgreen:

Har hatt flere og har fremdeles en 695.

Gode bruksbørser. De ha Tikkas egne løp, så de går altid bra.

Litt tunge, men funker alltid.

Løp og kjøp ;-)

Mvh.

Griffon

Da var riflen i hus, har ikke fått prøvd den enda, men håper å prøve til uken. Kikkerten er en Leupold Vari-X3 2,5-8 :) Er det noen som vet om en riflebane i nærheten av Porsgrunn hvor det går an å få prøvd litt ? :D

IMG_0181.jpg

IMG_0184.jpg

IMG_0185.jpg

IMG_0187.jpg