Jump to content

På hjortejakt i Polen, et bilde til


Skaubjønn

Recommended Posts

Da er jeg tilbake fra hjortejakt. Her er noen inntrykk:

Først av alt: dette er den mest spennende jakta jeg har vært med på. Jeg har jaktet i Afrika, USA, Sverige, Litauen, Engeland og en haug med forskjellige steder i Norge. Jeg er = Jeger... Brunstjakt på brølende bukk er helt sykt spennende. Synd bildefuksjonen på kammeret er så klønete, jeg har mobilfilm med brøling fra 100 forskjellige bukker i nærheten... får blodpumpa til å gå i høygir!

 

Stedet og reise

Jakta forgikk i Czempin, og var organisert gjennom LB jaktreiser i Danmark. Dette er på et statlig revir, organisert gjennom en stor jaktklubb i Czempin. Jamt her på forumet er agent for LB. Jeg vant jakta ved loddtrekning på et jaktfeltstevne i februar som ble arrangert av skytterlaget til Jamt. Min kompis og meg reiste via Poznan i polen. Inntolling av våpen gikk helt smertefritt. I fjor da vi var på drevjakt ved Wroslaw hadde min kompis et nr feil i våpenkortet, og det ble et helvete... Men nå var alt rett, og helt enkelt. Vi bodde i enkeltrom i et stort hus. Det var eget hus med konferansesal hvor vi spiste. Klubben driver utstrakt kursvirksomhet av jegere og skyttere. Inngjerdinger med rådyr, hjort, villsvin, mufflon og en haug med rovfugler. Dette er også et senter for falkonering. Vi fikk god mat; type kjøtt og pommes frites. Suppe hver dag. Det ble ikke servert alkohol slik vi har opplevd på andre jakter. Det er 0 tolleranse for alkohol under jakt i Polen, og dette ble praktisert her.

Jaktklubben har alt på stell. Det er ryddet skogsveier i rutenett gjennom terrenget. Disse var slått med traktor og slåmaskin rett før jakta.

 

Våpen

Han brukte sin gamle Browning Stainless Stalker i 30-06, toppet med nytt kikkertsikte Zeiss V8 2.8-20. Jeg har solgt alt Blaserstashet mitt, og reiste med en ny Blaser R8 success med kolbeforhøyer i 6.5x55 toppet med zeiss 3-12x56. Begge riggene fungerte perfekt. Man har oftest god tid på slik jakt og det meste som fungerer på storviltjakt i Norge vil fungere i Polen. Minimumskrav er energi tilsvarende kaliber 243. Min bukk ble felt med 140 grains Accubond. Det ble gjenomskyting og fungerte helt perfekt.

Vi lurte på å ta med lyddemper i kofferten. Det er forbudt å eie lyddemper i Polen, men litt uklart om det er forbudt å bruke det. Noen tar med demperen i kofferten og spør jaktguiden om lov til å bruke den. Tror ikke det er populært på statsrevir. Vi skjøt inn uten demper og lot den være hjemme.

 

Øvrig utstyr

Det hadde ikke regnet på tre uker da vi jaktet. Dagstemperatur på opp i 30 grader pluss. Ned i 18-22 på kvelden, litt kjøligere på morgenene. Vi hadde med gore tex dressene vi bruker i Norge og jaktstøvler i lær. Det var helt unødvendig. Lette jaktbukser, en tynn skjorte, caps og joggesko uten mye mønster og vi var godt nok kledd. Været kan jo være annerledes neste år. Ved regn må man ha lett regntøy og joggesko med gore tex eller lignende. Men tøy for Norsk jakt er unødvendig.

Jeg hadde med stolsekken, kompisen min hadde med lydsvak jaktsekk. Bare tull å dra på det. Myggmiddel i lomma, børsa på skuldra, og man er klar.

 

Jakta

Det er helt utrolige viltmengder i Polen. Vi så begge to mellom 2-5 hjortebukker hver jakt. Mest småtasser, men også noen fine. Ikke enkelt å komme til skudd alltid. Dette er jakt, ikke paradeskyting i hegn. Vi gikk på villsvin nesten hver jakt, så rev, masse rådyr, hare, fugl ++. Viltet i Polen tilhører ikke grunneier slik som hos oss, men tilhører staten. Det er ansatt viltvokter som kjenner til alle bukkene i sitt revir, og inndeler de i tre klasser. Dårlige gener skal lukes ut, og de store skal tas når de er store og er ferdig med å spre genene videre. Viltvokterne driver predatorkontroll, forer viltet og har totalt oversikt. Hjorten vurderes utelukkende etter geviret, kjøttvekten er helt uinteressant. Det er offisiell innveiing av geviret minimum 24 timer etter fangst, og man betaler per gram.

Jakta startet kl 5 på morgenen hvor vi kjørte 20 min ut i terrenget. Så var det å lytte til hvor hjorten brølte, og snike seg innpå. Ferdig ca 8, hvor det var frokost og så snorking. I gang igjen kl halv 6 på kvelden, frem til det ble mørkt kl 8. Det er ikke måneskinnsjakt på hjort, slik de praktiserer på villsvin.

Jakta foregår med guiding 1-1. Man stopper opp og lytter, og beveger seg mot hjort som høres bra ut. Eller sitter i tårn og venter i et bra område. Det var sinnsykt spennende når guiden Henryk stemte i med lokken sin, og hjorten svarte 500 meter unna! Den ene hørtes ut som en sint løve :D .

 

Fangsten

Jeg vant jakta som sagt, men man må betale for hønna. Jeg så for meg en hjort tilsvarende stor Norsk hjort. Kanskje gevirvekt på 5 kg. Og jeg brukte mye tid på nettet til å sammenligne bilder av oppsatser for å være godt forberedt. Ikke noe 10 kilos gevir på meg, med pris tilsvarende en god bruktbil (eller en god nyre....). Guiden (Ikke Henryk, sjefen, men en annen guide) var informert om dette. Vi hadde sittet i tårn en stund og smygjaktet etter stiene da vi hører en fin bukk brøle (jeg har det på video :-)). Vi listet oss rundt en sti, og får se en hind krysse veien. Ca 5 meters bredde på veien. Han hvisker at det er hind, og jeg svarer at bukken kan jo komme bak. Han sniker seg nærmere, og setter opp skytestokken sin på ca 60 meters hold. Jeg plasserer børsa og venter. Ut kommer en hind til, og så bukken. Schiessen schiessen hører jeg bak meg, og da klinker jeg til med et høyt skudd rett bak bogen, slik jeg pleier. Da bukken ikke går ned med en gang smeller jeg avgårde et til, som jeg ser blir bom fordi bukken holder på å snu seg mot oss. Så kommer han løpende rett mot oss med senket hode. Guiden hikster etter pusten og jeg klemmer et skudd midt i bringa på den, så går den ned. Guiden er blek men fattet. Var nok litt redd for å havne på hornene til denne karen! Vi går bort og ser på bukken, og jeg sier det styggeste Polske ordet jeg vet (alle som har jaktet i Polen kan det vil jeg tro....). Guiden ser spørrende ut og jeg påpeker at jeg ba om en bukk på ca 5 kg. Han sier Sorry, denne er nok 7.

Trofeet ble veid senere samme dag, og var 8.2 våt. Endte på 7.8 etter noen dagers tørking. Det er LANGT over det jeg ba om. Det viser seg at det er utelukkende skytterens ansvar å felle rett dyr. Guiden vil ha noe i bakken. Han sa at han trodde denne var omtrent 6 kg da han så den. Vel vel, det koster å krasje bilen også. Livet er kort og denne skal henge på veggen min resten av mine levedager. Men jeg fikk litt å forklare hjemme... "Jada elskling, den sydenturen vi snakket om....."

Min kompis skjøt en veldig fin bukk med trofe på 5.4 kg nest siste dag, etter flere jakter med intenst spennende smygjakt og lokking.

 

Her er bukken min

IMG_1813.JPG

IMG_1797_%281%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at forvaltningen i Polen ligger LANGT foran oss. Greit, I Norge er vi kjøttjegere. Men vi har konsekvent skutt ut elgstammen, og skutt ut de største dyrene med mest kjøttvekt i mange år nå.... Og det er ingen økonomiske fordeler ved å forvalte stammen bra. Hviolken bonde vil konsekvent slakte den største oksen og kua før de har fått bragt genene videre? Og avle på skrapdyra? Allikevel gjør Norkse bønder det i stor utstrekning ift de dyra de eier som går fritt i skuaen. Kanskje fordi vi har så små teiger at man tenker at om ikke jeg tar ut de store dyra så gjør noen andre det? Vet ikke, men det henger ikke på greip. I polen betaler man dyrt for å skyte de største, og mindre dyrt for å skyte de som bør lukes ut. Og stammen beskyttes og stelles med. I Polen er de kun opptatt av gevirvekten og utseende på geviret. Men det jhenger jo oftest tett sammen med kjøttvekta også da så det blir vel ikk ehelt feil å sprae på dyr med gode trofeer heller! Og, dersom trofeene var helt uviktige her hjemme så hadde det vel vært flere store å se også... Vi har MYE å lære!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott trofé. Skal ikke besudle tråden med diskusjon rundt elgforvaltning, men du generaliserer vel kraftig her. Generelt ligger 70% av uttaket på kalv og ungdyr. Dvs mest mulig kjøttvekt ift tilgjengelig vinterbeite. Mange grunneiere har også innført progressive satser slik at de store koster ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Vel Vavlo, det finnes grunneiere som gjør mye bra. Mitt inntrykk er dog at elgstammen (i alle fall her på Sørlandet hvor jeg bor) er skutt sønder og sammen, og at det samme holder på å skje med hjortestammen som er under etablering. En viktig forskjell er at i Polen kan ikke slikt skje. Det er ikke avhengig av fornuftige grunneiere og lokale jakttradisjoner.

Vilttettheten henger sammen med god forvaltning, og selvsagt også et næringsgrunnlag som vi neppe kan matche her nord i verden.

 

 

Men du har rett, det er en avsporing. Igjen takk for tilbakemeldinger, godt å se at det blir lest når man først legger litt jobb i det :D

Link to comment
Share on other sites

Her er min kompis sin hjort. Beklager noe uklart mobilbilde, men det gjør vel ikke så mye om vi to villsvina i bakgrunnen er uklare så lenge trofeet er tydelig :D .... 5,4 kilo, krone på den ene siden og ikke på den andre. Denne hadde merker på halsen etter slossing med andre bukker, og luktet stramt brunst slik som min. Greit hjort å få skutt ut av stammen i følge viltforvalteren, siden den ikke hadde to kroner i 7-8 års alder som den nå var.

 

Tore_sin_hjort.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...