Jump to content

"Lydløs", pustende og lett jakke for bevegelig jakt ?


RaviRep

Recommended Posts

Heisan!

 

Det er ikke enkelt å få i både pose og sekk, men man kan vel prøve?

 

Etter mange år med jakker av ymse kvalitet, skal det nå kjøpes en jakke som duger til mer enn bare godværsdager og posteringsjakt.

 

Mine ydmyke krav til jakka vil være:

 

- "Lydløst" ytterstoff..

- Lav vekt

- Pustende, med muligheter for ekstra lufting.

- Vanntett.

- Gode lomme-løsninger for b.l.a jaktradio, skudd, gps ++

 

Jeg har luktet litt på Harkila Vector, men det finnes sikkert gode alternativer??

 

På forhånd takk!!:)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte akkurat Härkila Vector dressen. Ikke fått testet den på tur enda, men den virker veldig ok. Brukås sport solgte jakka for kr 2.800 og Felleskjøpet solgte buksa for kr 1.299,- så da var det ikke så mye å lure på. Jeg er godt isolert fra naturens side, så dressen blir nok for varm nå, men kommer til å bruke den utover høsten og tidlig vår.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

I bratte lier i 15gr er de fleste for varme :mrgreen:

Sant nok. Men Finnskogen er nok av det heller dårlige valget (har den sjølv) ut frå TS sine preferanser, både pga. at den er veldig varm (oppleves som at den pustar dårleg) og at den er nokså tung. Ein normal skalljakke vil nok være det som oppfyller flest punkt, men den har ulempa at den ikkje er særleg lydlaus.

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

I siste Jakt er det test av smygjaktdresser. Ikke at slike tester alltid er fasit, men finnskogen er av de bedre der, og fikk pluss for lav vekt. Valg av ustyr er individuelt(heldigvis), så selv om jeg ikke har funnet et bedre alternativ, så betyr det ikke at alle må være enig. Avgjørende for meg er de store lufteåpningene under armene. Membranjakker vil alltid være tettere enn jakker uten, og da foretrekker jeg gtx i forhold til f.eks Dermizax. Swazi som mange snakker godt om er både tyngre, mangler lufting, og oppleves som "sinnsykt varm"(ifølge en jaktkompis).

Om man går mye, i bratt terreng, er kanskje den beste løsningen en tynn paclitejakke i sekken slik du skriver.

Link to comment
Share on other sites

- "Lydløst" ytterstoff..

- Lav vekt

- Pustende, med muligheter for ekstra lufting.

- Vanntett.

- Gode lomme-løsninger for b.l.a jaktradio, skudd, gps ++

Jakka finnes ikke! Mange plagg har noen av egenskapene, men du vil aldri bli fornøyd hvis dette er absolutte krav. Jeg har jaktet med mye forskjellig, og tilfeldigvis de fleste jakkene som er nevnt i tråden så langt. Jeg syntes Zwazi Thar både er tung, har dårlige pusteegenskaper, og er ubehagelig å gå med pga lengden. Finnskogen liker jeg til stasjonær jakt og på kaldere høstdager, men den er ikke lydløs, og blir klam ved bevegelig jakt når det er varmere i været. Løsningen jeg har brukt de siste årene er fleecejakke (gjerne med vindstopper) når det er oppholdsvær, og en lett Norrøna forrelhogna packlight jakke i sekken som trekkes utenpå hvis været eller temp tilsier det. For meg fungerer det bedre å tilpasse noen forskjellige plagg til bruken, enn å plage meg selv med et kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

I siste Jakt er det test av smygjaktdresser. Ikke at slike tester alltid er fasit, men finnskogen er av de bedre der, og fikk pluss for lav vekt. Valg av ustyr er individuelt(heldigvis), så selv om jeg ikke har funnet et bedre alternativ, så betyr det ikke at alle må være enig. Avgjørende for meg er de store lufteåpningene under armene. Membranjakker vil alltid være tettere enn jakker uten, og da foretrekker jeg gtx i forhold til f.eks Dermizax. Swazi som mange snakker godt om er både tyngre, mangler lufting, og oppleves som "sinnsykt varm"(ifølge en jaktkompis).

Om man går mye, i bratt terreng, er kanskje den beste løsningen en tynn paclitejakke i sekken slik du skriver.

 

Har også lest denne artikkelen om "smygjaktdresser" i bladet Jakt. Synes artikkelforfatteren prøver å presse alt for mange ulike og tildels motstridende egenskaper inn i jaktbekldning myntet på smygjakt, ikke helt ulikt utg.pkt til trådstarter.

Mener artikkelen i Jakt burde kalles en test av jaktdresser for aktiv eller bevegelig jakt. Til rein smygjakt faller disse jaktdresser igjennom på to vesentlige punkter etter min mening.

 

1. De har en form for f^or eller membran for å slippe fukt ut og stoppe vann på vei inn. De blir derfor ikke lydløse.

 

2. De har alle for mørk(e) farge®. På nært hold ser de greie ut, men i naturen på litt avstand vil de framstå som en mørk siluett. Dette blir enda bedre synlig for dyrene når jegeren er i bevegelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forklar vanntett !

Regnbyge, eller vestlandsk drittvær over flere dager ? Da holder ikke lydløs børstet microfiber

særlig lenge. De lager jo microfiberkluter etter samme prinsipp, men da ment for å suge opp fukten.

Regner det, er noe som preller av det beste.

Jo, jeg vet at de beste holder deg tørr ei stund, men så snart impregneringa svikter suger de som en klut.

Hjelper lite med en membran innafor dersom den ikke får puste gjennom 2 mm vann.

Kle deg etter været er mitt råd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens:)

 

Lista ble jo lagt litt høyt da, og man kler seg etter været og jakttype.

 

Synes Harkila Vector kjennes bra ut, men savner større brystlomme til min icom f3gs. De nyere jaktradioene vil sikkert få plass, men lomma virker litt lita.

 

Jaja, det er vel bare å innse at den perfekte multi-jakka ikke finnes...? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
3 timer siden, rotorhead skrev:

Jeg går med ull og blir våt. Det er lydløst og det tørker...

Må si meg enig der! 

 

En jakke som både puster å er vanntett, eller bare vannavvisende er i mine øyne en utopi. Altså, slik som gore-tex puster til en viss grad, men det er ikke mye. Det gjelder alle membraner. Og blir det kaldere enn -15 kan du like godt ha på en søppelsekk (fukten fryser i membranen før den slippes ut.) 

 

Så man har litt valget, bli våt fra innsida eller utsida. Har man flere lag ull så holder man seg vertfall varm en god stund, og lydløst er det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanlig goretex membran er regntøy, uttrykket allværsjakke er bare tull, problemet er at folk tror det puster som i nok til at du ikke blir klam under aktivitet. Det puster nok til at fuktighet går ut, men ikke kommer inn.

 

Men det finnes nok av plagg som puster bra, lett vannavvisende og vindtett. De aller fleste windbreakere og softshell jakker er det feks. Jeg bruker som regel ull, tynn fleece og så en pakkbar superlett vindjakke.

 

Selv har jeg siklet litt på Norrøna Kvinnherad Flex anorakken, virker som en veldig anvendelig jakke til det meste. 

 

Å gå seg helt våt og bare holde varmen er litt for amish for min smak ;) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg går stort sett adri med jakke. Til det er min varmeproduksjon og mitt terreng ikke overkommelig. Bratt og stort sett ikke kaldere enn -9 betyr ullskjorte og fleece jakke når jeg beveger meg. Jakke og ullgenser når jeg kommer på post. Ved regnvær er det naturligvis varmegrader og jeg går i ull + ull. Om jeg setter meg ned skifter jeg til ull + ull + membran/oljehyre. Den jakka du kan gå hardt med for deretter stå/sitte i ro en time med finnes ikke. Gjelder alle klær brukt mot friluft dessverre. Ikke noe som er dårligere med jaktklær enn klær brukt for feks klatring!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Trekker frem tråden igjen siden  jeg er ute etter nytt jakttøy. Først og fremst til de første ukene på rypejakta. Lurer på om noen har erfaring med tights på jakt. Det ser jo så bevegelig ut. Har aldri brukt tights, men om noen kan dele sine erfaringer med noen skikkelig gode tettsittende og bevegelige strømpebukser som egner seg for jakt ville det vært fint. Gjerne legg ved bilder i felt. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, hovdeknuten skrev:

Gjerne legg ved bilder i felt. 

 

🤣Troller du? 

 

Jeg har aldri gått på jakt i tights, men som gammel løper har jeg gampa min andel i mer og mindre ettersittende benklær. Det finnes både sommer- og vintermodeller med forskjellig tykkelse, du vil ha en lang som dekker leggene når du går i kratt og med glatt stoff så du ikke drar med lyng. Kompresjon er for folk med åreknuter og tjærringer som burde trent mer. 

 

Ja, tights er bevegelig, ja, det er behagelig så lenge man er varm, ja, du slipper buksesig og gnagsår, ja det puster bra men faen om jeg vil bli sett på rypefjellet i det! 😬

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Man skal avlive dyr humant, å la dem le seg i hel med magekramper av en komisk jeger i tights er ikke i tråd med dyrevernloven. De skal skytes slik at de dør momentant, ikke seigpines.

Jegeren skal være ikledd passe sidræva vadmelsbukse og gammel heimevernsjakke to nummer for stor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Norrøna Finnskogen hybrid til vanlig. Tørker fort opp hvis man går seg litt varm eller det kommer litt regn.

 

Så bruker jeg noe vanntett(falketind/recon) alt etter som hvor mye det regner. Har ofte med meg falketind i sekken sånn i tilfelle litt mer regn enn at det tørker fort opp igjen. Den er dog ikke lydløs :-) Skal jeg sitte på post eller ha lange pauser slenger jeg med en lett dunjakke i sekken også.

 

Liker ikke Goretex hvis det ikke øser ned. Selv da blir man våt. Brukes minst mulig..

Link to comment
Share on other sites

I øspøs regnvær blir en våt uansett, enten fordi regnklær ikke puster, eller fordi membranklær ikke holder tett. Fritt valg.

 

Livet i membran jakke og bukse ble bedre når jeg skjønte at luting er viktig og må brukes, og lærte å ta av mellomlag når jeg beveger meg. Teknisk T-skjorte er også gull (de billige fra Jula er like gode som svindyre fra sportsbutikken).

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har ei eller anna skalljakke fra Härkila, goretex og syltynt lag med børsta fleece uttapå. Denne jakka er so lett at den kan kneftast ned i lomma på ei anna jakke og takast fram etter behov - og det er god lufting under armane på den. Det er det beste alternativet eg har funne, eg blir sjølvsagt litt klam - men eg blir ikkje våt. Men generelt er det umogleg å ikkje bli våt i ein eller anna form under bevegelig jakt, du blir i beste fall klam uansett kor gode plagg du har, når det er skikkelig regnvær.

 

Min erfaring etterkvart er at alle plagg med membran er noko herk som kun brukast i nødstilfeller. Eg brukar fleece og vadmel, og so tar eg på meg den skalljakka eller ein ponco hvis eg må. Tiden der eg gjekk med membrandresser uansett vær, er heldigvis over 😄

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...