Jump to content

Revolverfelt. Hvilke revolver/kaliber?


Mas-36

Recommended Posts

Et enkelt søk her på Kammeret med søkekriteriene "revolverfelt" og "våpen" gir følgende svar:

search.php?keywords=revolverfelt+v%C3%A5pen&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

 

For å være mer konkret, let etter en S&W modell 14 evt. 586/686.

6 toms pipe.

Her ligger en del rimelige: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=81388528

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at jeg må trene litt ekstra med hvert våpen før et stevne om jeg skal prestere bra. Derfor foretrekker jeg å ha en revolver som jeg både kan skyte revolverfelt og Magnum 1 med. Dessuten koster det mindre, og de pengene kan jeg bruke på ammo. Som i annen sport må en trene mye for å bli god, og da trenger en mye ammo.

 

Colt - Nei.

Link to comment
Share on other sites

Noen skyter faktisk med 357 magnum hylser, om de har magnum revolver, for å slippe styret med at det blyer så magnum hylsene ikke går inn

 

......eller så de ikke skal blande hylser :winke1: Ja ting skal sorteres, og ja uhell skjer likevel når det absolutt ikke skal skje. Har du EI litt over 38-ladning 38patron blant 300 stk 357mag, så kan du ta deg f.... på at den ene der finner veien i kameratens 38 :shock: Murphys lov svikter sjelden. Jeg gav bort alle mine 38 hylser for å unngå noe sånt. Spesielt siden jeg av og til lader 38 for en kompis.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at jeg må trene litt ekstra med hvert våpen før et stevne om jeg skal prestere bra. Derfor foretrekker jeg å ha en revolver som jeg både kan skyte revolverfelt og Magnum 1 med. Dessuten koster det mindre, og de pengene kan jeg bruke på ammo. Som i annen sport må en trene mye for å bli god, og da trenger en mye ammo.

 

Colt - Nei.

 

Våpen har jeg nok av, ikke tror jeg aktiviteten min blir stor nok til å ha en haug med handvåpen heller. Så revolverfelt og ikke magnumfelt.

 

Hvorfor ikke Colt? Jobber på skole og svaret nei holder bare ikke :winke1:

Link to comment
Share on other sites

En Colt Python i teknisk god stand er ikke å forakte. Men, det er få børsemakere som kan det våpenet nå, en S&W er også enkel å fikse på selv hvis man har litt interesse for den slags, og "alle" børsemakere kan den. Skal du fikse på en Python må du nok ha boka til jerry kunhausen og høy interesse. Avtrekket til Python lar seg tune, og jeg opplever det som bedre enn S&W selv om det er tyngre. Pris på HH for en brukt Python ligger på 8-10 000 dk. Python er også mektig presis. Noe sverting av ryktet sitt har den fått etter noe dårlig håndtverk fra fabrikken på slutten av produksjonen, Bl.a at de fort går ut av timing.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom en Colt Python og en "run-of-the-mill" S&W er at den første er et kunststykke og den siste er "bare" en revolver.

 

Jeg har skutt noen tusen skudd med både Python og enda flere tusen med S&W og min konklusjon er at S&W er å foretrekke til konkurransebruk og bruksjern generelt, siden nesten alle børsemakere kan fikse denne og delene er billige. Colt'en tas frem når man skal koseskyte og at den blir for fin til å skulle herjes med i konkurransesammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Dette beskriver vel en Python:

 

The old time barrel makers who made match grade target rifles actually lapped a long taper into their barrels tapering from .002 larger at the breech to minimum diameter at the muzzle. This allowed the bullet to maintain a positive gas seal though the entire length of the bore. If such a condition could be achieved in a revolver starting with the cylinder mouth, that revolver would shoot cast bullets with perfection.

 

Fra Fryxell sin bok om støping av kuler.

Link to comment
Share on other sites

Dette beskriver vel en Python:

 

The old time barrel makers who made match grade target rifles actually lapped a long taper into their barrels tapering from .002 larger at the breech to minimum diameter at the muzzle.

Hva er poenget ditt? Dette kunne vel hvem som helst av fabrikantene skrevet, som reklame. Colt skal ha en ting. De har et bra utseende, angående finish. Er det mekanisk gå til de europeiske! Rett ut av esken, er det 2 stk. som er kremen.

 

Konkuransemessig (her i Norge), er Colter i disfavør for folk flest. Tragisk langt hanefall og vanskelige å få bra avtrekk på. Kjente en med "Troper" (R.I.P), som holdt på sin Colt, her i Drammen. Var en av de beste med revolver i SSL (Dynamisk) og bra i feltpistol, før kal. 32 "rørtang", gjorde det vanskelig for kal. 38 å hevde seg.

 

Men TS etterspør "rimelig". Og da er det i første rekke brukte S&W, deretter nye sådanne.

Link to comment
Share on other sites

S&W lager gode, betalbare revolvere, så enkelt er det. De funker ut av esken, og kan justeres opp en god del. Kanskje ikke de peneste eller mest forseggjorte for noens smak, men til sportsbruk spiller det liten rolle. Se på hva de som vinner bruker. Hvis du ikke har noen andre spesifikke preferanser så vil S&W jevnt over være sikre valg.

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget ditt? Dette kunne vel hvem som helst av fabrikantene skrevet, som reklame. Colt skal ha en ting. De har et bra utseende, angående finish. Er det mekanisk gå til de europeiske! Rett ut av esken, er det 2 stk. som er kremen.

poenget mitt er det jeg siterte til. Løpet til colt blir trangere mot munning og skal da ha bedre presisjon med blykuler enn andre våpen som ikke har den type løp. ikke uenig i at det riktige er å anbefale S&W, men han spurte om colt og da blir det litt feil å avvise ham med et nei.

Link to comment
Share on other sites

poenget mitt er det jeg siterte til. Løpet til colt blir trangere mot munning og skal da ha bedre presisjon med blykuler enn andre våpen som ikke har den type løp. ikke uenig i at det riktige er å anbefale S&W, men han spurte om colt og da blir det litt feil å avvise ham med et nei.

Det du siktet til, har ingen reel funksjon. Bare en teori. Colt gir ingen bedre perssisjon, enn andre annerkjete revolvere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...