Jump to content

omreg/ombygg pistol-rifle


Bullmastiffen

Recommended Posts

har en buckmark (pistol) som ser ut til å ha fått en skade i munningen.

vurderer i den forbindelse i å droppe den som pistol og få tak i et rifleløp til den.

Finnes det noen måte å gjøre dette på sånn rent lovmessig, altså å omregistrere fra pistol til salongrifle?

 

Skjønner at jeg da må ha 40cm+ løp 84cm+ totallengde og en riflestokk.

men buckmark finnes jo som salongrifle så deler bør vel gå ann å skaffe?!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det finnes faste bestemmelser på slik ombygging. Men jeg kan ikke se noen grunn til at dette ikke skal være mulig å få til. Jeg tror løpslengde og festing av stokk blir det vesentlige. Det er en rifle hos Pedersen Vaabenlager:http://www.pvas.no/vaapen/salongrifler/browning/browning-buck-mark-rifle/sa-22lr Hvis du får tak i deler som gjør den helt lik som denne, er det jo unektelig en salongrifle.

 

Andre våpen jeg har sett registrert som både rifle og pistol (enten eller) er TC Contender.

Link to comment
Share on other sites

har en buckmark (pistol) som ser ut til å ha fått en skade i munningen.

vurderer i den forbindelse i å droppe den som pistol og få tak i et rifleløp til den.

Finnes det noen måte å gjøre dette på sånn rent lovmessig, altså å omregistrere fra pistol til salongrifle?

 

Skjønner at jeg da må ha 40cm+ løp 84cm+ totallengde og en riflestokk.

men buckmark finnes jo som salongrifle så deler bør vel gå ann å skaffe?!

 

Om du leser gjennom Våpenforskriften står det ett eller annet om temaet der. Husker ikke akkurat hva og hvor... men, der står ihvertfall klart å tydelig at det er forbudt å bygge om en pistol(et enhåndsvåpen) til et"tohåndsvåpen". Grunnen til at Buckmarkrifla ble godtatt her i landet er vistnok at Den var levert slik fra fabrikk, altså som ei rifle. (Husker ikke hvor jeg leste dette...)

Link to comment
Share on other sites

Det står null og niks i våpenforskriften om dette.

 

Våpenlovens §8:

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren.

 

Du må altså søke om å få gjøre denne ombyggingen. Om du får tillatelse uten godkjenning av mekanismen hos KRIPOS, basert på at den alt er solgt i riflekonfigurasjon, tror jeg er helt lotteri og avhengig av dagsformen til saksbehandler.

 

Skriv en veldokumentert søknad og lever inn. Ta eventuelt en telefon til våpenkontoret dit først, og om de ikke skjønner bæret (tror ikke det er en helt vanlig forespørsel), ring POD.

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften kap 2, §7:

Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert revolverende tønne som magasin.

 

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen, §2:

Godkjente halvautomatiske pistoler

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a) magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b) gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d) vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e) våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

Pistoler som nevnt i første ledd bokstav a til e kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

Viktig å huske at det er totalforbud mot å jakte med håndvåpen her i landet, så skal den registreres på og brukes til jakt må den offisielt bli en salongrifle..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...