Jump to content

Avslag på søknad


SauerBonde

Recommended Posts

Ja, det er riktig.

 

Dette er så folk ikke skal kjøpe seg AG-3, Garand og andre rifler med en slik søknad. Fin ut hvilke rifle du skal ha ring de som behander din søknad så får du den invilget om du har funnet et våpen du har lov til å kjøpe(ikke alle halvautoer er det)

Link to comment
Share on other sites

Slik tull. Det er da søkt om et våpen godkjent til jakt!
Det er så, men politiet stiller allikevel krav om at man søke om et spesifikt våpen. Fra rundskrivet:
Ved søknad om ervervstillatelse på halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle skal fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse alltid oppgis.
Kilde: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf (side 15)
Link to comment
Share on other sites

Jaja, så var det min feil. Erfaringsmessig burde jeg forstått at det var dumt å bruke sunn fornuft, men like fordømt syns jeg det var unødvendig av Våpenkontoret å gi avslag. Søknaden ble sendt inn sammen med flere for å spare penger. De kunne vel heller tatt en telefon og fått klarhet i ett og annet.

Link to comment
Share on other sites

Skjemaet/oppskriften bærer preg av en frykt for at mangelfulle opplysninger vil kunne medføre erverv av våpen med ulovlig mekanisme og/eller for kort pipe. Hvis man skriver ">40 cm" i rubrikken for pipelengde og krysser av [Ja] på spørsmålet om våpenet er godkjent til jakt så er det ikke spesielt krevende å dedusere at omsøkte halvautomatiske rifle har normal pipelengde for gevær og at det er godkjent til jakt.

 

Erfaringsmessig burde jeg forstått at det var dumt å bruke sunn fornuft, men like fordømt syns jeg det var unødvendig av Våpenkontoret å gi avslag.
Våpenkontorene har ikke frie hender, de må bla. forholde seg til angstbiterene i POD og deres prosedyrer. Samtidig skal våpenkontorene forholde seg til forvaltningsloven, kf. § 11 fjerde ledd annet punktum:
Inneholder en henvendelse til et forvaltningsorgan feil, misforståelser, unøyaktigheter eller andre mangler som avsenderen bør rette, skal organet om nødvendig gi beskjed om dette. Organet bør samtidig gi frist til å rette opp mangelen og eventuelt gi veiledning om hvordan dette kan gjøres.
Link to comment
Share on other sites

Med det utgangspunktet kan du ta kontakt med våpenkontoret, utdype hva du ønsker, og be om å få godkjent også denne søknaden uten ytterligere gebyr, dersom det eneste som stod i veien for godkjenning var manglende detaljer.

 

Jeg er forsåvidt enig i at man burde kunne spesifisere "halvautomatisk rifle godkjent til jakt etter Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen, § 5.", og at det burde holde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig i at man burde kunne spesifisere "halvautomatisk rifle godkjent til jakt etter Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen, § 5.", og at det burde holde.
Dette mener jeg også. Lista over jaktgodkjente halvautoer er ikke så lang. En godkjent søknad på halvauto til jakt, bør være godt nok for hvilken som helst av de som står på lista. Dette er noe jegerorganisasjonene bør jobbe for fremover.
Link to comment
Share on other sites

man burde kunne spesifisere "halvautomatisk rifle godkjent til jakt

 

Enig. Sist jeg søkte (bolt, men dog) tok jeg opp dette med detaljer ved bruktkjøp. De hadde ingen problemer med "repeter, <400mm løp, kaliber 222, 223 eller tilsvarende".

 

Poenget med disse og tilsvarende regler (som feks at man må søke på spesifikt våpen v/privat kjøp) er for å forhindre at folk ender opp med noe de ikke har lov til. Hvis du viser at du kan reglene like godt som de og ikke ønsker noe som kan gi krøll kan de nok bli mer fleksible. Men det er opp til saksbehandler...

Link to comment
Share on other sites

Jaja, så var det min feil. Erfaringsmessig burde jeg forstått at det var dumt å bruke sunn fornuft, men like fordømt syns jeg det var unødvendig av Våpenkontoret å gi avslag. Søknaden ble sendt inn sammen med flere for å spare penger. De kunne vel heller tatt en telefon og fått klarhet i ett og annet.

 

Syting... "gidder du ikke" å følge reglene, får du heller "ta deg råd til" et ekstra søknadsgebyr... -Om Forvaltningen skulle bruke unødvendig tid på å ringe rundt til alle som ikke "greier" å lese bruksannvisningen på det skjemaet de fyller ut, ville saksbehandlingstiden for alle våpensaker bli lang... uhorvelig lang... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok forskjellig praksis rundt forbi. Jeg leser veilederen og fyller ut etter beste evne, men det har hendt at jeg har misforstått. I de tilfellene har saksbehandleren hos politiet ringt meg og avklart dette og godkjent søknaden.

Dette er en praksis jeg setter stor pris på (og antok var vanlig), og ser ikke bort fra at dette er den mest praktiske og kostnadseffektive metoden både for søkeren og forvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...