Jump to content

Vekt på modifisert Sauer 200str


volvobrage

Recommended Posts

Hei!

 

Er veldig nysgjerrig på ka vekta på ein litt modifisert Sauer 200str blir. Det eg ser for meg er Grs stokk, kort løp i kaliber 308(40-48cm) med jaktprofil og ein kikkert med grei vekt + montasjar :)

 

Sikkert mange der ute som har anelse om ka noke sånt vil vege til slutt sida det er mykje erfaringar rundt 200str.

 

Takker for svar!

 

Mvh

Brage

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal skyte med 200 str i Jegerklassen på jaktfelt og har forsket litt på dette. Her er mine tall:

 

Originalpipe 70 cm 2040 g

Bredvold-stokk 1100 g

SuB 3-12x50 600 g

Meopta Meopro 4-12x50 550 g

Kasse m/ sluttstykke og magasin 1500 g

30 mm KAMV-Montasje 270 g

Våpensmia Jaktfeltpipe 1400 g

Atec Maxim m/1 modul 250 g

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tall!:)

Ser grs stokken er eindel tyngre ein Bredvold stokken, meiner grs er 1500g til 200str.

Ellers virkar det som det går an og få til ei god jaktbørse med rimeleg vekt :)

I kaliber 308 og veldig kort løp burde ein få ned vekta på løpet litt i forhold til det løpet du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og Friluft har 6,5x55 60cm S&L jaktpiper i både 15mm og 17mm.

 

Dessuten tipper jeg at KKC-skjeftet til STR er det letteste skjeftet på markedet uten at jeg har veid det opp mot de andre.

 

Leupold fast 12x FX3 12x40 target veier ca 380g.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Volvobrage, veier den saueren med GRS stokk, k624i sikte tofot og magasin kun 4950 gram??? Har du blitt det fortalt eller veid det selv?

 

Jeg tviler sterkt på at det er tilfellet.

Eg har kun lest det :P Er kort løp på den då, der er vel storsett der vekta ligger? Men siktet her er tungt og trur eg.

Tofoten er vel neppe tatt med i vekta.

Som sagt kun lest det, usikker på om det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Som Torf sa, det er jaggu den flotteste 200stren jeg har sett! :D

 

Takk for det!

 

Å bygge om en STR og få den under 5 kg er definitivt et prosjekt som tvinger frem en del kompromisser. Jeg tror en del av de vekter enkelte oppgir på sine ombygde sauere mildt sagt er noe pyntet på, men for all del, det er sikkert mulig med kombinasjoner med tynne eller kappede piper og lette kikkerter.

 

Jeg hadde forøvrig lest, sjekket og finregnet meg frem til en akseptabel vekt som jeg var fornøyd med uten å måtte kappe pipen. Det var imidlertid helt til de individuelle komponentene dumpet ned i postkassen og skulle kontrollveies; Bredvoldstokken, hvor indikert vekt var 1100 gram viste seg å være nærmere 1300 gram, kikkerten som hadde oppgitt vekt på 522 gram var nærmere 6 hekto osv. Når jeg i tillegg fant ut at jeg måtte forlenge stokken så forsvant i hvertfall det lille håpet jeg hadde om å få på en en liten demper! Nå er vekten som sagt 4,89 kg innkl. tomt magasin og det gir ikke mulighet for demper og heller ikke mulighet for å sette på den kikkerten jeg egentlig vil ha, så 100% fornøyd tror jeg neppe at jeg kan bli med et slikt prosjekt ;)

Link to comment
Share on other sites

Fullt mulig noen pynter litt på vektene. Men Bredvold-stokken jeg har, som forøvrig ser identisk ut til din, veier 1100 gram, og det er med bedding. Så det var merkelig at din skulle være 200 gram tyngre, men mulig de har brukt en annen treslag.

 

Sjekka notatene nå, og med Bredvold-stokk, Våpensmia Jaktfeltpipe, KAMV-Montasje og SuB 3-12x50 m/komp stoppa vekta på 4787 gram, komplett med magasin.

 

Da er det, med dine opplysninger om vektreduksjon ved fluting, relativt innen rekkevidde å få på en demper i tillegg, samtidig som jeg unngår kapping. Atec Maxim med 1 modul og ring for miragebånd ligger på 250 gram blankt :D

Link to comment
Share on other sites

Volvobrage: ok, og jeg tror du får deg en overraskelse når du legger den der på vekten - tipper den bikker 6 kg i alle fall om du tar med tofoten, kort løp til tross..

 

Hadde i grunnen håpet du hadde funnet "gulloppskriften" på hvordan gjøre en 200 STR lett nok til jegerklassen med det utstyret som den der har. :wink:

Men uansett flott gevær med tilhørende gromt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en veldig legg 200STR en gang.

Tyristubben svartorstokk, med denne stokken hadde jeg 19/670 pipe og enda god margin opp til 5kg grensen.

 

Den siste jeg hadde til jaktfelt var nok noe mer balansert enn det oppsettet.

Swaro z6i 5-30x50

Fluta pipe

Dette gikk akkurat under 5kg grensa med GRS stokk. Og med brevoldstokken

Link to comment
Share on other sites

kikkerten som hadde oppgitt vekt på 522 gram var nærmere 6 hekto osv.

 

Leupold FX3 12x40 er en genial kikkert til jegerklassen. Den veier 383g og med et par salongrifleringer til 11mm sporet sparer du inn nok vekt til en demper i forhold til Zeisskikkerten og montasjen du bruker. Dessuten flytter du da også vekta fremover som forbedrer balansen i rifla.

 

Denne Leupolden leveres med Leupold-dot retikkel som er et av de mest "lettskutte" til frihåndsskyting som er laget. Det at den ikke koster en arm og et bein gjør heller ingenting.

http://theopticzone.com/product/leupold-fx-3-12x40-target-ao-leupold-dot-matte-66840/

 

FX3_12x40_AO_T_web.png

 

LEUPOLD-VX-2-3-9x40-Rifle-Scope-Leupold-Dot-Reticle-110800-Pic3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte sjekke mine egne ting når jeg leste denne tråden.

 

Mine 200STR veier 6.5-7kg. De er satt enten som DFS-våpen, eller langholdsrifler. Men jeg hadde ei 67/19 pipe liggende. Den veier nesten helt nøyaktig 2kg, 2030g.

Låskase komplett, med avtrekk, bolt og magasin veier 1600g.

 

Så en er >3600g FØR en setter på stokk...

 

Den letteste STR jeg har sett veide forresten 4450g. Den var "gnudd ned" under de gamle jaktfeltreglene, og hadde mener jeg å huske en KKC stokk som var lettet med både fil og rasp, samt noen metalldeler i kolbekappe og kinnstykke fjernet. Pipa var 50cm tror jeg, og dreid så tynn at det så farlig ut (men var det nok ikke), og det stod en Leupold Ultralight 3-9 eller noe sånt oppå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ad lett kikkert er Leupold VX1 4-12x40 også en god kandidat. Den veier 323 gram.

 

Har vært inne på tanken på den FX'en, men liker å skru ned forstørrelsen noe på stående skyting (ikke at det hjelper noe særlig :lol: ), så da er muligens VX1'en et godt alternativ, selv om jeg ikke har prøvd den, kun har sett gjennom den. Fint kors, god nok (?) optisk, grei pris og ikke minst lett vekt.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... prodid=302

Link to comment
Share on other sites

- låskassae i karbonfiber -
Ja, det ville jo vært "knas" (ikke bokstavelig, forhåpentligvis!).

 

For våpen som låser direkte i pipa, som STR 200, er jo låskassen egentlig "beddinga", som understøtter låsingssystemet. Derfor blir de fleste Sauer-eiere skuffet, når de legger inn tradisjonell bedding, eller ALU-blokk, og våpnet samler omtrent som før.

 

Siden jeg framstår som "suicidal" i en annen aktuell tråd, melder jeg meg som frivillig til å prøve en STR 200 med carbon-/kevlar-låskasse. Vilkåret er jo at dere andre betaler utgiftene, både til å utvikle og produsere kassen, og til en eventuell snarlig begravelse! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er helt på bærtur lurer jeg på hvor vanskelig det hadde vært å lage ei rund tubegun/stengunkasse til STR sluttstykke,avtrekk og løp. Disse runde kassene kunne vært så enkle og billige at de kunne vært "limt" på løpet som en forlengelse og kastet når løpet var utslitt. Alternativet hadde vært at feks Våpensmia hadde lagd alt i et stykke fra en løpsblanks. Kjøp et løp, tilsett sluttstykke og avtrekk. Skru det fast i et chassis. (Rem700lang?)

 

I tillegg kunne man tenkt magasinbrønn for ZB26/30 eller MG13 8x57 magasiner som er som laget for 6,5x55. Eneste problemet da er for stor magasinkapasitet..

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er helt på bærtur lurer jeg på hvor vanskelig det hadde vært å lage ei rund tubegun/stengunkasse til STR sluttstykke,avtrekk og løp. Disse runde kassene kunne vært så enkle og billige at de kunne vært "limt" på løpet som en forlengelse og kastet når løpet var utslitt

Det er faktisk en helt forbanna god ide. Det eneste som irriterer meg med den er at jeg ikke kom på det selv... En rund kasse, med "Remington footprint", som enten er enkeltskudd, eller tar AI-magasiner...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ad lett kikkert er Leupold VX1 4-12x40 også en god kandidat. Den veier 323 gram.

 

Har vært inne på tanken på den FX'en, men liker å skru ned forstørrelsen noe på stående skyting (ikke at det hjelper noe særlig :lol: ), så da er muligens VX1'en et godt alternativ, selv om jeg ikke har prøvd den, kun har sett gjennom den. Fint kors, god nok (?) optisk, grei pris og ikke minst lett vekt.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... prodid=302

 

Det er klasseforskjell på FX3 of VX1. Omtrent som Zeiss HT vs Terra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg en del problemer med onkel/tante blå og våpenregisteret, når både pipe og låskasse skal skrotes, og man skal kjøpe ny.

 

En eventuell produksjon av "engangs" eller "flergangs"-låskasser må jo også klareres med Sauer-fabrikken, i forhold til rettigheter etc. Jeg synes forresten det er rart at de ikke har sett potensialet som ligger i en alu-kasse til STR 200.

 

I forhold til Skytterkontoret/Landrø/Sauer sin garanti, vil jo også bruk av "uoriginale" deler skape problemer.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet har ikke Sauer patent eller mønsterbeskyttelse på STR. Det tror jeg er noe de fraskrev seg når de fikk kontrakten med DFS for at de ikke skulle få monopol på løp.

 

Jeg har en kompis som har egenprodusert registrert "STR" BR-kasse i titan med 6mmBR-løp.

 

Alternativet er at det blir registreringsplikt på alle skjefter ala Blaser 8)

Link to comment
Share on other sites

Ad lett kikkert er Leupold VX1 4-12x40 også en god kandidat. Den veier 323 gram.

 

Har vært inne på tanken på den FX'en, men liker å skru ned forstørrelsen noe på stående skyting (ikke at det hjelper noe særlig :lol: ), så da er muligens VX1'en et godt alternativ, selv om jeg ikke har prøvd den, kun har sett gjennom den. Fint kors, god nok (?) optisk, grei pris og ikke minst lett vekt.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... prodid=302

 

Det er klasseforskjell på FX3 of VX1. Omtrent som Zeiss HT vs Terra.

 

...derfor skrev jeg "god nok(?)".

 

Men utgjør den klasseforskjellen mye på en kikkert tenkt brukt i dagslys på jaktfelt? Tviler litt...

Link to comment
Share on other sites

I forhold til VX1 har FX3 har target-tårn som tåler tiår med kontinuerlig skruing. Dessuten har den parallaksejustering. Optisk er den mye bedre. Den har også ca 2m justeringsomrde så man kan skyte langt hvis man vil. Til formålet kan jeg ikke få fullrost kikkerten nok.

 

Sist gang jeg så den til salgs i Norge var hos Jaktdepotet til ca 6k.

Link to comment
Share on other sites

Da er Sauerbygget komplett; Skytterlinken/Bredvold-stokk, 57 cm. Jaktfeltpipe fra Våpensmia (kappa 5 cm), KAMV-montasje og SuB 3-12x50 --> Vekt 4688 g komplett med magasin. Dvs 312 gram å dempe på hvis man skal skyte i jegerklassen. Går akkurat med S&L tmd 35 eller Atec Maxim med 2 moduler.

 

Vekt uten kikkert og montasje er 3819 gram.

 

normal_20160907_141826.jpg

 

normal_20160907_141059.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 9/3/2016 den 12.36, LisleArne skrev:

Jeg skal skyte med 200 str i Jegerklassen på jaktfelt og har forsket litt på dette. Her er mine tall:

 

Originalpipe 70 cm 2040 g

Bredvold-stokk 1100 g

SuB 3-12x50 600 g

Meopta Meopro 4-12x50 550 g

Kasse m/ sluttstykke og magasin 1500 g

30 mm KAMV-Montasje 270 g

Våpensmia Jaktfeltpipe 1400 g

Atec Maxim m/1 modul 250 g

 hvilken høyde bruker du på optilock ringene til S&B 3-12x50 på kamv skinna, har planer om å montere på en zeiss duralyt 3-12x50 til jaktfelt og vil ikke montere unødvendig høyt

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Tronic skrev:

 hvilken høyde bruker du på optilock ringene til S&B 3-12x50 på kamv skinna, har planer om å montere på en zeiss duralyt 3-12x50 til jaktfelt og vil ikke montere unødvendig høyt

 

Tror jeg brukte medium høyde, men er ikke sikker... Det beste er vel åta med stasen til butikken, så kan du finne den laveste før du handler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...