Jump to content

Patroner med liten sprekk.


marlin95

Recommended Posts

Jeg har noen litt eldre patroner fra 60 tallet (Norma), jeg har sett at noen få av de har en liten sprekk i hylsa, helt framme i halsen (der kula er festet). Den går fra kanten og 3-4mm innover og er ikke lett å se. Er det viktig å sjekke dette nøye, eller er det ikke nøye?

Link to comment
Share on other sites

Du kan bare skyte dem, sprekker i hals og skulder er ufarlig. Men får du sprekker ned mot midten av hylsen er det grunn til å dra i håndbrekket.

En annen ting er presisjonen, den vil bli redusert, med mange skudd slike vil du sote ned kammeret og muligens litt ekstra slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Ville kastet dem, eventuelt banket ut kulene først.

Hylser kan se fine ut på utsiden, men korrodert inni etter oppbevaring i garasje/fjøs eller annet med varierende temperatur.

 

Jeg kjøpte en gang ett lass med britisk "kråkefot" ammunisjon som viste seg å være pill råtne inni. Hylsene sprakk og morroa med å skyte dem forsvant. (Men så brukte de ett eller annet ekstra korroderende inni dem, uten at jeg helt har forstått hva)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen litt eldre patroner fra 60 tallet (Norma), jeg har sett at noen få av de har en liten sprekk i hylsa, helt framme i halsen (der kula er festet). Den går fra kanten og 3-4mm innover og er ikke lett å se. Er det viktig å sjekke dette nøye, eller er det ikke nøye?

 

Jeg har sett det samme fra Norma. Jeg fikk en eske en gang med 9,3x62 Norma. Den var sikkert fra 60 - 70 tallet en gang. De hadde sprekk som du beskriver. I tillegg kan kula sitte løst i halsen.

Som patronsamler har jeg sett mye rart av eldre årgang. Jeg har respekt for gammel ammo, ser nøye etter, mye er bra etter 50 - 60 - 70 år, men det er ingen fasit for alt man får tak i. Som andre nevner her, de kan også være pil råtne inne også, særlig krigsammo. Gammel ammo selv med god lagring svikter mest ved at hettene ikke vil gå av/klikk. Kjekt med billig eller gratis patroner inni mellom, men vi må ikke sluke alt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette er spenningskorrosjon, så kan mikrosprekker muligens finnes andre steder i hylsegodset også. Om dette fører til sprekker andre steder enn i halsen så kan man få en situasjon som ligner på hylseseperasjon. Da må man stole på at våpenet håndterer gasser bakover i mekanismen.

Står det så dårlig til at vi må bruke opp ammunisjon og krutt(ref en annen tråd) uansett tilstand, eller kan vi ta lærdom av Våpenjournalens medarbeidere? (som etter eget sigende kastet, tildels mye krutt når de hadde glemt hva som var i krutt målet). Sikkerheten sto i høysetet hos Sollie og Braathen. Mitt råd blir selvfølgelig å ta ut kule, kaste krutt og tennhetter på en sikker måte og eventuelt bruke kulene til lading.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke skutt med sprukne hylser i rifle.

Men har gjort det med revolver. (Selvlada hvor hylsa har sprukket under ladning. Lader til de sprekker.)

Har ikke problemer med det.

Men jeg kjenner at det ikke er samme "futten" i de.

Ser at det er flere som skriver at patronene ikke må brukes.

I min verden så er det kammeret og sluttstykke som holder på "eksplosjonen" og ikke hylsa.

Kan derfor ikke se det som kjempe farligt å bruke slike patroner.

At du får dårligere trykk og presisjon er noe helt annet.

Er vel og fare for gasslekkasje som eventuelt kan sprute bakover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...