Jump to content

Lade Nosler E-Tip


elelel

Recommended Posts

Prøvde å lade Nosler E-Tip 150gr 308 Win med Norma N-11. Jeg brukte tabellen til 150 gr Sierra-kule som utgangspunkt med kruttmengde mellom 40,7 og 46,3 gr (lot nr 20145133), og prøvde 43 gr. Kula gikk bra og samla OK og går likt med Norma Jaktmatch.

Men når jeg kronograferte kula havnet den på 765 ms (pga dårlig vær, ble det med ett skudd, men mener de skal være ladet likt). Jaktmatch hadde hastighet 774. Rifla er Tikka T3 Lite med 45 cm løp.

Spørsmålet er: Bør jeg absolutt øke kruttmengden for å få opp farten på kula, eller er farten høy nok?

I følge Nosler, ser kula grei ut i denne hastigheten: http://www.nosler.com/e-tip-lead-free-bullet. Men det gjelder kanskje på treffpunkt, og kronograferinga skjedde på 4 meter, mens blinken jo er på 100 meter.

Evt hvor mye bør man øke mengden krutt? Problemet er at jeg ikke har alt for mange av sorten, og har helst ikke lyst til å bruke opp kulene på innskyting og kronografering før jakta som begynner snart. Den er planlagt til hjortejakt (kalv og kolle), og det blir ikke skutt på hold lenger enn 100 meter.

Alternativet er å bruke den andre rifla med Oryx i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt generelt, men ta det for det det er.

 

E-Tip som andre massive kuler er avhengig av hastighet for å fungere like godt som de blyfrie. Ergo - fart er bra, fortere er bedre.

 

E-Tip gir høyere trykk enn blyfylte kuler, men ikke like mye som f.eks gamle Barnes X kuler. Tar du av 1-1,5 grs fra maksladning med ei blyfylt 150 grs kule er du i alt annet enn svært spesielle tilfeller på den sikre siden.

 

Ei Massiv 150 grs kule i 308 gjør lett +850m/s i ei normal pipe og da blir det litt "tomlete" å nøye seg med en ladning som gir effektiv rekkevidde som er minst 150m kortere enn om en har normalt med krutt i patronene.

 

Kan hende jeg er litt sleivkjeftet her nå, men problemet med å måtte bruke kuler på innskyting og testing hadde vært veldig mange færre om du hadde kjøpt ett krutt der du enkelt finner ladedata. De er det mange av.

Å bruke skytterlagskrutt der en da må finne/utvikle data selv må vel nærme seg definisjonen av å "Spare seg til fant" ?

 

Du gjør ganske sikkert ikke noe feil på 44 og 45 grs. Så får du litt mer avstand å gå på også før kulene slutter å ekspandere. Når anslagshastigheten faller særlig mye under 700m/s er det mange bedre alternativer enn de blyfrie

Link to comment
Share on other sites

1: E-tip synes for meg å være litt hardere enn ttsx. Ergo trenger du sannsynligvis litt fart for å sikre ekspansjon på litt lengre hold.

 

2: Noe særlig over 820-830 m/s vil sannsynligvis gi mindre pene slakt på små dyr.

 

3: Presisjon trumfer fart. Du kan nokså enkelt lese deg fram til hvor mye fart kula di trenger for å ekspandere. Med en ballistikk-kalkulator finner du ut på hvilken avstand kula kommer under ekspansjonshastigheten. Noen få skudd over kronografen bør du ha råd til.

 

4: Å ta snarveier med utvikling av ladninger like før jakta KAN resultere at du må nøye deg med middelmådig jaktammunisjon. Det gjorde jeg i fjor da jeg bare skulle ordne litt ammo dagen før dagen og oppdaget at kulene jeg trodde jeg hadde allerede var brukt. Nødlading av annen ammo i en viss fart (eller for lite kuler til testing!) kan resultere i at du sitter med ammo som ikke har den hastigheten eller presisjonen du ønsker. Det er en dårlig følelse å vite at ammoen er begrensningen og ikke du selv, pluss at det virker særdeles dust å måtte si til kameratene at du ikke kan ta den og den posten fordi børsa di ikke virker på mer enn x-meter.

Link to comment
Share on other sites

Mumle mumle..... Måtte slå opp på noslers side (noe du egentlig burde gjøre selv når du lader :!: ) De oppgir minimum 549 m/s for ekspansjon, men da er kula bare litt butt i spissen som avbildet på siden deres. Jeg vil anta 600m/s er riktigere for å gi det vi her på berget kaller ekspansjon. Med utgangshastighet på 765 m/s holder dette ut til 280-285 meters hold i ditt tilfelle. Du holder imidlertid ikke anslagskravet med dine 2410 joule beregnet på 100 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet e-tip,gmx,ttsx,tsx,lrx av homogene kuler på hold fra 10m-700m i vanndunker, så har rimelig kontroll på hvor mye de åpner seg i forskjellige hastigheter.

 

700ms er ikke minimumshastighet, men derfra og ned reduseres ekspandert diameter drastisk, det gjør da også effekten i dyr.

 

550ms? En nosler accubond åpner såvidt i den hastigheten, den er vel kanskje litt bløtere??

 

Nei, guff opp hastigheten, sier det ikke for å være ekkel. Bare ett velment tips fra noen som har testet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har brukt den kula i 300wsm ett par sesonger no. Ladet til 1007 m/s i mi børse. Eineste kula eg har funnet igjen var på ein av kronhjortene eg skaut i fjor. Skråskudd på 97m, på skrå inn i halsen gjennom halve nakken, knuste samtlige bein, kula stod i topp på bog. Restvekt er imponerende 148 grain på denne kula.den ekspanderer vertfall 4 ganger so langt som skyteprøva er i den hastigheten eg har lada til..

Skaut 4 skudd i 4 forskjellige eikekubber på 2 meters hold, kula mister ikkje 1 grain av kulevekta. Må være Jekli seige...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...