Jump to content

Optimal riflekikkert til elgbane og Jaktfelt


ronla

Recommended Posts

Jeg har ambisjoner om å starte å skyte Elgbane og Jaktfelt. I den sammenheng trenger jeg å gå til innkjøp av en kikkert som er egnet til begge typer aktivitet. I tillegg er det fint om den kan brukes på jakt. Rødpunkt er derfor en stor fordel, 30mm mellom-rør og prisnivå bør ligge mellom 9-12.000,-.

Jeg lurer spesielt på hva som er optimalt retikkel (verdien av 3 dot til elgbane når som figuren har rød blink 65 cm foran), -vekt, -forstørring samt behov for parallakse-justering og justerings-tårn.

Jeg har allerede fått to alternativer, Z6i 3-18x50 P BT og Zeiss Conquest HD5 3-15x42, men Zeiss mangler lys (men rett pris) og Z6i blir for dyr ny.

Finnes det andre alternativ som på en hensiktsmessig måte dekker de fleste av behovene skissert over??

 

Veldig takknemlig for hurtig svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Ville også sett etter parallaksejustering for å kunne bruke maksforstørring på de korte holda, og targetratt for lett å kunne justere rett på på de forskjellige hold. Bruker selv en Meostar 4-16x44 men den har nok noe for fint retikkel til generell jaktbruk og mangler dessuten lys. Bruker også en S&B classic 3-12x50 med kompenstor. Liker den godt, selv om jeg må noe ned på forstørrelse ved kortholda. Classicen finnes også som 4-16 med patallaksejustering. Disse finnes av og til på Finn til ok priser, men de mangler dessverrre lys i rtikkel.

 

Edit skrivefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En annen ting å tenke på om planen er å skyte i jegerklasse, er vektbegrensningen på 5 kg. Du sliter fort med den om du ønsker å bruke en typisk sporter med litt pipedimensjon. F eks veier Sako M 85 Varmint (.223) med Tyristubbenstokk og S&B Classic 3-12x50 i Optilockmontasjer omtrent på grammet 5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sverger til Zeiss Victory slik den var før HT serien kom og er derfor ikke superobjektiv m.h.t. til andre fabrikat. Jeg har to 3-12x56, en med skinne, tårn og belyst retikkel nr 43 og en med retikkel 66(?) i denne serien. Dette formatet passer meg som hånd i hanske til alt, unntatt lettvekts våpen.

Jeg kjøpte en 3-12x56 HT med skinne og Z5 retikkel her om dagen. Den monterte jeg på en T3 Lite S/S i 22-250 og denne kombinasjonen ville jeg ha brukt på jaktfelt hvis jeg fremdeles konkurrerte. HT siktene har litt forvrenging i ytterkanten av synsfeltet på lav forstørrelse, men dette er visstnok et kompromiss Zeiss måtte tåle for å ha optimal lyssgjennomgang.

Den forrige Victory serien har ikke dette fenomenet så vidt jeg kan se.

En brukt 3-12x56 Victory med medforstørrende retikkel vil fungere supert til jakt og jaktfelt. Du får ikke foranhold retikkel til elgbane i et sånt sikte uten videre, men det er eneste bakdelen jeg kan se.

Litt på siden av emnet; skinne på røret gir en solid montering som ikke påvirker røret slik 30mm rør og ringer kan gjøre. Med en EAW montasje som går direkte mellom siktet m/ skinne og sporet på T3 får jeg en lav og solid montasje. Ellers er det dessverre vanskelig å få lave montasjer til skinnekikkerter fra Zeiss. For Weaver/Picatinny har Zeiss fått lagd noe som ikke er helt ubrukelig men fremdeles for høye etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det innført fast siktepunkt på elgskiva slik at det er unødvendig med 3-dotter.

 

Det er en stor fordel med parallaksejustering til finskyting på jaktfelt slik at man får alt i fokus på alle avstander og unngår treffpunktfHorflytning.

 

Når det gjelder retikler er det viktig å ha det så enkelt og intuitivt som mulig. En dot er best. Multix/duplex er bra. Zeiss 60 i de gamle kikkertene er bedre en de nye HT.

 

Det står en Zeiss FL 4-16x50 på finn til ca 13K. Løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode råd!

Jeg var litt for sen til å kapre den FL´en på Finn i dag. Liker godt tanken på at den har 50mm objektiv da den blir smekrere enn 56mm versjonen (24x). Jeg får smøre meg med litt tålmodighet, så dukker det nok opp nye kikkerter. Nå er jeg litt klokere og vil spesielt lete etter brukte Zeiss/Swaro/S&B med 50mm objektiv, ASV og Parallaksejustering. Retikkel 60 liker jeg, men det finnes sikkert flere gode alternativ.

Utrolig greit å kunne få nytte av all kompetansen som finnes på Kammeret. Takk igjen til dere alle !!

Link to comment
Share on other sites

HT siktene har litt forvrenging i ytterkanten av synsfeltet på lav forstørrelse, men dette er visstnok et kompromiss Zeiss måtte tåle for å ha optimal lyssgjennomgang.

 

Nei, forvrengnig eller dårlig kantskarphet har ingenting med lysgjennomgang å gjøre.

 

Lysgjennomgang er kun styrt av hvor mye tap det er igjennom systemet. Tapene er igjennom glasset, og det er tap i overgangene luft/glass og noe tap i overgangene mellom sammenlimte linser av forskjellige glass.

 

 

Jeg har skrevet det mange ganger før. Begrepet lysgjennomgang er totalt ødeleggende for folks forståelse for optikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...