Jump to content

Kan man arve våpen på forskudd?


marlin95

Recommended Posts

jeg søkte om å arve hagla som min farfar fikk til konfirmasjon sin i 57. Fikk da beskjed om at jeg ikke kunne arve våpen på affeksjon så lenge personen det skulle arves ifra fortsatt var i livet...

 

All info du trenger står forøvrig på side 30 og 31 i våpen rundskrivet ifra 2009/009....

Link to comment
Share on other sites

Når jeg søkte så plasserte di våpnet automatisk i jaktgarderoben siden den ejg arvet ifra ikke var død... Det er så mye forskjellig praksis på våpenkontorene rundtomkring, så er vanskelig å si... Ja, du kan bruke våpnene til å jakte med. sto ihvertfall så i rundskrivet...

Link to comment
Share on other sites

Her må vi skille på søknad om erverv av pietetshensyn - altså våpen som omsøkes ervervet for å ha et minne om den man arvet våpenet av - og gebyret for behandling av våpensøknader. Det er rett, som flere andre har påpekt, at våpen tillatt ervervet av pietetshensyn normalt sett ikke kan benyttes. Det TS derimot kan søke om, er erverv av våpenet på vanlig vis, men at gebyret frafalles. Jeg henviser til rundskrivet side 58:

 

Gebyr for tillatelse til erverv av skytevåpen etter forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 17 bokstav d, frafalles

a) når ervervet skjer ved arv, gave eller salg mellom familiemedlemmer i rett opp- og nedadstigende slektslinje

Link to comment
Share on other sites

Det TS derimot kan søke om, er erverv av våpenet på vanlig vis, men at gebyret frafalles.
Men da må han vel ha plass i jaktgarderoben? Jeg forstår det slik at han, p.g.a full garderobe, ønsker å erverve som affeksjon/arv for å kunne eie mer enn 6 jaktvåpen. Det er nok kun det lokale våpenkontoret som kan gi riktig svar til TS.
Link to comment
Share on other sites

men med full garderobe burde vel arv være en god nok grunn..
Det er selvfølgelig kun våpenkontoret som sitter med fasiten på det spørsmålet. Men jeg syntes ikke forskuddsarv er en god grunn. Da kan jo alle som ønsker seg flere jaktvåpen enn 6, få pappa til å kjøpe våpenet, for så å få det overført (avgiftsfritt) på seg selv etterpå. Det er bedre å jobbe for å utvide garderoben, fremfor å snike seg rundt regelverket på denne måten.
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jaktgarderoben, så husker jeg at NJFF ønsket seg en begrensning på 8 jaktvåpen istedenfor 6. Nå som seiersrusen etter blyhaggelsaken har lagt seg, er det kanskje på tide å begynne å ta tak i dette? Når man ser at det er mulig å nå fram, bør det motivere til videre pågang. Ikke ligge å late seg på laurbærkransen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...