Jump to content

Minkfangst 2016


balter

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Heisann.

 

Ser mink nesten hver gang jeg skal ned til båten min og ser jeg en mink, skyter jeg den.

Setter opp feller både ved moloen og i verneområder når jeg får anledning. Dette gjør jeg kun fordi minken gjør stor skade på fuglelivet og jeg mener: for hver mink som drepes spares livet til 300 dyr årlig. snittet hva en mink dreper, fugl, egg, heptiler, gnagere og fisk som fek. laks og sjøørret.

 

Bor i klepp kommune som er størst på pelsdyravl og har flest mink av landets kommuner, det er tragisk at det ikke finnes organisert jakt på minken

 

ble forvirret da jeg kom over skriv fra fylkesmannen i rogaland, Sendte brev til fylkesmannen men har ikke motatt noe svar. Slik som det er skrevet er det forbud mot alle typer jakt langs kysten, både rifle og felle..? trodde minken kunne jaktes nårsomhelst og hvorsomhelst året rundt. Så sant det ikke finnes ferdselsforbud på området. Fangst foregår på egen eiendom

 

I fuglefredningsområdene er det forbud mot jakt hele året, og i skjærgården eller langs Jærkysten er det jaktforbud hele året.

https://www.fylkesmannen.no/Documents/D ... 20NETT.pdf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når fylket lager regler for det ene eller det andre, så blir det gjerne veldig svart-hvitt, enten-eller, for at folk skal enkelt forstå og ikke ha noen tvil.

Smeller det i verneområde er dermed oppdagelsesrisikoen stor, og lovgiver mener det gir en god preventiv effekt for evt handlinger som skader fuglene.

Minkfangst er en prisverdig aktivitet som jeg vil tro en kan snakke med naturforvalterene om. Bor en feks praktisk til i nærheten av værneområdet så er det nok mulig å få til avtaler som gir adgang og tillatelser for fangst. Få til en god relasjon til de rette personer, og skap tillit. Som du sier så spares bøttevis av annent vilt for hver mink som taes.

Det skal veldig mye til å få noen praktisk effekt, så veien å gå må være å moblisere mange til å delta i kontinuerlig fangst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen jurist, men et jaktforbud mot mink i verneområder vil etter min mening være i strid med straffeloven §47 .

 

Fangst av mink utført av private personer for å beskytte naturmangfoldet mot skade og fare er etter lex superior-prinsippet lovlig, selv om det finnes jaktforbud.

§47 sier i realiteten at der er ingen begrensninger på nøvendige tiltak for private å avverge og beskytte vilt mot skade og farer så lenge det er tale om en legitim interesse som har alminnelig rettsbeskyttelse. Vilt som hører hjemme i norsk natur har rettsbeskyttelse i følge straffeloven. Fangst av mink må regnes som forebyggende tiltak da fangst av mink beskytter naturmangfoldet og sårbare arter.

 

Fangst av mink i verneområder, der handlingen er foretatt for beskytte eller for å avverge vilt mot farer vil etter straffeloven §17 ikke bare medfører at handlingen er straffri, men at handlingen også er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Grunneiers tillatelse gjelder uansett som det er mink du jakter etter. Har du ikke grunneiers tillatelse har du heller ikke lov. Unntaket er fuglefredingsområdene der all jakt er forbudt. Men du får normalt sett disp. av fylkesmannen ihvertfall til å sette ut feller. Men det skal normalt sett gjøres utenom hekkeperioden, å tråkke rundt etter mink i i fredningsområdene i hekketid kan gjøre mer skade enn nytte.

Det som gir best resultat er å skyte/fange alle mink i området på ettervinteren fram til hekketid. På denne tiden er bestanden på ett minimum da veldig mange dør i løpet av vinteren. Territoriene er også etablert så hvis du rydder ett område på denne tiden vil det normalt sett være minkfritt helt fram til høsten da årsungene begynner å vandre ut og fuglene får hekke i fred.

 

Fylkesmannen/SNO driver organisert minkjakt i de fleste fuglefredningsområdene i rogaland, og hvis det alt foregår prosjekter i områdene er det ikke sikkert de slipper til flere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...