Jump to content

HJELP ang. icom radio!!!


EvenHJ

Recommended Posts

Hei!

Har nå kjøpt en brukt Icom Prohunt Basic på finn og fikk den i dag i posten. Men jeg sliter med å forstå "scan" funksjonen på radioen. Etter det jeg forstod skulle vel radioen starte å søke og bla gjennom alle kanalene 1-6 i displayet når jeg trykker inn knappen??? Det eneste som skjer når jeg trykker inn knappen er at bakgrunns-lyset går på i displayet og av igjen etter 3 sek, skal den ikke starte å søke da?

 

Jeg lurer også på dette med frekvenser. radioen har bla. NOR 1 til 6 og NOR1 100 til NOR6 100, hvilke frekvenser er de standard norske jaktkanalene(1-6)???

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke ut som at denne er satt opp med standard frekvensoppsett som disse normalt sett kommer med. De kanalene du nevner er sannsynligvis norske jaktfrekvenser + tilsvarende med pilottone 100.

 

Icom-forhandlere skal ha programvare til å kunne legge inn standard kanalliste på denne (Norsk + svensk jaktkanal, norske jaktkanaler med valgfri pilottone, sank, sikring og vinsj) Men for så vidt, har du norsk jakt 1 - 6 så kommer du rimelig langt.

 

Så vidt jeg kan huske får du ikke opp frekvensen i displayet, kun det "navnet" som er lagt inn på radien (f.eks Nor1)

da må forhandler inn på radioen og se via programvaren.

Link to comment
Share on other sites

Dette er alle kanalene på jaktradioen min:

NOR 1- NOR 6

NOR1 100- NOR6 100

SVENSK 1- SVENSK 5

RM

SVE2 67.0- SVE5 67.0

SIKKR 1 - SIKR 12A

SANKE 1- SANKE 3

VINSJ 1- VINSJ 2

EGEN- EGEN 2

L1- L3

M6, M7, M8, M10, M14, M16, M21, M26, M61, M73, M74

F1- F3

 

Er dette standard kanaloppsett? Noen som vet hva f.eks EGEN, L1, M6, F1, RM osv brukes til?

Er helt grønn på dette med radioer så all hjelp ønskes!

Link to comment
Share on other sites

Dette er standardkanaler:

NOR 1- NOR 6

NOR1 100- NOR6 100

SVENSK 1- SVENSK 5

SVE2 67.0- SVE5 67.0

SIKKR 1 - SIKR 12A

SANKE 1- SANKE 3

VINSJ 1- VINSJ 2

 

Dette er kanaler som forrige eier sannsynligvis har fått lagt inn.

 

RM

EGEN- EGEN 2

L1- L3

M6, M7, M8, M10, M14, M16, M21, M26, M61, M73, M74

F1- F3

 

M-kanalene kan godt være de maritime kanalene, men det er umulig å vite uten å sjekke frekvensen som ligger bak.

 

Som sagt, stikk innom en Icom-forhander og hør om de kan laste inn kanallista di via programvare til en pc, så får de til å se hvilke kanaler som ligger på disse kanalplassene, eventuelt kan de hente inn standard kanalliste fra en tilsvarende radio og laste inn på din. Sikkert greit med mange kanaler, men lite hensikt på en jaktradio hvis du er den eneste i laget som har dem... Mest trolig er det også kanaler du ikke har rett til å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Ok takk for svar. Lurer også på dette med å ta imot signal. Har lyttet til kanal 1-6 (og andre) i et par timer, men jeg har ikke hørt en eneste samtale. (SQL skrudd på 1) Jeg bor i Molde, er det så lite radio-trafikk på jaktkanalene eller er radioen min ødelagt :shock: ? (har også prøvd å sende en "test, test" anrop på kanal 1 og 6 uten noe svar)

 

Signalstyrken på radioen er oftest ingen streker, og enkelte ganger 1-2 streker. Nå er det slik at jeg kun har prøv utenfor lekeplassen, men er det normalt å ha så lite signal midt i en by? (sorry for dumt spm :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Det at du ikke hører mye aktivitet på radioen inne i byen kan nok forklares med at der ikke er noen som jakter i eller i nærheten av der du bor. En jaktradio har som regel en rekkevidde som tilsvarer "line of sight", så er der fjell/terreng mellom sender og mottaker kan det være signalet ikke når frem. En jaktradio er ikke som en mobil, den sender ikke på noe nett og de strekene du nevner i innlegget ditt har nok ikke noe med "dekning" å gjøre. Jeg anbefaler at du laster ned eller får tak i en bruksanvisning til jaktradioen din og studerer den nøye.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Enig med granmann. Om du ikkje har behov eller lov kan du like godt slette dei. Men om du jaktar eller ellers har med deg radioen i kystnære strøk, f.eks Molde, kan du gjerne beholde kanal 16. Dette er den maritime nødkanalen. Alle med maritim vhf og kystradiostasjonane har lytteplikt på denne. Om du kjem ut for noko og ikkje for hjelp på anna vis får du garantert hjelp på denne så sant du er innen rekkevidde for lyttarar. Det er vel ikkje heilt lovleg, men i valget mellom kanskje ei bot og å bli liggande hjelpelaus ute i terrenget er valget lett.

 

Ut frå kanalplanen på https://telenormaritimradio.blob.core.w ... -norge.pdf ser det ut til at kanal 7 (ganske sikkert M7 på din radio) er den rette i Molde. For å sjekke om radioen funkar kan du sette på denne og lytte etter trafikk.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 years later...

PL betyr, etter min oppfatning, pilottoner. Jeg har aldri funnet bruk for disse, men de kan kanskje forklares som «underkanaler» til kanalen. Bruker du en slik en hører du ikke det som skjer på «moderkanalen» og slipper forstyrrelser. De som bruker «moderkanalen» hører vistnok hva du sier på pl-kanalen. Som sagt har aldri funnet behov for å bruke disse, keep it simple-

Link to comment
Share on other sites

Ja, PL betyr pilottone, og det er en hel serie med valg til hver kanal. Bruk av pilottone er etter min mening en fin ting om du jakter i et område med mange jegere og stor aktivitet på kanalene. Enkelte er jo også ganske taletrengte på radioen. Vi brukte pilottone på kanal 5 under hjortejakta i forrige uke, og det var svært behagelig å unngå samtaler, skurr og klikk fra eventuelle andre på kanalen. Men det er viktig å huske på at de som bruker samme kanal uten pilottone kan høre alt du sier.....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...