Jump to content

Må vi utrydde hjort og rein?


Haavard

Recommended Posts

9 minutter siden, Prthhh skrev:

Brunsten i er gang for hjorten - hva skjer under hjortetrekket..

 

Under hjortetrekket beveger hjorten seg mellom flere terreng. Mulig du ikke har fått med deg at skrapesyken gjelder elg og rein xD

 

10 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Det er stor avstand mellom Selbu og Lierne. Voksne elgkyr er vanligvis ganske stasjonære. Lierne har trekkelg, men den trekker vanligvis øst-vest, ikke nord-sør. Utvekslingen av elg mellom ulike områder skjer vanligvis når ungdyra blir jaget fra mora før kalving. Ved merking i Trøndelag er elgkalver som ble merket i Snåsa, funnet igjen i Åfjord.

 

Det sies at sykdommen er dødelig, jeg mener å ha lest at den utvikler seg til dødelig i løpet av et år. Hvis elgkua fra Lierne har kommet fra Selbu som ungelg, bør den ikke være mer enn 3 1/2 år gammel.

 

Det er også uttalt at sykdommen fra Selbu (som vi må anta er et "senter", etter som det ble funnet 2 dyr der) er av en annen type enn den som er funnet på rein i Nordfjella. Vi får vente til det kommer mer presise opplysninger, for eksempel om det er samme type smittestoff som i Selbu.

 

Det kan være at det er et lokalt fenomen ja - da bør tiltaket settes inn lokalt.

Link to comment
Share on other sites

Skrapesjuke, du mener vel "skrantesjuke" selv om de begge er prionsykdommer.

Nei - har ikke fått med meg at skrantesjuke ikke smitter rådyr og hjort. Såvidt jeg har lest er alle hjortedyr mottakelige for sykdommen så under hjortetrekket kan hjort bidra til å spre smitten. 
Hvor har du det fra at skrantesjuken ikke smitter rådyr og hjort, og at hjortetrekket ikke er en smittevektor? 


Det er uttalt at sykdommen på elg i Selbu har vært av en annen type ja - men nå brukes det "skrantesjuke" om sykdommen både der og i Nordfjella. Det er derfor jeg etterlyser avklaring i presisjon fordi konsekvensene av "CWD" (for å være presis) på begge stedene har stor betydning for hvordan man skal prøve å bekjempe dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja du har helt rett i at jeg mener skantesjuke :$ Så langt er det ikke meldt at hjort og rådyr har påvist utbrudd her i landet - men det er vel bare et tidsspørsmål dersom man ikke får dette under kontroll. Om smitten kan sitte i klauvene på hjort som vandrer over lange avstander har nok mer en teoretisk interesse - men da har vi tapt for lenge siden. Fugler kan ha fått det på seg under en hvil på bakken og så videre......

 

Link to comment
Share on other sites

Aha. Skjønner tanken. 

 

Ettersom mattilsynet skriver at sykdommen kan ramme hjortedyr regner jeg med at rådyr og hjort får dette også. Ellers hadde de nok spesifisert at sykdommen rammet elg og rein, og det hadde ikke vært restriksjoner på transport av tamhjort osv. 

 

Derfor er jeg også opptatt av hjortetrekket. Hjorten trekker veldig langt i mange tilfeller og smittet hjort vil frakte dette med seg og spre den overalt de gjør fra seg, legger igjen spytt eller parer seg. 

 

Er det fullblods cwd som tar dyra i nord trøndelag har vi et stort problem som er landsdekkende om ikke mange år. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Prthhh skrev:

Og der smalt Mattilsynet til med at det er nytt tilfelle av skrantesjuke på elg i Lierne.

http://www.hjortevilt.no/to-nye-tilfeller-skrantesjuke/


Tidligere har det vært sagt at det er en annen variant av prionsykdom som har blitt funnet i nord-trøndelag - men nå skriver de skrantesjuke og at prøvetakingen intensiveres. Jeg er fortsatt forvirret når det kommer til dette. Er det CWD som er funnet i nord-trøndelag eller er det ikke. Jeg synes det er rart at ikke Mattilsynet greier å være presis på dette. 

Er det CWD blir jo konsekvensene rimelig store og setter utbruddet i Nordfjella i et annet lys. 

 

Det var vel akkurat dette som var frykta men alle håpa at ikkje ville skje.

At det no skrives skrantesjuke om elg i lierne så har dei presisert sjukdommen, og dei har blitt ganske så presise. No må myndighetene reagere, om det ikkje allerede er for seint...

Dette kan vere starten på slutten for både jakt og husdyrhold i den formen vi har i dag... 

Det er meget enkelt å finne informasjon om CWD på nettsider i USA og Canada. 

Les du også om du tør...

Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎10‎.‎2017 den 15.06, Jegermeistern skrev:

 

Det er også uttalt at sykdommen fra Selbu (som vi må anta er et "senter

 

Både Selbu og Lierne er i grensetraktene mot Sverige, og det foregår et betydelig trekk av elg over grensa. I Sverige har man pr i dag enda ikke iverksatt prøvetaking av elg, ut over dyr som viser symptomer på CWD. Så det er jo mulig at fellesnevneren mellom Selbu og Lierne er Sverige...

 

Sitter som leder for et av storvaldene i Steinkjer, vi fikk i går beskjed om ekstra prøvetaking av elg ifb med funnet i Lierne. All elg 1.5 år og eldre skal det innleveres hjerneprøve, svelglymfeknuter og møkkprøve av. Informasjonsside

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror forklaringen i forskjellen i respons mellom Nordfjella og Selbu finnes på side 5 her: M791.pdf

 

 

Elgene i Selbu kan ha fått sykdommen spontant og de har noen grunner til å tro det. Om Elgen i Lierne har de samme kjennetegnene som Selbuelgene har jeg ikke funnet noe om. 

 

Link to comment
Share on other sites

Har følelsen av at det er og vil bli svært mye uklart rundt dette med selbuelgene(og Lierne)...

«Margareta Steen är docent i vilda djurs sjukdomar vid Sveriges lantbruksuniversitet och forskade kring älgar redan när den så kallade Älvsborgssjukan härjade på 80- och 90-talet i den svenska älgstammen och skördade tusentals älgars liv. Hon misstänker att cronic wasting disease (CWD), som påvisats i Norge, i själva verket är Älvsborgssjukan.» Her døde altså en mengde gamle elgkyr av en prionsykdom som skrantesjuke...De kalte det ålderskrampor..

Prøvene av Selbuelgene(som skal være en annen/ikke smittsom prionsykdom)  skulle testes i laboratoriet – med et tett samarbeid mellom Sverige og Norge på dette…. Får håpe at M. Steen har rett... Da har nok svenskene gomlet "skranteelg" i årevis.. 

Fra ovennevnte linker -  Nordamerika spiser jegerfamilier 7-15 tusen infiserte vilt årlig med CWD(som Nordfjella).     

Edited by Pårådyrfot
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Foreløpig er det bare en mistanke om en mulig variant - så det er ikke helt teppefall for hjorten ennå. Uansett så er det bekymringsfullt at Mattilsynet går ut med opplysninger som kan vise seg å være feile. På åtti/nittitallet brukte mattilsynet en testmetode for å påvise gift i blåskjell som viste seg å gi helt feile resultat. Konsekvensen var at flere skjelloppdrett ble nektet å levere skjell i flere omganger og tilslutt gikk store deler av næringen konkurs.

Inntil uke 44 er det ikke noe sikkert i saken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke aktuelt å ta ut stammer hvis det blir påvist hos hjort, da disse migrerer mye friere (boligstrøk og veier er ingen hindring) enn villreinen.

En av grunnen til at nettopp Nordfjella reinen ble ansett som mulig å felle, var at den er relativt geografisk begrenset i forhold til andre stammer.  

 

Nå er jeg ikke 100% enig i den beslutningen heller, men det kunne i det minste forsvares.

Hvis det er spredd til hjort med den tettheten det er på vestlandet, blir det nok å leve med det som man gjør i USA. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, DoctoRoy skrev:

 

Inntil uke 44 er det ikke noe sikkert i saken.

 

Enig.

 

Jeg har prøvd ganske mye å grave opp fakta om det er cwd eller en variant på elgene i Trøndelag. Men finner altså ikke noe entydig. 

 

Prøvde for 14 dager siden å ta kontakt med mattilsynet men har ikke fått svar. 

 

Det er jo rimelig viktig informasjon med tanke på bekjempelse av griseriet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Og der kom det faktisk svar fra mattilsynet. Veldig bra. 

 

Det er minst to varianter ihvertfall. Det er nå positivt oppi dette. 

 

 

----------

Hei!

Jeg viser til din henvendelse av 13.10. til Mattilsynet. I henvendelsen tar du opp ulike spørsmål knyttet til Skrantesjuke (CWD).
 
Skrantesjuke (CWD) er påvist både på elg (gamle dyr + 7 år ) i Selbu og Lierne kommuner (nylig påvist i Lierne), og på rein i Nordfjella. Imidlertid dreier dette seg ulike varianter av sjukdommen.  Nordfjellavarianten er ansett som meget smittsom, og derfor er det iverksatt dramatiske tiltak for å hindre videre spredning av denne.

Det skal nevnes at det i dag er bekreftet at  CWD er påvist på ei gammel hjortekolle i Gjemnes kommune i Møre og Romsdal også. For dette tilfellet foreligger ikke endelig klarlegging av hvilken variant det er snakk om.

Smittsomheten til "selbuvarianten" er det knyttet betydelig usikkerhet til,  og hittil har det derfor ikke vært vurdert iverksetting av tilsvarende tiltak som i "Nordfjella".

Sjukdommen CWD har ulike varianter og disse variantene ser ut til å ha ulik smitteevne.  Sjukdommen kan ramme alle hjortedyr (elg, hjort, rådyr og rein).

Ytterligere informasjon om CWD (veiledninger til jegere m.m.), er lagt ut på våre nettsider:
 
https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/skrantesjuke__cwd_

 

----------

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Hjorten i Gjemnes er den første hjorten som har fått dokumentert skrantesjuke. Sånn sett er dette dramatisk. Men det er sannsynleg at denne sjukdomen har gått under radaren, seier viltforskaren frå Tingvoll.


Ja - det har ikke vært testet mye på dette tidligere så det Meisingset sier virker logisk Det vil nok også bli mye arbeide med dette framover for ham m.fl. Matnyttig forskning det i mine øyne sammenlignet med en del annet som finansieres av jeger- og fellingsavgiften.
Hadde ikke denne kolla tatt turen innom et viltslakteri som rutinemessig sendte inn prøve av hjernen for analyse hadde Mattilsynet aldri blitt klar over at den hadde en prionsykdom.

Jeg /gjetter/ på at denne varianten har vært tilstede "hele tiden" men vi har ikke diagnostisert og kartlagt den.

Så langt ser det altså ut som om det er rett å fokusere og kraftsamle på nordfjella. 

(og jeg skulle ønske at noen hadde kunne oppklart hvordan CWD kom til reinen i Nordfjella. Om så anonymt.. "jeg hadde med luktstoff laget av whitetail urin fra USA som jeg brukte på saltstein der, men jeg tør søren ikke stå fram for da blir det baluba" eller noe sånt )

Edited by Prthhh
Link to comment
Share on other sites

Det ligger an til en durabelig økning av jegeravgiften - og det vil vi godta uten det minste knussel. Alternativet er at den som ikke betaler avgiften etterhvert vil få krav om innkalling av våpenkort ettersom vilkårene for å ha jaktvåpen ikke oppfylles :overrasket: Ser vi den komme eller er det jeg som er overkonspiratorisk :ph34r:

 

Uansett så er det bra at fokuset på skrantesjuken holdes oppe og at det kanskje går an å begrense smittekildene - i alle fall geografisk.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikkje luktestoff for rein å få kjøpt så vidt et veit. Og med ca 30 års erfaring med villreinjakt så er det ikkje mogleg å lokke inn villrein på Noko som helst måte...😀 Teorien er der men sorry... forblir teoretisk. Eller forresten, saltstein for sau er hyppig besøkt av villrein.

Edited by tussehaugen
Tille
Link to comment
Share on other sites

Sau er ikke hjortedyr og det er ikke påvist smitte på tvers av arter for CWD i USA. Så det sporet virker ikke spesielt lovende.

Jeg tenkte ikke på duftstoff for rein - jeg nevnte whitetail og at noen kan ha hatt det med og prøvd det for å sjekke det ut. Usannsynlig, ja kanskje. Det er bare ett forslag til teori. Slike duftstoffer har vært en smittevektor "over there" før det ble regulert og forbudt. Urin fra hunndyr ble brukt i noen kjente saker.

Mattilsynet påpeker at det er to eller flere typer skrantesjuke i Norge, og at den smittsomme varianten er identisk med CWD slik den er i USA
Jeg holder nok på at opphavet til smitten i Nordfjella er USA, og at det er mennesker som har tatt den med seg dit i form av biologisk materiale. Noen går rundt og vet at de har hatt med seg biologisk materiale tenker jeg. Men hva, og kan de ha spredt dette flere steder..

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Prthhh skrev:

Hvorfor mener du duftstoff fra USA er utelukket?

Meg bekjent er CWD i Nordfjella identisk med CWD i USA. Det indikerer at smitten kommer derfra slik jeg ser det.

Det har du helt rett i men innlegget mitt var svar på innlegget til BearBeer med et lenket innhold. Les det lenkede innholdet så ser du hvorfor jeg svarte som jeg gjorde:)

Når det gjelder såkalt krysskontaminering - smitte mellom arter - så vil ikke Mattilsynet fullstendig utelukke det. Et annet moment som taler for mulig kryssmitte er makakeforsøket fra Kanada der makakene utviklet CWD etter å ha blitt foret med CWD smittet kjøtt. Et annet  - og enda mer skremmende eksempel på kryssmitte er hvordan en befolkning utviklet Creutzfeldt- Jacobs syke etter å ha spist ekorn med smitte. De spiste hjernen og der var prionet lokalisert. Det viser at dette også smitter til mennesker. Derfor er det ekstremt viktig å få kontroll på dette.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Prthhh skrev:

Sau er ikke hjortedyr og det er ikke påvist smitte på tvers av arter for CWD i USA. Så det sporet virker ikke spesielt lovende.

 

Men sau er også klauvdyr....

Er nok dessverre meire sannsynlig enn du trur det sporet der.... https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17121083

 

Vil ikkje legge skylda på nokon som helst, men smitten kan ha kommet frå så vanvittig mange kilder.  

Det legges også ut masse hundefører til fjellreven. Dette er proteinrikt og nettopp slik smitte var forklaringen i England når dei hadde utbrudd av kugalskap....

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, DoctoRoy skrev:

Kan det være at smitten er kommet fra sverige - et sted må den jo komme fra? Lokkestoff fra Junaiten er utelukket.

Må smitten (elg/hjort) komme fra et sted?

Det er bare gamle dyr som har fått det påvist og da er det kanskje en del av det å bli gammel? Alzheimer er heller ikke smittsomt, men det er allikevel ganske mange som får det. 

Link to comment
Share on other sites

Nei, smitten MÅ ikke komme fra et sted. Den har jo oppstått minst en gang av seg selv, eller hva? Prioner er ikke fremmede organismer, det er kroppens egne proteiner som blir "vrengt". Det er dermed ikke like usannsynlig at dette kan oppstå av seg selv som feks at et virus muterer til en skadelig form. Jeg tror ikke vi vet nok om prioner til å si noe om evt andre kilder til sykdom.

Link to comment
Share on other sites

@Haavard:

Når en sykdom er smittsom må smitten komme et steds ifra - eller sitter du på annen informasjon? Det har vært lansert teorier om at en sykdom oppstår spontant og i etterkant smitter. Er det din påstand at CWD i Norge er en spontant oppstått sykdom uten smittepotensiale?

 

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Under kronikken er det et stykke om den smittede hjorten på Sunnmøre.

Utdrag:

"Resultater fra nye analyser utført av Veterinærinstituttet viser at hjortens skrantesyke er av samme type som elger fra Selbu og Lierne hadde. Denne type skrantesyke er trolig ikke like smittsom som typen som er funnet på villrein i Nordfjella, opplyser Mattilsynet."

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, DoctoRoy skrev:

@Haavard:

Når en sykdom er smittsom må smitten komme et steds ifra - eller sitter du på annen informasjon? Det har vært lansert teorier om at en sykdom oppstår spontant og i etterkant smitter. Er det din påstand at CWD i Norge er en spontant oppstått sykdom uten smittepotensiale?

 

Men er sykdommen i Trøndelag smittsom? Hvorfor smittes da bare gamle dyr?

Bortsett fra sykdom og ulykker (for elgen i form av tog, bil eller noen gram bly)dør vi alle pga defekter som oppstår pga alder.   

Link to comment
Share on other sites

Mad Cow desease oppstod på grunn av for der utilstrekkelig varmebehandlet slakteavfall ble benyttet. Der gikk sykdommen fra sau til storfe.

CWD påstås å ha oppstått i hjorteoppdrett i USA, og ble spredd med utveksling av avlsdyr. Rømming fra hjortefarmer spredde så sykdommen.

Kan det være gjenbruk av slakteavfall i for til hjortedyr som er årsak til at CWD oppstod?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...