Jump to content

Må vi utrydde hjort og rein?


Haavard

Recommended Posts

Jegermeisteren: Prionsykdom kan ha veldig lang inkubasjonstid (tiår), så det er ikke noe mystisk i at det blir påvist i gamle dyr. Som Sakoen75 påpeker er det heller ikke gitt at dyret ble smittet i ung alder.

 

Dette med sauebeite i smitteområde er ikke en enkel sak. Næringen er i praksis basert på og avhengig av utmarksbeite, og det er vel ingen bevis for smitte av CWD på tvers av arter? Men så er det føre-var-prinsippet da...

Link to comment
Share on other sites

Føre var prinsippet kan brukes til å stenge ned nesten hva som helst i grunn. Det er bare å lene seg på vitenskapelig usikkerhet (og den er det mye av, både reell og mer prinsippbasert).
At slike prinsipper perverteres og brukes både politisk og ellers er ikke noe nytt. Men at det skal beites i området i sommer - se det var nytt og temmelig overraskende for en troskyldig sjel som meg. 

Mattilsynet skriver: https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/skrantesjuke__cwd_/saneringsplan_for_uttak_av_villreinbestanden_i_nordfjella_i_sone_1.26685/binary/Saneringsplan for uttak av villreinbestanden i Nordfjella i sone 1

Sitat

Direkte smitte mellom beitedyr og hjortevilt er veldig lite sannsynlig, og risikoen for at husdyr fra andre områder transporterer smittestoff ut av sonen, vurderes som liten. Det er derfor ikke grunnlag for å legge restriksjoner på beitebruken i Nordfjella. Passiv overføring av smitte fra beitedyr kan ikke utelukkes, og det vil vurderes økt testing av beitedyr fra området. Beitebruken skal ikke økes før brakkleggingsperioden er over, og Mattilsynet vil ikke gi ytterligere dispensasjoner for beite i Nordfjella for sau som kommer fra andre fylker.



Når vi har gått til et så stort grep som å ta ut en villreinflokk har vi lagt lista ganske høyt. Da burde ikke Mattilsynet "vurdere" økt testing etter mitt syn. Da burde det vært krav om testprogram på gårdene som har beitet der. Hjortedyra og husdyra omgås i store deler av året. Ja sågar inne i fjøsen.

 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/kulde-og-formangel-driv-hjorten-inn-i-fjoset-pa-matjakt-1.13938756
https://www.nrk.no/trondelag/schaeferen-elvis-er-bestevenn-med-hjorten-magda-1.13980383

http://www.rbnett.no/nyheter/article33711.ece

Hjorten "Magda" så forresten ikke ut til å være i helt godt hold. Litt "skrantete" kan en vel si ;)
 

 


Jeg er overrasket over at det tillates beite i området - selv om det ikke er påvist smitte i naturen på tvers av arter. 



Mon tro hvor lenge det går før vinterforing blir tillatt igjen, og bruk av saltstein. 

Link to comment
Share on other sites

Absolutt verdt å få med seg, men skulle vært mer fokus på resistens etc, så man kan gå det frem i klartekst at dette ikke er noe naturen bare "tilpasser seg".

 

Men at det skulle være så vanskelig å få vommen oppi en plastpose kan jeg ikke skjønne. Prøvemerkingen tok ca en brøkdel av tiden ift vomming og utbening.

Link to comment
Share on other sites

Aldri hatt annet enn god dialog med mattilsynet, hverken med sau, hester, hunder eller rakfiskproduksjon, så jeg er ikke en av dem som tilbringer tiden på Facebook med å sammenligne dem med nazister. Men som sagt, kan ikke skjønne hvor tankerekka sporet av her. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

"– I starten av reinjakten 2016 ble prøvemetoden utvikle og forbedret ved at lymfeknuter ble inkludert. Resultatet var at de første par hundre prøvene bare ble analysert med standardmetoden i hjernevev."

 

Det er vel som overalt ellers at øvelse gjør mester? Vi kan ikke vente at alt blir gjort helt riktig i en startfase.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som at forskrift for prøvetaking ikke er fulgt. Den er fra 2005.

 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2005-07-13-822/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 :

 

5.5

Prøve uttatt i henhold til denne instruks punkt 4 (hjort og elg) skal bestå av en ufiksert (fersk) hjernehalvdel og svelglymfeknute, og en formalinfiksert hjernehalvdel og svelglymfeknute.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 4/19/2018 at 8:44 PM, DoctoRoy said:

Det kan se ut som at forskrift for prøvetaking ikke er fulgt. Den er fra 2005.

 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2005-07-13-822/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 :

 

5.5

Prøve uttatt i henhold til denne instruks punkt 4 (hjort og elg) skal bestå av en ufiksert (fersk) hjernehalvdel og svelglymfeknute, og en formalinfiksert hjernehalvdel og svelglymfeknute.

 

 

Den saken går vel på at man har laget /tatt i bruk andre metoder for analyse, ikke hva som ble sendt inn...? 

Link to comment
Share on other sites

Under villreinjakta 2017 på hardangervidda så behøvde ein ikkje å sende inn lymfekjertler. Dei anbefalte å sende dei med, men dei krevde det ikkje. 

Var ikkje klar over forskrifta du linker til, men ser det er tatt ein snarveg i forhold til denne... Om det betyr noko i praksis for resultatet veit eg ikkje, men når eg ser mange jegere som ikkje eingong klarer å ta ut indrefileten så ville det forskriften krever vere umulig...

 

Undrar meg også over det låge antallet prøver som var sendt frå hardangervidda inn seist haust. Alle fikk prøveutstyr i lag med fellingsløyva og det var pliktig innsending. Likevel var det bare ca 1/2 parten av felte dyr som vart testa.

Har bare samanlikna antall testa dyr og antall felte dyr på statistikkene og ser det spriker veldig.

 

Link to comment
Share on other sites

Vart felt om lag 1400 dyr på Hardangervidda under jakta 2017. Av desse var det ca 230 kalv, som ikkje skal takast prøve av. Så vidt eg hugsar vart det vel sendt inn om lag 600 prøvar. I tillegg vart det ikkje skaffa til veie nok prøvesett før jaktstart, dermed vart me som jaktar på "mindre gode" terreng (Eidfjord statsalmenning, privatar på Eidfjord, til dels Ullensvang/Odda statsalmenning og privatar på Ullensvang / Odda)kun tilgodesett med eitt prøvesett kvar. Dei fyrste 14 dagane av jakta var store delar av stamma på Hardangervidda nettopp på desse terrenga, dermed vart det ei svært god felling her. Men prøvesett var det lite av, dermed vart det teke mindre prøvar enn det burde vore teke. At det som er rekna som gode terreng på Hardangervidda vart tilgodesett med størsteparten av prøvesetta er for så vidt fornuftig, men at ein ikkje greidde skaffe fram nok prøvesett til alle før jaktstart er for dårleg, og noko som forvaltninga må ta på seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet og presist formulert Fjordajeger.

I forhold til CWD prøvetaking.......spesielt av villrein vil jeg nok si at verden har gått litt framover, siden CWD ble oppdaget hos villrein i Norge, for ei tid tilbake, spesielt ang metodikk og hvem som anses skikket til å utføre prøvetakingen.

Pr dags dato ang overnevnte er prøvetakingen delegert jegerne, noe som fungerer helt greit ut fra min erfaring og en del andre reinsjegere jeg kjenner sin erfaring.

Man må huske på at dette prøvetakings regimet er nytt.......og det må gå seg til blant jegerstanden. Når det er sagt.......er det ikke verdens undergang om ikke alt av spesifiserte hjernehalvdeler og lymfeknuter blir med i prøveglasset bort på. Veterinærhøyskolen. Det er bedre med litt.......enn ingenting, selv om man selvfølgelig leser medfølgende instruksjon og gjør det man kan, for å få med alt ned i prøveglasset. Dette går seg til. Ingen blir professor i hjernekirurgi etter ei uke på reinsjakt........ja nå snakker jeg mest for meg selv........bare så det er nevnt.

 

Nuvel........dette prøvetakingregimet er kommet for å bli og kommer til å omfatte alt av hjortevilt, så det er bare å begynte på "utdannelsen"

Skulle ikke forundre meg om dette med CWD prøvetaking blir obligatorisk og ganske så vektlagt pensum i jegerprøveboka, om det ikke allerede er det.

Videre ser jeg det refereres til en lov omhandlende hjernehalvdeler i formalin og om disse hjernehalvdelene ikke befinner seg i formalin så er det feil prøvetaking. Da vil jeg si.......det er litt forskjell på teori og praksis.

Formalin er noe man ikke drikker veldig mye av, ei heller sniffer mye på, før man merker det, for å si det slik. Det står heller ikke i hylla for reseptfrie medisiner på apoteket sammen med hodepinetabletter og avføringsmiddel.

Formalin bruker man for å konservere likdeler bla. Litt merkelig at man vektlegger hjernehalvdeler i formalin da de som utfører prøvetakinga får inn ganske pill råten hjernemasse og lymfeknuter en gang i mellom og har fortsatt nada problem med å stille rett "diagnose".

 

Avsluttningsvis har de som produserer disse "speklene"  til å ta hjerneprøve med, en utviklingsjobb foran seg, da de ikke passer til å utføre hjerneprøve av rådyr. De er alt for breie. Jeg måtte modifisere speklet en lille smule for å få utført prøvetakinen på rådyr, på en tilfredstillende måte.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Castor skrev:

Formalin er noe man ikke drikker veldig mye av, ei heller sniffer mye på, før man merker det, for å si det slik.

Ja. Jeg tror ikke det er lurt om du må ha dette i sekken, sammen med de andre flaskene med godsaker du har med på tur.😉

 

http://www.hjellekjemi.no/productor_doc/ECOonline1400498043_20140519131427210.pdf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå, klokka 11,09, melder NRK at Veterinærinstituttet uttaler at "skrantesjuka" i Norge IKKE er av samme type som den i Nord-Amerika. Da kan kanskje jegere med luktestoffer være frikjent?

 

Som kjent har vi minst 2 forskjellige "versjoner" av denne sykdommen her til lands, det som er oppdaget på eldre dyr i Selbu og Lierne (og på Nordmøre og i Finland?), er av en annen type enn i Nordfjella.

 

Tusenkroners (eller massemillioners-) -spørsmålet blir da: Hvor kom sjukdommen fra? Har den oppstått spontant? Har slikt skjedd før, og evt. utviklet seg, til den overlevende delen av bestanden er blitt resistent??

Link to comment
Share on other sites

Var på ett møte rett før jaktstart, og veterinæren fra veterinærinst. Hadde en teori på at det oppsto spontan smittsom sykdom, noe ala kreutzfeldt jacobs syndrom. Viss friske dyr hadde gnagd på bein for å få kalk fra dyr som hadde daua av en sånn sykdom, som ikke var smittsom i utgangspunktet.

Fant en link om sykdommen på Ny Guinea, som han referete til, kannibalisme er ikke bare bare...

https://www.npr.org/sections/thesalt/2016/09/06/482952588/when-people-ate-people-a-strange-disease-emerged?t=1540052488179

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var det som var hypotesen ja, men sannsynligheten for slike ting var liten. Beste sammenligning var kreutzfeldt jacobs syndrom, som også er en prion sykdom, denne sykdommen oppstår visstnok hos en person pr 2 millioner innbyggere

Så vidt jeg forsto så var den norske cwd varianten ulik den amerikanske? I såfall så er jo ikke dette helt usannsynlig heller

Edited by 1937M98
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

I følge Hjorteviltregisteret har 1926 villren blitt testet for CWD siden 1. august uten at det har blitt registrert positive prøver.

(Totalt har 6709 dyr blitt testet - 0 positive prøver.)

 

Betyr det at vi kan avblåse krisen og jakte videre på en frisk stamme i årene som kommer? Har noen sett kommentarer fra fagfolk?  

 

 

https://www.hjorteviltregisteret.no/HelseInnsyn/StatistikkCWD

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, DoctoRoy skrev:

Det er vel litt tidlig å si med sikkerhet at alle stammene er fri for skrantesjuke. Rådyrene er ikke testet ennå :twisted:

 

Det er testet ca 3500 rådyr iflg statistikken. Ikke noen stor andel av det som felles, men i allefall en indikasjon på at bestanden ikke er gjennomsmittet. Noen jegere som sender inn, ellers blir det tatt prøve av alt fallvilt som kommunen befatter seg med, og det er vel der sjansen er størst for å få positiv prøve. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøyelig til å si at noen har påvist noe med moderne teknologi som ikke er påvist før.

Og dermed skaffet seg sikker jobb i mange år fremover. 

Påfallende liten kunnskap om hvor lenge denne sykdommen har eksistert er publisert.

Heller ikke viljen til å undersøke om dette er noe nytt oppfattes som ikke-eksisterende.

 

Mitt enkle spørsmål er:

Noe nytt? eller noe som er påvist i det siste med ny teknologi? 

 

Link to comment
Share on other sites

@nof hva mener du egentlig i innlegget ditt over? Det kan nesten synes som du mener at noen har diktet opp at CWD er farlig for å sikre seg jobb. 

 

Gjelder meldinga di tilfellene hos elg og hjort i Norge eller inkluderer det også sykdommen hos rein?

 

Har du lest rapportene til VKM?

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, nof skrev:

Jeg er tilbøyelig til å si at noen har påvist noe med moderne teknologi som ikke er påvist før.

Og dermed skaffet seg sikker jobb i mange år fremover. 

Påfallende liten kunnskap om hvor lenge denne sykdommen har eksistert er publisert.

Heller ikke viljen til å undersøke om dette er noe nytt oppfattes som ikke-eksisterende.

 

Mitt enkle spørsmål er:

Noe nytt? eller noe som er påvist i det siste med ny teknologi? 

 

Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese lenkene som er lagt ut i tråden ville du kanskje formulert deg noe annerledes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nof skrev:

Det er rimelig åpenbart at byråkratiet har vokst med påvisningen av prionsykdommer.

Og det er ikke noe som er løsningsorientert.

 

Hva mener du egentlig med byråkrati her? Det brukes ressurser på håndtering av CWD. Dette er spredd på nedskyting av rein, analysering av prøver, utredninger og mer. Jegere får også noen kostnader/ekstraarbeid knyttet til dette. Hva av ressursbruken er det som ikke er løsningsorientert? 

 

 

Edited by BearBeer
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...