Jump to content

150 grain ttsx 308 ladedata


excursion

Recommended Posts

1. What load data do I use for the Tipped Triple-Shock and Long Range X Bullets (LRX)?

Answer. We recommend using Triple-Shock X Bullet data from Barnes Reloading Manual Number 4 or the Technical Section of Barnes Bullets website.

http://www.barnesbullets.com/load-data/

 

Det tolker jeg dit at de er så like at jeg kan bruke ladninger for TSX på TTSX (med vanlige forbehold om ikke start på maks, alle børser er forskjellige etc).

 

Jeg bruker 46gr med N-150 bak 150gr TSX (dvs tatt fra Ladeboken). Den går meget bra i min børse. Har ikke hastigheter tilgjengelig her jeg sitter.

Link to comment
Share on other sites

Bruker nå 150 gr TTSX med 47,0 gr N540.

Siden dette gir meg mer hastighet, og samme presisjon i denne rifla.

Men denne ladningen er forholdsvis kraftig, så det er ikke en plass å begynne.

 

Har tidligere brukt 47,5 Grs med N150 med 150 gr TTSX, men dette gir temmelig komprimerte ladninger.

43-47 Grs N-150 er en fornuftig plass å utforske.

 

COL : 72,85-72,95 mm. (bruker CBTO som referanse for settedybde).

Friflukt: 0,9 mm.

Hylser: Lapua 308 win.

Tennhetter : Fed 210 GMM.

Link to comment
Share on other sites

heisann.

jeg har også kunnet tenkt meg å lade opp 150grain ttsx I 308w.

ser et par av dere skriver 44grains N-140.

hvilken COL broker dere da, og vet noen hvilken fart det vil gi, og hvilken fart er mest kurrant til elg?

ser forresten at jaktdepotet skriver at hodgon cfe223 er det mest passende kruttet til denne kulen da en vil få fart på over 900ms, skulle jeg heller gått for det eller er det bare unødvendig mye fart?

jeg har til info en x-bolt, tror løpet er 51cm..

på forhånd takk for svar:-)

Link to comment
Share on other sites

COL bør du selv måle for din rifle med akkurat den kula du ønsker å lade. På mine Remington 7 rifler må ikke COL være over 71 mm med noen kuler, på grunn av magasinlengden og den må en hjemmelader ta hensyn til for sikker mating/funksjonering.

Homogene kuler har godt av litt lenger friflukt enn mantlede kuler, gjerne 1.5 mm eller mer.

Ingen grunn til å stresse med å bestille og eksprementere med andre kruttyper før elgjakta enn de du allerede har, la det heller bli et prosjekt for 2017...

 

Om 150 grain Barnes TSX/TTSX kula forlater ditt rifleløp i 830 eller 900 m/s spiller liten rolle på elgjakt. Jakter du elg i skogsterreng som meg, vil 800 m/s + gi både den kulebanen og den ekspansjonen du trenger for å sikkert avlive en elg.

 

Mange tenker dessuten ikke på at økt hastighet ikke nødvendigvis gir økt inntrenging, siden frontarealet av kulen/ekspansjonsgraden vil kunne bli større med øket hastighet. Ingen fasit dette, men noe å ta med seg...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ladeboken utgave 7 oppgir 44 grain N150 på Barnes TSX som minste ladning og 46 grain komprimert på høyeste. Nå har jeg testet både med federal og norma hylser og selv med minste ladning må det komprimeres i begge hylser uansett settedybde. Noen som har en formening om dette? Selv på 44 grain synes jeg det var vanskelig å ha mindre Coal enn 71,5mm, men jeg bruker TTSX kuler og ikke TSX

 

PS. skrev dette inn i en annen lenke men ser den passer bedre her.

Link to comment
Share on other sites

Får veldig bra presisjon med 150grs TTSX med 50,5 grs CFE 223 og COL på 71,1mm i min Kimber M84 med 45cm pipe, Kronografert til 855m/s.

 

Brukte N140 og samme kule i fjor (har ikke kruttmengde foran meg, husker den var godt komprimert). Denne gikk for seint og ga dårligere presisjon (har ikke kronografert) men dårlig ekspansjon i en elg jeg skjøt på ca 100 m avstand. Kulen gjorde jobben siden treff i hjerte, men max diameter var ikke mer enn 12,7mm

Link to comment
Share on other sites

Har lada disse med Cfe223 og fikk hastigheter tett opp mot 900m/s fra mitt 47cm løp, presisjonen var det verre med, samtlige av de kulene jeg prøvde med Cfe223 ga svært ustadig presisjon, Accubond, interbond, scirocco og Barnes, jeg antar ut fra dette at min rifle ikke takler hastigheten. Lader nå TTSX med 45grn n150 og har en hastighet på 805 m/s, 3 skudds samlingene ligger stort sett rundt 20mm de gangene jeg har testet med anlegg på 100m.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
7 minutter siden, Lillefix skrev:

Ser mange sier de lader med 44grs N140. er dette trygt eller stygt??

Nosler`s startladning på 150grs kuler er på 42,5, dette inkluderer E-tip som temmelig lik TTSX. 

https://load-data.nosler.com/load-data/308-winchester/

Vihtavuori sine ladedata er i mange tilfeller "merkelige". Om du bytter ut din 150grs TTSX med en 168grs TSX, så kan du plutselig dytte inn 44,1grs med N140🤔

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok gått ut fra Vihtavuoris maks-ladning i dette tilfellet (selv om det i deres ladetabeller finnes noen merkelige data enkelte steder). Norma oppgir 43,5 grs ladninger med 202-krutt som maks for tradisjonelle mantlede kuler i 150 grs. Ut i fra mine erfaringer oppfører N140 og 202 seg svært likt, både i 5,6x52R og i .30-06.

 

Edit: Men Vv N150 er da et bedre egnet krutt til 150 grs (og tyngre) kuler i .308Win?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Lillefix skrev:

Lurer på ladedata på 150 TTSX.

Sitter med N11 og N140 krutt.

Jeg ville brukt N11. Start på min. ladingen oppgitt på pakken for 150grs Sierra. Med 50cm løp ville jeg stoppet på rundt 840m/s - eller der presisjonen er best.
I ladeboken til Barnes så ligger de laveste hastighetene for maxladinger rundt 870m/s med 60cm pipe. 

Link to comment
Share on other sites

Tja tror jeg prøver en liten stige med N11.

Takker for svar.

 

Er jeg innafor med en stige på 43,44,45?

 

 

Regner med fra 46,47, så begynner det å bli litt hett?

 

Kronografen min ligger dessverre i tusen knas på pulten.

 

 

 

Edited by Lillefix
Link to comment
Share on other sites

Ser noen plass sies det at N11 er lik 202, og da ligger max på 43,5.

Er dette noe å henge seg på?

 

Ønsker ikke å tråkke i salaten, både med å poste noe som er borti gamperæva, eller å sitte igjen med flett nye glassøyer.

 

Ting må jo dessverre inn med t-skje.

 

Edited by Lillefix
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Lillefix skrev:

Ser noen plass sies det at N11 er lik 202, og da ligger max på 43,5.

Nja, i følge annen tråd er vel N11 nærmere 203B? Problemet med skytterlagskrutt er at brennhastigheten kan variere, og det er jo derfor de trykker ladedata på hver boks. Vet ikke hva som står på din.....

Hvis det er veldig om å gjøre å lade opp mot maks for å få størst mulig hastighet med TTSX-kula ville jeg forsøkt å låne en kronograf. Eller funnet et alternativt krutt der det finnes spesifikke ladedata.

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er flere som har kommentert merkelige ladninger i tabellen til Vihtavouri, men i følge GRTools så ligger 43,5 grains på Pmax-15%. 

 

image.png.f3b2f44999260d4a6546fe7e79a6c0b9.png

 

Kronografen viser følgende hastigheter for ladestigen i Blaser R8 49 cm pipe med demper. Ligger ca 40 m/s under teoretisk Vmax noe jeg tenker ikke er så pussig. 

image.png.4c2cfa9705585fedcaa7916a1dfcca79.png

 

Dette igjen samsvarer godt med teoretisk Vmax i GRTools

image.png.93918f7ec235a411cad750e0d2f1f0a6.png

 

Spørsmålet da er vel egentlig om tabellen til Vihtavouri er så hakkande gale?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det merkelege er vel at ladningane for Lapua Naturalis er oppgitt langt høgare enn for TTSX.

Om eg ser på max-ladninga VV oppgir for 250gn, 9.3 mm Naturalis - 59.3 gn N540, så er det rundt 3.5 gn over max-ladininga GRT opererar med.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...