Jump to content

Ulykke ved lokal skytebane Toten/Gjøvik!


Mas-36

Recommended Posts

Ser ut som at en av avisene (Totens blad) spekulerer i selvdrap, når man se hvordan spørsmålene de har stilt har blitt stilt og besvart.

 

Det foregikk fredag kveld pistolskyting i regi av Lena sportsskyttere. På en eller annen måte har kvinnen som deltok i pistolskytingen blitt skadet av et skudd.

Politiadvokat Marte Johansen i Innlandet politidistrikt sier at det er for tidlig å fastslå hva som er skjedd. Kvinnen skal obduseres senere.

- Kan det dreie seg om en personlig tragedie?

- Vi ønsker ikke å konkludere nå, men det er ingen ting som tyder på at det har skjedd noe kriminelt, sier Johansen.

 

Uansett er det en tragedie, ikke minst for klubben og de som var tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Inngangssår fra en 22LR kan være ganske ubetydelig, det trenger ikke engang å blø om man er uheldig. Og likevel kan man dø omtrent på stedet om man treffer en større arterie.

 

Trist og tragisk, heldigvis skjer slikt ekstremt sjeldent. Vil oppfordre alle til å tenke gjennom sikkerheten til deg og andre en gang ekstra, det hadde vært fint om vi aldri måtte oppleve dette igjen.

Link to comment
Share on other sites

Uten å spekulere, så synes jeg bildekk på en skytebane er en uting. Jeg har selv vært på en pistolbane hvor ei slapt lada blykule fra en 45 ACP kom i retur etter og truffet et dekk. For å si det sånn, kula måtte plukkes ut av veggen bak meg. Jeg hadde ikke briller på, og tror ikke det hadde hjulpet heller om kula hadde tatt den veien. Myke/fjærende materialer og blykuler i lav fart hører ikke sammen som sikker bakgrunn på en skytebane etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Uten å spekulere, så synes jeg bildekk på en skytebane er en uting.[/

 

Er det ikke nettopp det du gjør? Foreløpig har skyttermiljøet ingen svar her, kanskje greit å kondolere og tie stille frem til fakta ligger på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg amerikaner så jeg skal spare folk for det vanlige US motto: "Våre bønner går til familien".

 

Men uansett kan man jo sende en vennlig tanke til de pårørende som helt sikkert har en vanskelig tid uansett hva og hvorfor! Tar som en selvfølge at den lokale klubben er seg sitt ansvar bevisst her!!

 

Det neste er at jeg også tar som en selvfølge at det involverte forbundet ( jeg vet ikke hvilket det er ? ) nøye går gjennom saken når Politiet er ferdig med sin etterforskning og at dette forbundet informerer sine klubber og andre forbund som igjen må informere sine klubber, om hva som gikk galt og hvorfor. Så får folk i klubbene sette seg ned og diskutere hva man kan gjøre for å unngå at noe slikt skjer igjen!

 

Jeg håper også at vi kan slippe offentlig "fingerpeking" mot folk som driver en annen skyteform enn det "vi driver selv"! Skyttermiljøet i Norge er relativt stort, men vi er små i den offentlige debatten likevel, så det er spesiellt når slike tragedier rammer utrolig viktig at vi holder sammen.

 

Som tidligere sagt så er vi heldigvis forskånet fra at slikt skjer ofte. Da jeg googlet "oppland skyteulykke" kom denne saken først og deretter var det et vådeskudd under jakt fra 2007 som var neste oppslag. Isolert sett veldig bra, men med et nesten samlet mediekorps som prøver å mistenkeliggjøre oss er det viktig å holde tunga rett i munnen nå, og gjerne unnlate å kommentere i media. Ringer lokalavisa og ønsker en kommentar så henvis dem til forbundet ditt!!

 

Og husk: SIKKERHETEN ER DITT ANSVAR !!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det neste er at jeg også tar som en selvfølge at det involverte forbundet ( jeg vet ikke hvilket det er ? ) nøye går gjennom saken når Politiet er ferdig med sin etterforskning og at dette forbundet informerer sine klubber og andre forbund som igjen må informere sine klubber, om hva som gikk galt og hvorfor. Så får folk i klubbene sette seg ned og diskutere hva man kan gjøre for å unngå at noe slikt skjer igjen!

 

Lena sportsskyttere er tilknyttet NSF og hører til under Oppland Skytterkrets. Skytterkretsen har ikke noe som helst mulighet til 'å gå igjennom saken' da dette er politiets jobb, og forbundet får IKKE vite hva politiet finner ut og hva som er bakgrunnen (ut over det som allerede har stått i pressa).

Dette er selvsagt en personlig tragedie som rammer hennes familie og skytterkolleger som var tilstede samt den lokale klubben. Ut over det har politiet plikt til å tilbakeholde informasjonen de sitter på så opplysningene i saken stopper hos de og er ikke tema for diskusjoner.

 

Forøvrig så framgår det ganske klart i artiklene hva som har skjedd, det er ingen grunn til å informere ytterligere da dere kan lese at dette er en PERSONLIG tragedie.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig så framgår det ganske klart i artiklene hva som har skjedd, det er ingen grunn til å informere ytterligere da dere kan lese at dette er en PERSONLIG tragedie.

Jeg kan i grunnen ikke lese at det er en personlig tragedie. Det ble antydet for litt siden at det var noe slikt som lå bak. Men da var moderator lynhurtig ute med balltreet og mante til moderasjon mht. spekulasjoner. Har du mer informasjon om dette enn forrige bruker som påsto det samme?

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Ut over det har politiet plikt til å tilbakeholde informasjonen de sitter på så opplysningene i saken stopper hos de og er ikke tema for diskusjoner.

 

Det er jo helt feil. I en rettsak har politiet derimot plikt til å legge frem all information for at domstolen skall kunne gi en riktig dom.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har ingen plikt til å tilbakeholde informasjon. De har derimot en rett til å gjøre det, og kan velge å benytte seg av denne grunnet en rekke forhold, for eksempel av taktiske hensyn under etterforskning, eller for å skjerme etterlatte etter et selvmord. Det har i flere artikler jeg har lest vært antydet at det dreier seg om en personlig tragedie, men uten at dette er endelig bekreftet.

 

Helt uavhengig av hvorvidt det dreier seg om en personlig tragedie eller ei, så er dette en tragedie, for den avdøde, for de etterlatte, og for klubben.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...