Jump to content

Riflekikkert til toppjakt, rev og rådyr


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Har jaktet endel fugl på topp, både med kombi og vanlig boltrifle. Hvis formålet er hovedsakelig toppfugljakt, vil jeg sterkt anbefale 12x eller høyere som utgangspunkt. En 50 eller 56 åpning i enden er derimot ikke nødvendig, da det stortsett alltid er nok lys tilgjengelig på slik jakt. Børsa blir også hendigere, og det passer bra så lenge toppjakt sjelden er "posteringsjakt" men heller smygjakt.

Du kan selvfølgelig skyte fugl med alle mulige kikkerter, men en kvalitetskikkert i 12x eller mer og 42mm objektiv eller mindre er mitt valg. Alternativt må det bli Z6i 2,5-15x44 som er en nydelig kikkert til formålet. Zeiss Diavari V 5-15x42 er også knall, men er sjelden vare nå.

Til rev og rådyr vil det samme fungere, men da kan man vurdere noe med større tut eventuelt... Selv om 42mm nok vil holde i mange tilfeller også her, så er det jo situasjoner der 50 eller 56 vil være å foretrekke....

Smak og behag :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg er nok under budsjett for folk flest da jeg har investert i mye annet utstyr før høsten :twisted:

 

Gjennom kontakter kan jeg få disse til omtrent halv pris av oppgitt pris i linkene. Spørsmålet er om de vil holde for ønsket formål. Det vil ikke bli brukt mye.

 

http://www.jaktogfriluft.no/optikk/leup ... ine-duplex

 

https://www.xxl.no/nikon-prostaff-5-3-5 ... 76_1_style

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=5283

 

http://www.jaktdepotet.no/diverse-smaat ... tte-dual-x

 

Jeg tittet litt på denne sammenligningen og ser at både weaver og leupold sine utgaver i denne testen er billigere alternativer enn de jeg har tenkt på http://www.petersenshunting.com/gear-ac ... -for-2015/

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok absolutt ikke enig i at jeg ville valgt Zeiss Terra her... zeiss Terra er et sikte det aldri burde stått Zeiss på er min mening. Det kan overhode ikke sammenlignes med annen optikk fra denne produsenten!

Jeg ville valgt det trygge alternativet Leupold VX2 eller alternativt Nikon siktet dersom du får disse til omtrent halv pris. Ellers hadde jeg kjøpt brukt i denne prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis formålet er hovedsakelig toppfugljakt, vil jeg sterkt anbefale 12x

Nåja. TS er relativt fersk, og fersk rifleskytter. Hvor langt skal man skyte disse fuglene egentlig? Erfarne skyttere går ikke av veien for å skyte storfugl på 3-400m og da er 12x (eller helst mer) veldig kjekt. Men med lite skyteerfaring, og uten ambisjoner om seriøs trening på det, så er vel 100m mer relevant. Da holder 4-6X i massevis.

Den kikkerten jeg har brukt mest på skogsfugljakt var en "noname" 2-7x33. Genialt, liten kikkert på ei lita rifle, til å gå rundt og lete.

 

Reven, jakter vel de som jakter (ikke bare tar de som tilfeldigvis kommer) på den i all hovedsak om natta. En 6 eller 7x56 er det som er greiest her.

 

På budsjett, til begge deler, så funker denne 6 eller 7 x56 til begge deler. Eller en mellomting, noe ala denne http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80015437

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

tja,seizz terra er vel ikke tenkt å være på høyde med dyrere seizz. den er nok en god budgett kikkert. i følge testen i linken så var den brukendes. er der egentlig mange bedre kikkertsikter på finn etc til ca 2000,-? eier selv leupold vx1 sikter og dei er robuste,men syns dei fort blir melkehvite i motlys. same shit m.a.o...

Link to comment
Share on other sites

VX1 er jo en Kina kikkert, mens VX2 som er nevnt av trådstarter er en mye bedre kikkert en VX1.

 

M67: Når det gjelder skyting av fugl på topp, så er det ikke sjelden at holdene blir godt over 100m, og uerfaren eller ei, så er det en fordel med mer forstørrelse enn 6x når du skyter på orrfugl på topp selv på 100m (Du ser i det minste hvor godt/dårlig annlegg du egentlig har, og kan vurdere om du bør skyte eller ikke på bakgrunn av bevegelsene i siktepunktet) Dette er selvfølgelig ikke fasit, men mine egne erfaringer.

At du kan skyte fugl med 2-7x33 også, absolutt! Gjorde det senest i fjor med en kombi. Der var et lite og kompakt sikte prioritert (Leupold vx2 2-7x33), men at der er ideelt til toppfugljakt vil jeg ikke si.... At 33 objektiv i tillegg blir fordårlig på revepost er også ganske opplagt...

 

Av det trådstarter har som utgangspunkt vil jeg derfor fortsatt holde på at Leupold VX2 3-9x40 til 3000,- Vil være det beste kjøpet av de det er linket til.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk. Det skal legges til at meopta og docter også er alternativ jeg får til ca halv pris. Men er de rimeligste docter og meopta kikkertene gode?

 

Om det er andre modeller fra alle disse merkene som er aktuelle å se på (anbefales) så tar jeg imot med åpne armer

Både Meopta og Docter er gode kikkerter, prisen tatt i betraktning, så jeg ville ikke på noen måte utelukket de.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gikk til slutt for Zeiss Conquest HD5 3-15 x 50 med ASV. Fikk denne for 5000 som jeg tror er en god pris. Ser at xxl nå selger den samme kikkerten på "tilbud" til 4999 uten ASV.

 

Har aldri skutt inn rifle og ei heller montert kikkert på rifle. Har en Weatherby vanguard (howa 1500) med standard baser som kom med. Tror det er warne de heter. Er det noen som har forslag til ringmontasje til denne pakken?

 

Og hvordan skyter jeg inn rifla på enklest mulig måte?

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan skyter jeg inn rifla på enklest mulig måte

Her er slik jeg gjør det.

 

Legg rifla på noe stødig, og sikt gjennom løpet på et eller annet som er lett gjenkjennelig, og som gir et definert siktepunkt. Dette kan du gjøre hjemme, eller på banen. Når løpet peker bra, så skrur du på kikkerten til trådkorset og løpet sikter på samme punkt - dobbeltsjekk ørten ganger.

Så skrur du 10-15 klikk opp. Drit i ASV og WTF.

 

så går du på banen. Skyter et skudd, ser hvor det treffer, (er det elektronikkskiver på 100m så kommer det opp avstand fra senter i mm, så da deler du på 10 og skrur så mange klikk.

På papp måler du. eller samme.

 

Har du noe støtt å legge rifla på på banen, så kan du evt. bare skru til trådkorset dekker kulehullet (på papp, funker dårlig på elektronikk :roll: )

 

Når du treffer der du sikter, så løsner du ASV-greia, og vrir den til 100m om det er 100m du er på. Ferdig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter opp en blink på ca 25m(pizzaeske fra pizzabakeren funker greit :lol: ) på det ene terrenget jeg disponerer. Støtte på sekk og skyter et skudd. Måler avvik i cm og skrur 4 klikk pr cm(25m er jo 1/4 av 100m :roll: ). Neste skudd sitter som regel noenlunde midt i. Flytter pizzaeska ut til 100m og finstiller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...