Jump to content

Hvilket kikkertsikte har du på ditt salonggevær?


Shons

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Det er helt riktig som de viser i videoen. Jeg brukte en oljefiltertang fra Biltema for å få tak på ytterste linse, fikk den av og justerte parallaksen så godt jeg kunne på den avstanden jeg vanligvis skyter, dvs ca 50 meter.

 

Jeg gjorde det ved å sette geværet i en benk og skru ut "den indre linsedelen" helt til trådkorset ikke beveget seg når jeg beveget hodet. Ikke så lett å forklare, men lett å gjøre!

 

OBS OBS! Skrur du for langt ødelegger du siktet. Så ikke gjør dette hvis du ikke er sikker på hva du driver med.

 

Fremgangsmåten er forklart mye bedre andre steder på nettet...

 

Her feks, post nr 3:

http://www.24hourcampfire.com/ubbthread ... /4867983/1

Link to comment
Share on other sites

ingen dugg eller kondens eller lignende nei. Siktet virker som det skal.

 

Jeg ville aldri ha prøvd denne fremgangsmåten på et dyrere sikte, men for meg ble det en glimrende løsning.

 

OG hvis jeg skal selge det vil jeg informere om hva jeg har gjort. Klart, andre kan fylle sine kikkerter med shait og ikke informere om det, men sånn er det jo å kjøpe brukt..

Link to comment
Share on other sites

Her til nå brukt Burris Fullfield E1, 3-9x40 på min CZ455. Det har virket helt greit i dagslys men fikk virkelig sett hvor stor forskjell det er på billig optikk vs dyrere. Den ble erstattet med en Zeiss Diavari-Z, 2,5-10x48. Var på åtejakt etter ravn en tidlig morgen, broder'n på post 10 meter ved siden av meg kunne ikke skjønne hva jeg skjøt på i halvmørket, han satt å så gjennom min gamle kikkert og så bare svart, mens jeg kunne klart og tydelig se va jeg skjøt på. Veldig verdifullt på rev, kråke og ravn for meg :D

 

ZnZoNHdV.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har en Nikon Prostaff Rimfire BDC 4-12x40 på vei i posten.

Slo til på Black Friday tilbudet til Brownells, så flyttes Nikon EFR Target til luffen.

Justerbart objektiv var lite praktisk i bruk på salongen, men er nok must på 10 m luft.

 

Veldig fornøyd hittil, fin og klar og virker som kvalitetsbygg.

Spent på BDC tabellene til Nikon ift 22lr, skal være veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

tja kan vel svare her selv om jeg strengt tatt ikke har kikkertsikte på salongen min.

Jeg har vært innom en umerket 3-9 sak som fulgte med i riflepakken. Så prøvde jeg en stund en kopi av BSA sweet med utvendig tårn og slik kulebanekompensator med avstander for r40gr kuler. Ingen av disse passet til mitt bruk, da jeg skyter kun på 0-70ish meter, og dette på en slik måte at jeg ikke rekker å stille paralaksen,legge meg til rett osv før fuggeln har fløyet.

Bruker nå et rødpunktsikte som jeg mener Heter Bushnell Trs-25. Det har 3moa rødprikk, og jeg er veldig fornøyd med hvor kjapt jeg får siktet og skutt med dette :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Jeg opplever at Hawke Vantage 6-24x50 AO har litt problemer med parallax-justeringen.

På 100m ser jeg at retikkelet flytter seg over blinken når jeg beveger hodet, og man kan justere parallax inntil man får det bort enten opp/ned bevegelse eller side til side, men ikke begge deler. Så det blir en feil der som skyldes optikken, etter det jeg leser er linsene da ikke nøyaktige nok i formen. Men det er jo en billig kikkert (2500.-) med stor forstørrelse, så man kan jo ikke forvente all verden.

 

Det ser ut som det blir fort nærmere 0,5-1 cm bevegelse på retikkelet over siktepunktet på 100 m i det ene planet, litt problematisk fordi man klarer nok ikke å plassere øyet 100% i senter av kikkertlinjen hver gang. Man kan prøve å holde øyeavstanden slik at man ser akkurat hele kikkertbildet ut til kantene, eller trekke seg litt lengre unna kikkerten så man ser det grå feltet er like "tykt" rundt hele. Ikke så lett uten kinnstøtte på den rimelige CZ-455 med rett plastkolbe. Men det er irriterende med en slik feil.

 

Lurer på andre litt rimelige kikkerter som kanskje er bedre, helst ikke over 5 k i pris. Og minst 5-20x50 eller noe, 6-24x50 er flott på presisjonskyting på 100m synes jeg.

 

Har sett litt på Element Optics Helix 6-24x50 SFP APR-1C MRAD, men vet ikke om den er bedre på dette punktet. Ev. Vortex Viper PA 6,5-20x50 eller no i den klassen.

Link to comment
Share on other sites

Den forholdsvis rimelige Element Optics Helix 6-24x ser interessant ut, burde passe bra på en 22 LR til 50-200 m skyting. Jeg har jo hatt 3-9x40 på min 22LR men på 100m med 9x blir det helt håpløst å se nøyaktig synes jeg. Det minste jeg ville hatt er 4-16x

 

Helix finnes både i SFP og FFP, spørs hva man liker.

 

 

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (6 timer siden):

Jeg har jo hatt 3-9x40 på min 22LR men på 100m med 9x blir det helt håpløst å se nøyaktig synes jeg.

Med god optikk skal det gå fint å sikte seg inn på 100m med en 3-9. Kan være lurt å spandere på seg noen ekstra tusen-lapper når man først skal kjøpe seg et nytt kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre man bare skyter på 100-meters-bane synes jeg at justerbar parallaksekorreksjon ned til kanskje 25 meter er nødvendig. 

 

Min favoritt er Leupold 3-9x33 EFR.

VX-Freedom hvis man liker det "moderne" utseendet på den, eller VX-2 hvis man får tak i den brukt.

 

Edit:

Ser at Meopta Optika 5-serien har en 2-10x42 PA med parallaksejustering helt ned til 9 meter. Den hadde jeg kikket hardt på om jeg skulle kjøpt et sikte til salong i dag.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...