Jump to content

Fokus som ikke virker; reparere eller bruke som søkke?


Grimmy

Recommended Posts

Har et Sightron SIII SS 6-24x50 som det ikke lenger er mulig å justere fokus på over 6x forstørring. Siden det er kjøpt brukt og jeg hverken har navnet på fyren jeg kjøpte det fra, eller hvilken butikk som det er handlet i, er det lite hjelp å få.

 

Er det noen som vet om sjapper som kan reparere slikt, og har noen som helst formening om det lønner seg? Nytt ligger på rundt 11000 kr.

Link to comment
Share on other sites

At importøren ikke vil ta bryet med dette kan jeg forstå. Men ikke produsenten. Du har altså tatt kontakt med Sigthron direkte, og fått til svar at de krever kvittering? I såfall ville jeg vist til nettsiden hvor det ikke står noe om dette, og avkreve dem et nytt svar. En livstidsgaranti for et kikkertsikte er jo lite verdt hvis den ikke tar høyde for et eierskifte eller to etter noen år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i direkte kontakt med Sightron, men livstidsgaranti ble ikke noen gang nevnt. Nå har jeg ikke fått svar på siste mail der jeg forklarer hva som har skjedd og at jeg kjøpte den privat og ikke har kvittering, men nå er det på svarte natta over there så ikke så rart.

 

Får se hva som skjer, men har ikke trua.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er prosedyre for å stille inn fokus fulgt? Det ser ut til at siktet har paralaksejustering ut fra betegnelsen som er oppgitt.(Google og så inn på produsents side)

Hvis det er sikte m parallaksjustering så gjør som følger:

Skru parallakse til uendelig, forstørrelse på høyeste verdi.

Se mot himmelen i siktet, skru fokusringen på hovedrøret til retikkel er klart og uten forvrenging(det skal ikke være nødvendig å justere mer på fokusringen før synet ditt eventuelt forandrer seg).

Nå skal siktet være klart til bruk.

Ikke tro på eventuell gradering som står på paralakse justeringshjulet. Skru på paralakse hjulet for å få siktet skarpt på målet med aktuell forstørrelse.

Hvis dette ikke virker kan det være noe feil på siktet.

Link to comment
Share on other sites

Var borti en veldig lik situasjon i høst. Riktig nok med en S-tac 2.5-17.5x56.

 

Litt usikker, men tror jeg greide å få en svak bøy i røret da jeg monterte kikkerten i dårlige ringer, og parallaksejusteringa slutta å virke.

Uansett, så ut som selvforskyldt hele veien.

 

Sendte bilder til Jaktfall som skulle videreformidles til Sightron. Syns prosessen tok litt lang tid, så tenkte jeg kunne spare meg selv (og Jaktfall) for et ekstra mellomledd, og sendte mail direkte til Sightron. Understrekte at jeg var forberedt på å betale reperasjon, da det etter alle sigende var min egen feil at skaden var oppstått.

Fikk til svar at jeg måtte sende kikkerten til USA.

Gjorde så, og månedene gikk.. Purret så på igjen, og fikk til svar at det aktuelle siktet var på "backorder", men at jeg kunne velge fritt blandt S3 modellene som erstatning. Pris: kr 0,-, kun frakten til USA.

 

Det hele tok litt tid, men Sightron ordnet opp, "no questions asked".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...