Jump to content

Kan jeg låne rifle på innvilget søknad?


Chriistoffer

Recommended Posts

For en vanlig rifle/hagle eller pumpehagle trenger du ikke en gang en innvilget søknad, alt som trengs er at du er over 18 og ikke er åpenbart uskikket eller har fått tilbakekalt ditt våpenkort. For halvautomatisk rifle/hagle for jakt, må du ha våpenkort på halvautomatisk rifle/hagle for jakt, uansett kaliber. For håndvåpen må du ha våpenkort på håndvåpen, uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke forhandleren har laget sitt egne, kreative lovverk på utlån...som det f eks praktiseres i en viss butikk på Dal, som jeg ikke skal nevne navnet på.. Der må du ha våpenkort på tilsvarende, eller grøvre kaliber for å få utlånserklæring[FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]

Link to comment
Share on other sites

For en vanlig rifle/hagle eller pumpehagle trenger du ikke en gang en innvilget søknad, alt som trengs er at du er over 18 og ikke er åpenbart uskikket eller har fått tilbakekalt ditt våpenkort. For halvautomatisk rifle/hagle for jakt, må du ha våpenkort på halvautomatisk rifle/hagle for jakt, uansett kaliber. For håndvåpen må du ha våpenkort på håndvåpen, uansett kaliber.

 

Takk skal du ha.

 

Da skal jeg prøve å få lånt til meg en rifle med bolt så jeg kan få jaktet litt :)

Link to comment
Share on other sites

Enten søkte han på 3 våpen (3 søknader, noe som er lov. Og en må jo ikke bruke alle søknadene heller :) ).

 

Eller så sogner han til ett våpenkontor som er litt oppegående med tanke på jaktvåpen godkjent til storviltjakt ved første søknad. (Til og med Ålesund gjorde dette før, og kanskje fortsatt om trynefaktoren er inne. Min er jo som kjent ute, så det vet jeg jo ikke :lol: ). :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Om ikke forhandleren har laget sitt egne, kreative lovverk på utlån...som det f eks praktiseres i en viss butikk på Dal, som jeg ikke skal nevne navnet på.. Der må du ha våpenkort på tilsvarende, eller grøvre kaliber for å få utlånserklæring

 

Forhandleren på Dal har sannsynligvis lest våpenforskriften § 92 Utlån fra autorisert forhandler og tolker tredje ledd forholdsvis strengt : "Våpen kan også lånes ut inntil fire uker i forbindelse med kjøp. Låntaker skal fremvise våpenkort eller ervervstillatelse fra politiet for den aktuelle våpentype, og godkjent legitimasjon."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...