Jump to content
tenex

Kal 30-30 til storviltjakt?

Recommended Posts

Har fått tilbod om å overta ei Winchester 94AE cal 30-30 og tenkte umiddelbart at det må vera perfekt våpen å jakte i skogen med. Einaste eg stussar litt over er om dette kaliberet er godkjent og lovleg til hjortejakt. Eg har leita men finn ikkje noko skrive om dette kaliberet. Er det nokon som veit med sikkerhet om det er lov eller ikkje? Skulle sett ein eller annan form for lovtekst for sikkerhetsskuld for det er folk i jaktlaget som elskar å henga seg opp i det om det skulle visa seg at det ikkje er lovleg. Takknemlig for hjelp til dette.

Kun godkjent opp til og med rådyr. Kan nok lades til hjort osv, men da er du nok utenfor sikkerhetssonene til hva slike våpen tåler.

Etter norske bestemmelser er ikke 30-30 godkjent for storvilt som rein går under . Jeg har selv samme våpen som jeg bruker til rådyr og den er helt knall spesielt til jakt med hund i litt tett skog . En annen ting er at dette kalibret kunne gjerne vært brukt til storvilt når en ser hvor mye det er brukt i andre land på vilt som er større enn norsk elg . Kjenner flere gamle gubber som brukte 30-30 på elg i mitt distrikt da jeg startet min jaktkarriere og her i distriktet er det skutt mange . En av de største 19 taggere jeg har sett her husker jeg ble skutt med en Winshester 94 med 170 gr. og de datt like raskt som med en 308 i dag men de ble skutt med opent sikte på korte avstander .

Men som nevnt nå for deg i dag er den ikke godkjent over rådyr størrelse .

Då er vel saken for meg og la andre overta det våpenet. Er det nokon som veit kor eg kan finna dette i lovverket?

normal_Win_94_FTX_1.JPG

Dette har vært diskutert tidligere i en annen tråd her, Mas-36 kom meg i forkjøpet her, men som han viser til så er kravet i joules for høyt etter norske lover for .30-30WCF og Winchester mod.94.

Her er noen eksempler tatt ut fra utgangs-hastigheter som VihtaVuori oppgir med sine Speer-kuler:

Speer 150 grain (9,7 gram) B.C. 0.255 V/0 672m/s. Joules på 100 meter = 1592.

Speer 170 grain (11,0 gram) B.C. 0.298 V/0 610m/s. Joules på 100 meter = 1535.

Hornady sin FTX i 160 grain (10,4 gram) har jeg skutt med opp til 660 m/s. Den har en høyere B.C. (B.C. 0.330) og holder bedre på hastigheten, men likevel oppnår den ikke mer enn 1754 Joules på 100 meter. For øvrig en dårlig kule, skulle jeg valgt denne rifla der det er lov å skyte elg med denne patronen (i USA), hadde jeg nok valgt en ordinær 170 grain FP kule. Hornady FTX-kula står til venstre i bildet.

Norske krav :

Kule 9 - 10 gram = 2700 joules på 100 meter.

Kule 10 gram + = 2200 joules på 100 meter.

Å fyre opp en Winchester mod.94 og .30-30WCF til dette nivået må være for suicidale typer.

Håper dette forklarer hvor lavt joules-nivået her er. :D

I fabrikk ammo gir 30-30 patronene fra Hornady Lever evolution 160 FTX ( V0 = 731 ms, bc= 0,33 og 10,368 gram) dette er den kraftigste fabrikk patronen til 30-30, den gir deg 2170 joule på 100m. Dvs den når nesten, men ikke helt opp til kravet i Norge, men den er derimot lov til storvilt i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og andre land som krever 2000 joule.

Denne kula har en gummipropp foran som gjør at kula har gode ballistiske egenskaper og beholder mye av kraften ned til 100meter, derfor greier den fint kravet i Sverige. 30-30 må skyte med flate kuler fordi patronene ligger etter hverandre og kan gå av under rekylen med spisse kuler.

On 8/9/2016 at 11:40 AM, 357 said:

I fabrikk ammo gir 30-30 patronene fra Hornady Lever evolution 160 FTX ( V0 = 731 ms, bc= 0,33 og 10,368 gram) dette er den kraftigste fabrikk patronen til 30-30, den gir deg 2170 joule på 100m. Dvs den når nesten, men ikke helt opp til kravet i Norge, men den er derimot lov til storvilt i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og andre land som krever 2000 joule.

Denne kula har en gummipropp foran som gjør at kula har gode ballistiske egenskaper og beholder mye av kraften ned til 100meter, derfor greier den fint kravet i Sverige. 30-30 må skyte med flate kuler fordi patronene ligger etter hverandre og kan gå av under rekylen med spisse kuler.

Vil det være mulig å lade en kule selv som holder kravet? Har lyst på en Marlin 336W, men har kun budsjett til en "alt-mulig rifle". Bør jeg heller gå for en HV-mauser eller en Mossberg MVP? Eller kan man dope lever-kula på steroider så den holder kravet her til lands? (Så det var noen som snakket om dette her i tråden så vil spørre om en ny Marlin 336 ville tåle det).

Skal du ha bøyle så kjøp deg en i kaliber 45/70 ;)

Men om det er altmuligbørse du skal ha så kjøp deg en boltrifle i kaliber 308w, 3006 eller 6.5x55, helst brukt på finn.no

Mye bedre å kjøpe brukt kvalitet enn ny billigrifle..

Ligger ofte fint brukte tikka, sako, Remington osv ute for salg

• Like 1