Jump to content

Kal 30-30 til storviltjakt?


tenex

Recommended Posts

Har fått tilbod om å overta ei Winchester 94AE cal 30-30 og tenkte umiddelbart at det må vera perfekt våpen å jakte i skogen med. Einaste eg stussar litt over er om dette kaliberet er godkjent og lovleg til hjortejakt. Eg har leita men finn ikkje noko skrive om dette kaliberet. Er det nokon som veit med sikkerhet om det er lov eller ikkje? Skulle sett ein eller annan form for lovtekst for sikkerhetsskuld for det er folk i jaktlaget som elskar å henga seg opp i det om det skulle visa seg at det ikkje er lovleg. Takknemlig for hjelp til dette.

Link to comment
Share on other sites

Etter norske bestemmelser er ikke 30-30 godkjent for storvilt som rein går under . Jeg har selv samme våpen som jeg bruker til rådyr og den er helt knall spesielt til jakt med hund i litt tett skog . En annen ting er at dette kalibret kunne gjerne vært brukt til storvilt når en ser hvor mye det er brukt i andre land på vilt som er større enn norsk elg . Kjenner flere gamle gubber som brukte 30-30 på elg i mitt distrikt da jeg startet min jaktkarriere og her i distriktet er det skutt mange . En av de største 19 taggere jeg har sett her husker jeg ble skutt med en Winshester 94 med 170 gr. og de datt like raskt som med en 308 i dag men de ble skutt med opent sikte på korte avstander .

Men som nevnt nå for deg i dag er den ikke godkjent over rådyr størrelse .

Link to comment
Share on other sites

normal_Win_94_FTX_1.JPG

Dette har vært diskutert tidligere i en annen tråd her, Mas-36 kom meg i forkjøpet her, men som han viser til så er kravet i joules for høyt etter norske lover for .30-30WCF og Winchester mod.94.

 

Her er noen eksempler tatt ut fra utgangs-hastigheter som VihtaVuori oppgir med sine Speer-kuler:

Speer 150 grain (9,7 gram) B.C. 0.255 V/0 672m/s. Joules på 100 meter = 1592.

Speer 170 grain (11,0 gram) B.C. 0.298 V/0 610m/s. Joules på 100 meter = 1535.

 

Hornady sin FTX i 160 grain (10,4 gram) har jeg skutt med opp til 660 m/s. Den har en høyere B.C. (B.C. 0.330) og holder bedre på hastigheten, men likevel oppnår den ikke mer enn 1754 Joules på 100 meter. For øvrig en dårlig kule, skulle jeg valgt denne rifla der det er lov å skyte elg med denne patronen (i USA), hadde jeg nok valgt en ordinær 170 grain FP kule. Hornady FTX-kula står til venstre i bildet.

 

Norske krav :

Kule 9 - 10 gram = 2700 joules på 100 meter.

Kule 10 gram + = 2200 joules på 100 meter.

 

Å fyre opp en Winchester mod.94 og .30-30WCF til dette nivået må være for suicidale typer.

 

Håper dette forklarer hvor lavt joules-nivået her er. :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I fabrikk ammo gir 30-30 patronene fra Hornady Lever evolution 160 FTX ( V0 = 731 ms, bc= 0,33 og 10,368 gram) dette er den kraftigste fabrikk patronen til 30-30, den gir deg 2170 joule på 100m. Dvs den når nesten, men ikke helt opp til kravet i Norge, men den er derimot lov til storvilt i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og andre land som krever 2000 joule.

 

Denne kula har en gummipropp foran som gjør at kula har gode ballistiske egenskaper og beholder mye av kraften ned til 100meter, derfor greier den fint kravet i Sverige. 30-30 må skyte med flate kuler fordi patronene ligger etter hverandre og kan gå av under rekylen med spisse kuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 8/9/2016 at 11:40 AM, 357 said:

I fabrikk ammo gir 30-30 patronene fra Hornady Lever evolution 160 FTX ( V0 = 731 ms, bc= 0,33 og 10,368 gram) dette er den kraftigste fabrikk patronen til 30-30, den gir deg 2170 joule på 100m. Dvs den når nesten, men ikke helt opp til kravet i Norge, men den er derimot lov til storvilt i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og andre land som krever 2000 joule.

 

Denne kula har en gummipropp foran som gjør at kula har gode ballistiske egenskaper og beholder mye av kraften ned til 100meter, derfor greier den fint kravet i Sverige. 30-30 må skyte med flate kuler fordi patronene ligger etter hverandre og kan gå av under rekylen med spisse kuler.

 

Vil det være mulig å lade en kule selv som holder kravet? Har lyst på en Marlin 336W, men har kun budsjett til en "alt-mulig rifle". Bør jeg heller gå for en HV-mauser eller en Mossberg MVP? Eller kan man dope lever-kula på steroider så den holder kravet her til lands? (Så det var noen som snakket om dette her i tråden så vil spørre om en ny Marlin 336 ville tåle det).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha bøyle så kjøp deg en i kaliber 45/70 ;)

 

Men om det er altmuligbørse du skal ha så kjøp deg en boltrifle i kaliber 308w, 3006 eller 6.5x55, helst brukt på finn.no

 

Mye bedre å kjøpe brukt kvalitet enn ny billigrifle..

 

Ligger ofte fint brukte tikka, sako, Remington osv ute for salg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er det på tide å blåse nytt liv i denne tråden?

 

Ny forskrift stiller 2200J ved 100m som krav, uansett kulevekt, med minstevekt på 120grs/7,8g dersom kula er blyfri.

 

Er det nå mulig å tyne patronen opp til storviltkravet, uten å sprenge børsa?

Edited by JonasLetnes
Link to comment
Share on other sites

Nå kan man jo lade bøylerifler med hva som helst om man lader en i magasinet og en i kammeret. Problemet er mer at  totallengden på patronen kan bli  for lang. Og max lengde en patron til WInchester 94 er   64.77mm. STort lengre enn det så mater den ikke og kan sette den seg fast i mekanismen og du må demontere hele greia for å få den ut (les bittsmå skruer og bolter og bitter erfaring :-D). Deter derfor selv spiskuler til rørmagasin al la leverevoltuion, fremdeles er ganske stutte i spissen, i forhold til feks Hornady Eld Match og vanlige spitzerkuler.

Toppmater du en patron er det også her lengdeberensinger. Men du har muligens noen milimeter ekstra å gå på. Man kan altids ha en litt lengre patron, men skal du tømme våpenet må du regne med å måtte skyte den for å kunne få ut hylsa, da utdrageren ikke vil dra den langt nok ut til at den går klar av kammeret.  Så man må  igjen demonte og tar ut sluttstykket. (bittemså skruer og bolter som mistes i bærlynga). Så det blir upraktisk. 

Skal du bruke ei av de nymotens monokulene så er vel de litt lengre enn blykuler med samme vekt?. Og skal du holde deg innenfor lengdebegrensingen, må de settes såpass dypt, at du får plass til mye mindre krutt. SÅ man får ikke lada like hardt. 

Så skal man skyte storvilt lovlig med bøylerifle, ville jeg funnet meg et annet kaliber... SAKO Finnwolf er jo feks ei bøylerifle i .308. Skjønt jeg får ikke den helt store Cowboyføleslen av å se den....





 

SAKO-inch-FINNWOLFinch-LEVER-ACTION-RIFLE-IN-308-CALIBER_100956285_372_6950CAB97080DAF6.jpg

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det er mye snakk om anslagsenergi på denne tråden. Jeg tenker da på storvilt jakt i Norge. Det er vel også krav til låseklakker i mekanismen(boltrifler og bøylerepeter samt halvautomater)?
Grunnen er til at jeg spør er at den gamle kragen ikke er tillat brukt til storviltjakt grunnet for lite antall låseklakker på bolten.

Link to comment
Share on other sites

On 2/10/2021 at 9:20 AM, Tjukkas said:

Nå kan man jo lade bøylerifler med hva som helst om man lader en i magasinet og en i kammeret. Problemet er mer at  totallengden på patronen kan bli  for lang. Og max lengde en patron til WInchester 94 er   64.77mm. STort lengre enn det så mater den ikke og kan sette den seg fast i mekanismen og du må demontere hele greia for å få den ut (les bittsmå skruer og bolter og bitter erfaring :-D). Deter derfor selv spiskuler til rørmagasin al la leverevoltuion, fremdeles er ganske stutte i spissen, i forhold til feks Hornady Eld Match og vanlige spitzerkuler.

Toppmater du en patron er det også her lengdeberensinger. Men du har muligens noen milimeter ekstra å gå på. Man kan altids ha en litt lengre patron, men skal du tømme våpenet må du regne med å måtte skyte den for å kunne få ut hylsa, da utdrageren ikke vil dra den langt nok ut til at den går klar av kammeret.  Så man må  igjen demonte og tar ut sluttstykket. (bittemså skruer og bolter som mistes i bærlynga). Så det blir upraktisk. 

Skal du bruke ei av de nymotens monokulene så er vel de litt lengre enn blykuler med samme vekt?. Og skal du holde deg innenfor lengdebegrensingen, må de settes såpass dypt, at du får plass til mye mindre krutt. SÅ man får ikke lada like hardt. 

Så skal man skyte storvilt lovlig med bøylerifle, ville jeg funnet meg et annet kaliber... SAKO Finnwolf er jo feks ei bøylerifle i .308. Skjønt jeg får ikke den helt store Cowboyføleslen av å se den....





 

SAKO-inch-FINNWOLFinch-LEVER-ACTION-RIFLE-IN-308-CALIBER_100956285_372_6950CAB97080DAF6.jpg

Ei marlin i express kaliber oppfyller alle kriterier til bøylerifle for storviltjakt. Men er kanskje noe av det vanskeligste å oppdrive her til lands

Link to comment
Share on other sites

Nå holder jo 45/70 til nordisk storvilt, men for de som er opptatt av å lade denne opp til nye høyder så er det skrevet: Trenger du en .458 Win.Mag. kjøp en. Det store problemet med .30-30 WCF i en Win.94 er ikke om det fungerer til storvilt, treffpunkt er det mest avgjørende. Eksempler på dette finnes det praktiske dokumentasjoner på i eks. USA. Jeg mener uansett at det er uforsvarlig å presse .30-30 WCF til norske krav. Vil man på død og liv ha en storviltrifle i bøylemekanisme, kjøp en i et trygt kaliber.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AKL said:

Var vel ammunisjonen til Krag'n som ikke klarte de nye kravene til anslagsenergi i 1970(eller deromkring)

 

Nei. Det var kun et konkret forbud mot Krag - selv om den nådde krav til anslag så var den eksplisitt forbudt. Etter at de gamle tullingene ble sendt på gamlehjem så forsvant forbudet ;-)

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk testet spredningen med våte, tørre samt oljede patroner i min lang krag. Den kastet skuddene kanskje 20mm så på fullskjftede våpen har det ingen praktisk betydning ser det ut for, kan ikke si noe om Karabinene. Men DFS ombygget kaster mye

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Den gang jeg tok nicket mitt, hadde jeg en Ruger #1 i 45-70.

Kunne jazze denne opp i. 458 hastigheter med spisse kuler. Ikke at noen dyr merket forskjell. Gjennomtrekk var der uansett.. 

Det finnes 3 typiske ladedata for kaliberet. 

 

Historiske våpen

Bøyle våpen inkl. Marlin

Ruger #1 og lignende

 


 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

On 3/31/2021 at 10:09 AM, seawolf said:

Jeg kjenner ikke historien bak Krag-forbudet (trodde også det var ammoen som ikke holdt kravet), så hvilke tullinger @Wintel, og hva gjorde de?

I siste nummer av Jakt og Fiske står det noe om saken. Sitat:

"FARVEL TIL KRAG'EN

30. april 1970 ble det innført en bestemmelse om minimum anslagsenergi på 200 kilogrammeter på 300 meters avstand. Dermed var det farvel til Krag'en. Som en overgangsordning ble det gitt dispensasjon til å bruke Krag til utgangen av 1974."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Bäke said:

    -   anslagsenergi på 200 kilogrammeter på 300 meters avstand. -

 

Dette har jeg skrevet om flere ganger før:

 

Man dømte patroner for K-J "nord og ned" (normalt ladete 6,5x55, f.eks. til M/59 og M/67, holdt kravet). Men så var det noen forvorpne folk som skaffet seg noen "kronografer", for sivilt bruk. De fant ut at de lange, slanke 6,5-kulene (tverrsnittsbelastningen er vestentlig for SD, les hva @Per-S skriver!), skutt fra langløpede K-J, holdt farten mye bedre enn vanlige kaliber 30 jaktkuler, skutt i 308 W, som faktisk ikke holdt det påbudte kravet ute på 300 meter. Det var da DN vred seg unna, ved å slå fast at det var tallene på ammo-eska som drepte dyra!

Link to comment
Share on other sites

Mens det diskuteres KJ her så kommer .30-30 WCF ikke i nærheten av ytelsene til 6,5x55 i ulike trykkvaranter. Jeg tror ikke det er mer å hente ut av den gamle .30-30 enn det den er laget for. En Marlin mod.336 er nok mer solid enn Winchester mod.94 uten at det bør brukes som argument for å strekke strikken over trykkgrensene. Winchester forsøkte å oppgradere sin gamle 94 i 1978 hvor de kom med sin .375 Winchester Big Bore. Denne patronen og 30-30 har slektskap med hylsen til den eldre .38-55 Winchester (53,95 mm. hylse) som kom for svartkrutt i 1884, men .375 Big Bore har en forsterket hylse på 51,1 mm. I 1982 fortsatte de å utvide Big Bore tilbudet med .356 Winchester (.358 Win. med krave) og .307 Winchester som er en .308 Win. med krave. .32 Winchester Spesial som  kom i 1902 har heller ikke mer å gi for nordisk storvilt. Winchester Big Bore har forsterkede låskasser som vi ser på disse bildene. For å bringe mod.94 til høyere trykkgrenser og ytelser måtte Big Bore levere, først her snakker vi om nordisk storvilt. .30-30 eller .32 Spesial har heller ikke det helt store hylsevolumet under den lange halsen. Personlig ville jeg la 30-30 være i fred med sine begrensninger. 

De to første bilden er fra en Winchester katalog jeg har fra 1983.

Big Bore 83.JPG

Big Bore 1983.JPG

Big Bore 1999.JPG

 

Det hadde sikkert vært gøy med en jaktreise til USA og forsøkt seg på  en svartbjørn eller en del villsvin med min egen Winchester mod.94 i .30-30.

SCAN0003.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jegermeistern said:

de lange, slanke 6,5-kulene (tverrsnittsbelastningen er vestentlig for SD,

Tverrsnittbelastning er norsk benevnelsen for Sectional Density (SD) - så ikke bare "vesentlig ", men er akkurat det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...