Jump to content

Vortex Razor HD gen. 1 vs. Vortex Viper PST


Papi

Recommended Posts

Ser jaktfall har tilbod på Razor. Eg er på jakt etter eit kombinert langhald/jakt-sikte, men klarar ikkje å finne noko nevneverdig informasjon i forhald til korleis dei nyaste PST'ane er i forhald til Razor HD gen. 1. Er dei nyaste PST'ane på høgde med tidleg Razor, eller kan eg likegjerne gå for PST? Kva forskjellar er det på desse to, sett i forhald til aktuelt produkt? (gammal Razor vs. nyare Viper)

Link to comment
Share on other sites

Razoren er veldig mye skarpere, og har mer kontrast (noe PSTene vel ikke akkurat overdriver med) og Razoren har vel større synsfelt?

Den har mer justering, og langt bedre zerostopjustering, og i det hele tatt. Jeg selger ikke min for to PSTer, for å si det sånn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet i tidligere tråder om Vortex Viper PST så er jeg ikke spesielt imponert over den. Bruket en 4-16x50 til jakt og skyting i over et år før jeg solgte den. Litt merkelig at de har blitt så populære. Kommer kanskje av at mange har lest her inne at man må ha FFP og cm knepp for å treffe noe på over 100m. PST`en har middelmådig/dårlig optikk. Kontrasten er som M67 skriver ikke bra. Jeg vil påstå at den er elendig. På 16x er bildet temmelig grått selv i godt lys. Tråkorset på 4x er ikke spesielt egnet for litt raske jaktskudd. En gang opplevde jeg at den ikke holdt nullpunktet.

Ser at jaktfall nå skal ha over 9000 for en. Det er den i mine øyne ikke verdt. Du bør ta en vurdering på om du trenger "juletre-retikkelet" på en kombinert jakt/langholdsbørse. I mange jaktsituasjoner er det ikke bra. En lysprikk midt i korset er etter min mening det beste for allsidig jakt/skyting og man greier å treffe ting langt ut i teig med det også!

Razor HD har jeg aldri prøvd, men jeg går ut i fra at den er i en litt annen klasse. Tråkorset er dog likt, med de fordelene og ulempene det har.

Link to comment
Share on other sites

lest her inne at man må ha FFP og cm knepp for å treffe noe på over 100m

PSTen er jo en kikkert for hobby-langholdsskyting, ikke jakt. Dagslys, ikke skumring. Skarpt definerte mål i farger, ikke grå dyr med hår som går i ett med skogen. Til formålet er den nokså mye for pengene.

 

Det vinnes jevnlig stevner her i landet med denne kikkerten oppå rifla. Jeg må ha et system jeg kan forstå (mil/mil) og et retikkel med et siktepunkt, og merker for å holde sideveis,. For å kunne skyte langhold, 500unl, PRS, og slikt, på mitt beste er det et nødvendig hjelpemiddel for meg. Må jeg regne/ tenke, så glem det, da blir enten det, eller skytinga dårlig. Det tror jeg gjelder mange.

Langholdsskyting, både trening og konkurranse foregår i dagslys, godt lys, og fordelene med mil/mil, desimale ratt, utenpå, og zerostopp, oppveier de manglende optiske egenskapene til denne typen skyting.

PSTen er optisk den billigste kikkerten som har alt dette, og ikke er så billig at den er "søppel", eller er mindre pålitelig, eller enda mye verre optisk.

 

Til jakt kan den brukes. Til jakt fins det mange mye bedre kikkerter, til samme pris eller mindre. Skumrer det så fins det MYE bedre kikkerter til samme pris. MYE bedre, til lavere pris. Men jeg gidder ikke skyte langhold med en Meopta 7x56 med nada justering og lav forstørrelse.

 

Sammenligner en derimot Razoren, til 14k, med de svinedyre Gen II, SuB og Kahles - OK den er ikke helt der, (men f.eks. mange SuB-rør er den nære) på kontrast og synsfelt, men bruksegenskapene og soliditeten har den i monn. I forhold til PSTen så er den "above and beyond". Strengt tatt så kan jeg ikke se at det er noe å lure på - hadde jeg hatt noe å bruke den til, så hadde jeg kjøpt den tvert.

 

Vær oppmerksom på at det fins to "generasjoner" av Gen I. De nyere har 100 klikk per runde, og det var flere retikkelvalg - og, iallefall min, er litt skarpere enn den første.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men han skulle nå engang ha et kombinert jakt/langholdssikte. Ikke et for å vinne stevner med

Sant, jeg så meg blind på at han bare nevnte de to langholdssiktene.

 

PSTen koster 9k (noe den vel knapt er verdt), Razoren 14, og en Zeiss Conquest 2-10x42 koster 5-6k. Dersom budsjettet er låst, og ca en Razor stort - så er nok TS bedre tjent med en Vortex PST til langhold, og en Conquest til jakt. Iallefall, på ei "vanlig" rifle. Avhengig av forholdet skyting/jakt selvsagt. Er det hovedparten skyting = Razor, hovedparten jakt = to sikter.

Er det en langholdsrigg (som det jo er latterlig mange av i forhold til mengden langholdsskyting rundt om) så kanskje Razoren uansett, og fuck at det blri stort og tungt, siden det ER en god pris?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...