Jump to content

Raufoss 6.5x55 i perioden 1940-44


357

Recommended Posts

Hvorfor produserte Raufoss så mange 6.5x55 patroner under krigen? Etter det jeg har forstått bygde jo tyskerne om noen krager til 8x57, og var ganske strenge på å ikke hente inn nye kalibere. Skulle de kanskje til Finland? De hadde hele 77.000 mausere i 6.5x55 mottatt fra Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hørt at tyskerne bygde om Krag til 8x57. Der ble bygget noen få jaktrifler i kaliberet før krigen og etter krigen kom "Elgriflene" med neddreide tyske MG-løp M48 og 51 med Krag låskasse. Fra aug. 1958 ladet Norma svakere patroner til disse med litt mindre kulediameter, kalt "Moderat".

Link to comment
Share on other sites

Jeg var nok litt rask her, trodde det var et tysk påfunn å bygge de om til 8x57, men så fant jeg denne :

 

http://www.kvf.no/ammo-8x57JS.php

Til bruk i erobrede norske våpen :D

 

Har skutt noen slik fra 44 og tiden har vært slem med de eller sabotasje. 4 av 5 hylser sprakk. Godt det bare var en gammel mauser de ble brukt i :shock:

 

Etter å ha googlet litt fant jeg denne :

 

https://www.nrk.no/ho/storre-krigsprodu ... ra-1.41299

 

Så det er vel heller kanskje andre årsaker til at de sprakk?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe nytt der; all norsk industri produserte for fullt under hele krigen og tjente fett på det. Enda mens krigen i Norge pågikk våren 1940 ivret norsk industri på for å få kontrakter med okkupasjonsmakten. Myten om et land i ruiner osv er det-en myte; Norsk næringsliv tjente enorme summer under krigen. Derimot tok det kort tid å kjøre økonomien i grus etter krigen; drømmen om planøkonomi sørget for det.

 

 

Tyske kystfort var stort sett satt opp med norske håndvåpen og MG/Mitr.

Link to comment
Share on other sites

Så det er vel heller kanskje andre årsaker til at de sprakk?

 

Leste du hele setningen min? Gjorde skriften litt stor og rød også jeg :wink:

 

 

Hjalp med rød skrift :lol:

 

Et annet spørsmål, jeg ser at noen mener at enkelte av disse hadde dobbel krutt mengde som en del av sabotasjen, er dette riktig?

Når jeg rister på de så høres det ut som om de er ca 2/3 fulle. Er det farlig om man skulle prøve et par av patronene? (med grundig etter puss)

Link to comment
Share on other sites

Historiene om dobbel kruttmengde er like mye oppspinn som anleggsarbeiderenes "sukker i betongen". Men sikkert en fin måte å prøve å forklare sine valg isetdet for å bare innrømme at en tok den jobben som var best betalt.

 

Hvor farlige er gammel ammo å skyte med? Ja, hvem vet? Skal du prøve-bruk en M98 så har du best mulig beskyttelse om noe går galt.

Link to comment
Share on other sites

Som patronsamler så har man sett mange hylser som har sprukket bare ved å ligge helt i ro. Der skjer nok ting med metallet enkelte ganger, kruttet kan også ha innvirkning. Under 2.VK var nok heller ikke alle materialer eller metaller av jevnt god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Som patronsamler så har man sett mange hylser som har sprukket bare ved å ligge helt i ro. Der skjer nok ting med metallet enkelte ganger, kruttet kan også ha innvirkning. Under 2.VK var nok heller ikke alle materialer eller metaller av jevnt god kvalitet.
Har sett at patroner med omladde hylser har tendensen til å sprekke ved langtids lagring. dette har jeg sett med både fabrikkomladd raufoss/rano fra slutten av 80 tallet, og med eldre ammunisjon med omladde hylser. Mye raufoss 6,5 hylser ble ladet om så det kan gjerne være slikt som har sprukket.
Link to comment
Share on other sites

Ja militært var det i 1925, sivile skyttere hadde nok brukt ulike spisskuler fra 1910-12. Har et regnskap fra RP (RA) 1913 hvor de har produsert spisskuler til en privatperson.

 

Jeg har nå fått tak i en pakke stemplet 1926, den har ikke spisse kuler, men b-kule med rund tupp, kanskje det var en myk overgang?

 

Ellers har jeg sett at mange av de har hylser hvor tallene 1915, 1918, 1926 og 1929 er vanlig. Om det er tilfeldig vet jeg ikke, eller kanskje de hadde ekstra stor produksjon i denne perioden. At mange hylser ble lagd i 1915 kan jo forklares av 1 verdenskrig. Jeg har ikke greid å finne noen fra 1913 eller eldre.

 

Ellers virker pakkemetoden på de tidligste med 10 skudds pakker litt rar og morsom. Kunn 10 skudd pakket sammen og stemplet. Noen må ha hatt som jobb å pakke, stemple og så lage en fin knute til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...