Jump to content

Hva skjedde med 6.5x47 Lapua


M67

Recommended Posts

For noen år siden var 6.5x47 Lapua noe "alle" skulle ha, om de skulle skyte langhold. Patronen var overgudelig presis, gav faktisk høyere hastigheter enn 6.5x55, og i det hele tatt.

Folk kamret rifler i alle retninger.

 

cartridgecomparex350.jpg

 

Nå derimot, er det Creedmoor (ikke Creedmore faktisk :roll: ) som er "The Shit". Og det folk vinner med, eller iallefall tar 17 av de 18 øverste plassene med, i UNL-stevner, er 6.5x55 (Geværkommisjonen - Lapua/G&E: 1-0).

 

Jeg synes dette er rart. Kanerene skyter masse på 600 yards, og de vinner med 6mmBR, hele tida. Eller så kommer en 6.5x47, eller en 6 Dasher eller noe, og på lengre hold er det Dasher og 6XC og lignende som er greia, 6mm, men med plass til mer krutt.

F-classerene henger på 7mm. De ser ut til å ha forlatt 6.5-284 (som var the shit en stund...) til fordel for "Straight" 284Win, altså originalpatronen. Eller de skyter 7WSM, 7RSAUM, wtf. På 1000.

600, som er omtrent det samme som vi skyter vår 500m på, så skyter de 6mmBR, og tildels 6.5x47, og lignende 6mm - men her hjemme ser vi knapt disse patronene.

 

Og de skyter samlinger vi bare kan drømme om.

harveytargx300.gif

 

Vi skyter (selvsagt) 6.5x55, men bortsett fra den, så er det stort sett grøvre patroner. 300WM, tilogmed 338LM, 7WSM, 280AI, 30-06, alt mulig, men "småpatronene" har vi omtrent ikke. Til tross for at disse er optimale iht. folk som skyter 13.5ggr så mye som oss?

 

Og våre samlinger...

233404BB-6BD8-4A53-803E-BEBE530756BA_zps0xz9l6th.jpg

 

6BR har vi aldri sett mange av her, men 6.5x47, som var så populært, og MYE mer presis enn 6.5x55 - hvor ble det av den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom en ser på amerikanerne som du sier, så blir 6,5x47L brukt en del av PRS skyttere. De tre store til PRS er 6,5x47L, 6,5 Creedmoor og 260Rem. I senere tid er tendensen der også å trekke mot 6mm. Da i form av å necke ned 6,5x47L og 6,5 Creedmoor. Til sammen er det stort sett kun disse fem som blir brukt av de øverste topp 100 skytterne. Ca. 50/50 6mm og 6,5mm.

 

Hovedårsaken til at 6,5 Creedmoor er blitt "da shit" over dammen er god tilgang til fabrikkammo som går godt og som egner seg godt til langholdsskyting. Det er det mangel på både til 6,5x47L og til 260 rem. I tillegg selger nå Ruger i bøtter og spann av den berømte Precision rifle, og da absolutt mest i 6,5 Creedmoor.

 

Angående de andre, typiske BR/UNL kalibrerene har jeg ikke noe å tilføye.

 

Når det gjelder hvorfor ting er populært eller ikke her hjemme vet jeg ikke, men jeg kan jo komme med mine betraktninger og hva jeg tenker.

 

Jeg bruker nå en Ruger Precision Rifle som min eneste rifle til alt (i tillegg til en 338LM, men det er annet bruksområde og faller litt utenfor emnet). Den kjøpte jeg i 6,5 Creedmoor. Ikke fordi 6,5 Creedmoor plent er "da shit", men fordi jeg ville ha 6,5 mm og dette var det tilgjengelige. Kaliberet presterer bra til det jeg skal bruke den til, nemlig alt mellom himmel og jord innen langholdsskyting. Jeg ønsker å skyte så mye som jeg rekker, og da vil jeg ikke ha 6mm pga kort løpslevetid.

 

I tillegg er det hovedsakelig en grunn til at PRS skyttere bruker 6mm. De skyter utelukkende Berger hybrid 105 grs kule. Denne har vist seg å ha en høyere BC i forhold kulevekt enn noen andre kuler. Dvs. at den kan jazzes opp i en høy fart og gruser ca. Alt annet på kulebane. Det har en del å si på ukjente avstander spesielt. Disse kulene er imidlertid vanskelige å få tak på i Norge og er som regel mye dyrere enn Lapua sine alternativ. Derfor faller dette fortrinnet bort i mine øyne. Jeg tar meg ihvertfall ikke råd til det, da jeg heller vil skyte dobbelt så mye.

 

Nå skal jeg om ikke lenge bytte løp, og hva blir det da? Jo, 260 Rem er planen. Hvorfor? Ene og alene pga tilgang på billige 308 hylser som jeg enkelt forme om til 260 hylser. Prestasjonen er den samme.

 

Et ankepunkt for 6,5x47L som jeg ser, er at farten med tunge kuler blir litt lav i forhold til de to andre, uten å ha langt løp og sprenglade. Og det gidder jeg ikke. Og før noen kommer med Quickload tall, så har jeg sett dette i praksis.

 

Når det gjelder 6,5x55 så er vel det kanskje det perfekte kaliberet i Norge til allsidig bruk. Ihvertfall om man bare ser på prestasjon, pris, logistikk etc. På selve kaliberet. Når det gjelder hvem som vinner med hva etc. Så føler jeg den diskusjonen blir som 6,5x55 på elg osv. Jeg tror de beste skytterne vinner uavhengig av hvilken 6,5 patron de skyter med.

 

Ellers kunne jeg tenkt meg en 6BR, 6 Dasher eller lignende i en dedikert 500UNL børse. Men foreløpig ønsker jeg ikke å begi meg ut på det. Akkurat nå er det som sagt å skyte mest mulig med det jeg har.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Berger Hybrid 105grn kule er jo på lager hos Jaktdepotet, og pleier vel å være det? Jaktkulene er det vel verre med.

 

Om kula koster 5kr istedenfor 2,5kr får du vel ikke dobbelt så mange skudd for samme penger likevel, for kula er jo bare en del av regnestykket. Småtassene i 6mm bruker jo litt mindre krutt også.

Link to comment
Share on other sites

 

Om kula koster 5kr istedenfor 2,5kr får du vel ikke dobbelt så mange skudd for samme penger likevel, for kula er jo bare en del av regnestykket. Småtassene i 6mm bruker jo litt mindre krutt også.

Nå tenkte jeg primært på de nedneckede 6.5 patronene til volumskyting, så da er det kula som er forskjellen. Tar man med løpslevetid så kan man skyte mer enn dobbelt så mye.

 

Men som sagt, jeg kunne godt hatt en av småtassene du tenker på til ren benkeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte jeg primært på de nedneckede 6.5 patronene til volumskyting, så da er det kula som er forskjellen. Tar man med løpslevetid så kan man skyte mer enn dobbelt så mye.

Du tenker omtrent som meg tydeligvis. Kjør mengdeskyting, og lær å skyte. Billigere og enklere er bra. Lang løpslevetid, rimelige kuler... Og vil ikke ha 6mm fordi de brenner løp, og enda verre, kulene koster mye. Men det er igrunnen der det begynner å bli uforståelig for meg:

 

For det som bygges av rifler, og det vi ser av customrifler på stevner er jo en masse "magnum-WTF" børser, rett nok som regel i .30 kaliber, men de fores med de dyreste Bergerkulene, og brenner både krutt og løp så folk gnir seg i nevene fra Finland til USA. Slik ser det iallefall ut for meg, men jeg kan ta feil.

 

Men sett at jeg har rett. Hvorfor kamrer folk riflene sine i 300WM og ikke i 6mmBR (eller 6.5x47) når de stort sett skyter 500m? Og som ekstraspørsmål, er ikke x47 så "bra" (dvs. mer presis enn ca. alt) som vi ble fortalt til å begynne med - den koster neppe mer å skyte enn 6.5x55, men "alle" skyter x55. Jeg også :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Finnene skjøt seg litt i beinet med 6,5x45 fordi den er laget med små riflehetter. Det fungerer visstnok ikke så bra med rifler beregnet på lr-hetter når patronen er ladet til fullt potensial. Fansen med feks AI-rifler setter inn bushing og tennstempel for small rifle når de mener alvor. 6xc og 6,5cm har stor hette std og unngår disse problemene.

Link to comment
Share on other sites

Men sett at jeg har rett. Hvorfor kamrer folk riflene sine i 300WM og ikke i 6mmBR (eller 6.5x47) når de stort sett skyter 500m? Og som ekstraspørsmål, er ikke x47 så "bra" (dvs. mer presis enn ca. alt) som vi ble fortalt til å begynne med - den koster neppe mer å skyte enn 6.5x55, men "alle" skyter x55. Jeg også :roll:

 

K

Du kan så si når det gjelder 300wm etc. Der må nesten folk svare for seg selv.

 

Når det gjelder 6.5x47L, så har sammenligningsartikler fra USA vist at det er liten forskjell på de tre store 6,5 patronene (x55 ikke hensyntatt, da den er lite brukt der borte). Det koker stort sett ned til forskjell i hylser osv.

 

Når det er sagt, jeg tror faktisk 6,5x47L er så bra som det har blitt sagt. Jeg har ikke hatt det selv, men har en kompis (som du også kjenner) som har eksperimentert en hel del ned kaliberet. Jeg har vært vitne til at kaliberet har ekstrem presisjon. Spesielt innenfor det det opprinnelig ble laget for, presisjonsskyting på 300m. Dette tror jeg koker ned til kvaliteten på hylsene, som er meget høy. 6,5x47L er et av kalibrene som Lapua virkelig har lagt æren sin i, sammen med 308 og 338LM. Man trenger ikke å veie dem for å si det sånn. I tillegg gjør kanskje den litt kortere hylsa at man har jevnere forbrenning (ren spekulasjon). At folk velger andre ting er vel kanskje fordi det ikke er sånn i "vinden"? Dersom en skal ha en bra patron til 500UNL som fremdeles ikke er altfor dyr å skyte med, så ser jeg forsåvidt ingen grunn til å ikke velge den. Med mindre man har STR 200 da ;-)

Link to comment
Share on other sites

Torf. Hva er problemet knyttet til bruk av SR hetter? Spør, da jeg ikke har opplevd problem med det.

Grunnen til at en velger den ene eller andre patronen kan bero litt på omstendighetene og noe tilfeldigheter. For min del skulle jeg kamre om ei .308 rifle med kort kasse til noe mindre, men min. 6,5 pga kravet om dette ved bruk til elgbaneskyting (Et krav som senere falt bort, unntatt til nordisk).

X 47en ble valgt rett og slett pga tilgangen på kvalitetshylser og mulighet for kvalitets matchammo, selv om denne er ca 50% dyrere enn X 55 ammo. Kunne jo valgt .260en, men giddet ikke å begynne å presse om .308 messing for å få hylser. Senere har jo Lapua kommet med hylser til denne også, så kanskje blir det det ved neste løpsbytte, om vi da ikke etterhvert oversvømmes med god CM ammo. At patronen skulle ha særskilt gode innbygde presisjonsegenskaper var ikke en del av årsaken til valget.

Link to comment
Share on other sites

Er dette virkelig tilfelle? Jeg trodde at det var "hullet" i løpet vs mengden krutt som i all hovedsak bestemte løpsslitasjen? Trangt hull og mye krutt=stor slitasje. Kan overføres til andre ting også :wink: Kan virkelig en patron som bruker mindre krutt enn en 308 Win og har en løpsdiameter på 6,5mm være ferdig etter 2000 skudd?

Link to comment
Share on other sites

47'en er ikke borte, men som i alle andre sporter så er det utvikling og da skjer det saker og ting.

 

Har hatt 47'en siden 2009 i både LH og jakt rifle. Til LH så har det blitt en god del premier opp gjennom årene og dette er en meget presis patron.

Den er lett å finne gode ladninger til. Den fungerer med stortsett alt av kuler og krutt. Mine erfaringer er at mine ladninger gikk best med N-540, Scenar 120, 123, 136 og 139. Dog skal sies at de tyngste kulene mistet mye hastighet, mens de lette gikk lett ut med 870-900 m/s uten tegn til trykk.

 

Når det gjelder hylser så leverer Lapua gode hylser, MEN de kan bli bedre. Med årene har en hoppet på uniformering av hylser i alle kanter og ender. Og erfaringene er det at de ikke er så konsise og det forsvinner endel messing fra hylsene når en begynner å uniformere de.

Men levetiden er ikke noe å si på. De eldste hylsene jeg har er nå ladet om ca. 20 x uten å gløde de. Og de leverer fortsatt god presisjon.

 

Derfor har jeg etter et angrende salg og et stort savn skaffet meg en LH rifle i 47 som skal brukes fremover. :mrgreen:

 

Så kan en diskutere hva som er best osv. Meningene er mange og en ensidig løsning vil det ikke bli. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

jeg fikk tidligere et råd av M67: det er ikke kaliberet som gjør deg god til å skyte der er mengde trening(kort formulert) jeg tok dette rådet etter å ha fundert en del på forskjellige kaliber. Og handla sauer 200str i 6.5x55, omb sett til 22lr og 6xc pipe dette mener jeg gir godt grunnlag for trening. Men til saken i spørje jeg har prøvd en premiert 6.5x47L rigg og vil si at jeg tror jeg fikk bedre valuta i lengden. Hva gjør 6.5x47 som 6.5x55 ikke gjør?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 years later...
///M-tech skrev (3 minutter siden):

Ser det er gått noen år siden denne tråden var aktiv. Er det noen i mellomtiden som har fått erfaring med løpslevetid på 6,5x47? Lurer på å kamre et løp i dette kalkberet. 

 

Et av disse hullene er skudd nr. 1531 i denne pipa. Langt på dag og litt vind, så vet ikke om jeg skal skylde 9eren på pipa eller på "brukerfeil", men det siste er nok mest sannsynlig.

1483872877_CA69B486-8F71-4BE0-A572-E2D20328AD5D(2).jpg.6da6cf7a9a74b446e813c0435c5a9d78.jpg

 

 

319FEA10-A04B-4D4A-86B1-55A2CF83DB7C.jpg.342972cb096dff91df53edde1efa5805.jpg

 

Løpslevetid er en relativ ting - piper som man ikke trenger "allverdens" presisjon av lever jo lenger, siden de kan få lov til å bli dårligere. Piper man bruker i programmer der man skyter dem varme lever kortere, siden de for det ene slites fortere, og for det andre at kalde slitne piper som regel går mye bedre enn varme. Jeg har hatt flere piper (6.5x55) som etter 3-4000 skudd går helt utmerket når de er kalde, men sprer betydelig når varme.

 

Jeg har ikke skutt "ut" noen 6.5x47L-pipe ennå, men mange 6.5x55. De later til å gå 3500-4500 skudd slik jeg bruker dem. Men de "begynner å krangle" før det, og å bruke en 3000-skudds pipe i konkurranse kvier jeg meg for. Iallefall i alt annet enn DFS-felt, og jaktfelt. Der blir ikke piper varme, og presisjonskravet er lavt.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...