Jump to content

Internasjonal jaktfeltskyting - (IHRSA)


ASolberg

Recommended Posts

Jeg har i den siste tid sett litt på skyteprogrammet som skytes under IHRSA - International Hunting Rifle Shooting Association.

 

http://internationalhuntingrifleshootin ... neral.html

 

Det var nettopp verdensmesterskap i IHRSA jaktskyting i Namibia nå i juni. Både delegasjoner fra Sverige, Danmark og Tsjekkia deltok fra europa, men ikke fra Norge.

 

For å oppsummere denne formen for jaktfeltskyting, så vil jeg si den er mer praktisk rettet, fremmer skyteferdighet mer anvendbar for konkrete jaktsituasjoner, er mer allsidig og er mer dynamisk i sin karakter.

 

Internasjonalt så skytes det etter de jaktsituasjoner som kan oppstå. Dvs i at i programmet til IHRSA så er det oppgitt maksimale skyteavstander på 3-400 meter (avstandsmåler og mobiltelefoner er forbudt under skyting og medfører diskvalifisering). Skyteavstandene til målene er ikke oppgitt i IHRSA, det må deltageren gjøre en vurdering av uten hjelpemidler på egen hånd.

 

Det skytes på alle distanser under dette, med hovedtyngden på under avstander som vi finner på norske jaktfeltstevner. Det skytes fra alle stillinger både stående fri hånd, sittende, kne og liggende: Det kan også skytes med skytestøtte/tofot/tripod mm, simulert støtte fra f.eks et tre, bruk av skytestokk. Tidsbruken på en øvelse er også mer variert enn i den versjonen vi kjenner fra Norge. Her kan det settes av alt fra 60 til 180 sekunder på en øvelse med fem skudd. Det skytes både på stål og papirfigurer. På papirfigurene er poeng/treff-sonene så å si helt nedtonet, slik at det er meget vanskelig å se disse i kikkertsiktet – (akkurat som på jakt).

 

Jeg tenker at dette programmet både blir mer variert og dermed artigere å delta i. Det andre jeg tenker er at siden det er mer variert, dynamsik og praktisk rettet utfordres jegeren i større grad ferdighetsmessig, OG jegeren vil bli bedre kjent med sine reelle ferdigheter i konkrete jaktsituasjoner. Dvs ferdighetsspennet hvor man er usikker/tror man er sikker, blir avslørt og jegeren får calibrert sin egen oppfatning om egne ferdigheter i tråd med reelle og faktisk presterte ferdigheter. Det jeg særlig tenker på her er at det også brukes variert og kortere skytetid enn standard 2 min.

 

Er ikke dette noe man burde starte opp i Norge slik som Sverige og Danmark også har gjort???

Ville ikke dette vært et bra alternativt program til det standardiserte norske jaktfeltprogrammet under NJFF?

Burde det ikke vært en norsk delegasjon som deltok i neste VM i 2018 i Sør-Afrika? :-)

Link to comment
Share on other sites

Ligger nok så langt fra "norsk" jaktfelt slik det blant annet er organisert under NJFF dette. Kan, for meg, se mer ut som det ligger mye nærmere PRS. (har ringe kunnskap om denne grenen). Nå er jo det I startgropa her til lands. Fint påskudd til å få jakta da, når man først er på de kanter.

Link to comment
Share on other sites

Synes jeg ser gjengen i skytedress vasse rundt i 40 varmegrader. Neida bare tuller. Dette er absolutt noe som burde prøves. Ikke som erstatning for vanlig jaktfelt men i tillegg. Så hvis det ble populært kunne det kanskje erstatte på sikt . Men ser for meg at det ville bli mye rigging og føre til lang tid for arrangørene å få igjennom 150 skyttere på en kort vinterdag

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan se så avvikles skytingen på samme måte som for vanlig jaktfeltskyting med egne inndelte lag. Så selve riggingen burde ikke ta lenger tid enn ved vanlig jaktfeltskyting. En artig variant kunne kanskje være at i sammenheng med et vanlig jaktfelstevne så kunne det skytes etter IHRSA regler med små endringer og introduksjon av noen få stålmål. Noe annet som skiller er jo også at et treff gi 30 poeng, en bom gir 0 poeng og en skadeskyting gir -15 poeng etter IHRSA regler. Mao, man blir straffet hardt for å ikke levere treff i vitale organer. Hva tror dere om dette poengsystemet?

Link to comment
Share on other sites

Ser morro ut, norsk jaktfelt er forsåvidt greit, men kunne trengt en oppdatering. 2 av de 3 tillatte skytestillingene bruker jeg aldri på jakt og ser dermed ikke helt relevansen i å skyte jaktfelt for å bli bedre til faktisk jaktskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ser morro ut, norsk jaktfelt er forsåvidt greit, men kunne trengt en oppdatering. 2 av de 3 tillatte skytestillingene bruker jeg aldri på jakt og ser dermed ikke helt relevansen i å skyte jaktfelt for å bli bedre til faktisk jaktskyting.

 

Japp. Er enig der. Vanlig jaktfelt synes jeg absolutt er både greit og moro, men jeg trener nok litt annerledes når det er snakk om å bygge ferdighet til faktisk jaktskyting og reelle jaktsituasjoner.

 

Litt avhengig av jaktform er det jo ulike momenter som må beherskes i de reelle jaktsituasjoner. Når det gjelder liggende har jeg faktisk brukt denne stillingen noen få ganger på villreinjakt, og flest ganger på seljakt. Seljakt kan i en del tilfeller innebære at man er meget presset på tid, og skuddet må settes PRESIST. Har også brukt reim og støtte på liggeunderlag, men også tofot. Poenget er at IHRSA eller en lignende treningsform/tilnærming kan kanskje gi et godt bidrag til å håndtere jaktsituasjoner bedre både med tanke på human utøvelse og effektivitet?

 

Likeledes er drivjakt på f.eks både rev og rådyr gjerne situasjoner hvor det ikke er allverdens mange sekund som er handlingsvinduet, og hvor man mentalt må kunne "gjenkjenne" muligheten for å sette et godt skudd, og "gjenkjenne" risikoen for å sette et dårlig skudd når viltet følges i kikkertsiktet (gjelder vell all drivjakt egentlig?). Jeg tenker jo kanskje at en IHRSA treningsform kan gi et viktig bidrag til å bygge den slags mental automatikk, og relevant ferdighet, som man kanskje kan dra med seg ut i skogen og dra nytte av fullt ut?

 

Ikke minst å bruke naturlige anlegg i terrenget der de måtte forefinnes. da tenker jeg jo at en ting er å tenke det i teorien, noe annet er å trene på det og "la det hende" på en automatisert og elegant måte på jakt som gjør at du kan få noen ekstra dyrkjøpte sekunder til å gi et godt skudd på muligens den eneste muligheten den uka, eller den jakta....

Link to comment
Share on other sites

Ser morro ut, norsk jaktfelt er forsåvidt greit, men kunne trengt en oppdatering.

 

Veldig enig! Jeg har i mange år tenkt at det burde være mer variasjon. Opp gjennom årene har jeg skutt mange små lokale stevner som ikke bruker NJFF-reglene til punkt og prikke. En gang var ett av holdene med anlegg. Det er jo høyst relevant, hvem vil ikke bruke anlegg på jakt om de har muligheten? Andre stevner hadde innlagt "grisehold", 300 m på elgokse elns. Noen stevner har hatt skyting bratt oppover eller nedover. Jeg har skutt på bjørnefigur med kombinasjon av skytestillinger og tidspress. Jeg husker den tida da det kun ble regnet treff og innertreff, og den med flest treff ble rangert øverst. Husker en minkfigur som fikk tre skudd i magen godt bak innertreffet. Tror jeg endte på 30 treff og veldig få innertreff, men nesten øverst på lista.

Hvis det hadde vært mulig å få uttelling for å bruke kraftige patroner, så hadde det vært artig å se. Jeg har skutt en del stevner med 9,3x62, den samme jeg bruker på jakt. Kunne skutt på tunge stålmål som må veltes f.eks. Da ville de små pinglepatronene hatt et handicap, og ikke en fordel som det er nå.

Minuspoeng er interessant. Da kanskje med muligheten for å avstå skuddet?

Link to comment
Share on other sites

Ja! Det Flatin sier der med minuspoeng og mulighet for å avstå skuddet synes jeg er interessant.

 

Med et slikt poengsystem kunne man jo f.eks gitt en langt større poengstraff enn hva jeg har sett i IHRSA. F.eks kunne det blitt gitt minuspoeng 4-5 ganger større en poengverdien ved innertreff. På den måten måtte man som utøver avveid risikoen for en minustreff med gevinsten av å skyte poengtreff. I et slikt tilfelle ville en minustreff nullstille hele serien, og da ville man i konkurransesituasjonen virkelig blir satt på "eggen". det er jo et dillemma som jeg absolutt mener eksisterer i reelle jaktsituasjoner. :) Hvis deltageren da kjente til egne ferdigheter godt nok, kunne han da f.eks avstå fra å skyte hele serien, eller til og med ha som strategi og "drite i tiden" på øvelsen og bare skyte skudd med "høy konfidens" i eget tempo f.eks en eller to, i steden for full serie.

 

Man kunne kanskje enda satt opp både en figur og et hold på en av øvelsene som i realiteten ville innebære at alle, også de dyktige, ville tjene på å ikke avgi skudd? dette ville jo være avhengig av minuspoengene utdelt ved feil treff...

 

Da snakker vi om å simulere jaktsituasjoner kanskje? :-)

Link to comment
Share on other sites

Enn hvis man så litt på formålsbestemmelsen knyttet til jaktskytingsprogrammene under NJFF?

Fra regelheftet for jaktskyting 15-2019 står det blant annet om formål:

«Formålet med NJFFs jaktskyting mot stillestående og bevegelige viltmål er å gi jegeren trening i skyteferdighet for utøvelse av mest mulig human jakt, sikkerhet i våpenbehandling og for rekruttering og opplæring av ungdom og jegere. Opplegget skal derfor gjøres på en slik måte at øvelser og konkurranser ligner mest mulig på situasjoner som jegeren står ovenfor i jaktsammenheng. Jaktskyting har også utviklet seg til å bli en stor konkurranseaktivitet som interesserer svært mange av NJFFs medlemmer, og utvikling av konkurransevirksomheten er derfor et viktig satsningsområde for forbundet»

 

Formålet med jaktskytingen er blant annet å gi jegeren ferdigheter til å utøve en mest mulig human jakt, og at det skal ligne mest mulig på reelle jaktsituasjoner.

 

Det kunne jo vært interessant å hatt en diskusjon om:

1) hva som ligger til grunn for en human jaktutøvelse,

2) hva som kjennetegner reelle jaktsituasjoner,

og 3) hvordan man kan lage jaktskytingsprogram som ligger tettest mulig opp til dette innenfor praktiske rammer?

 

 

Når det gjelder 1) om mest mulig human jakt må jo dette dreie seg om at man ikke løsner skudd som medfører lidelse for viltet (punktum.) men hva innebærer nå dette tenker jeg? For min del dreier dette seg om at jegeren må opptre innenfor sitt erfarings- og ferdighets-repertoar. Jegeren må gjenkjenne jaktsituasjoner hvor det med hans eksisterende erfaringsgrunnlag vil være nær 100% sannsynlighetsovervekt for en god felling. Denne «gjenkjenningen» må som regel skje automatisk siden det ofte er et kort handlingsvindu hvor det skal bestemmes «to shoot, or not to shoot».

 

Dernest må jegeren kjenne igjen jaktsituasjoner hvor han vet helt sikkert at han ikke vil mestre human felling. Men mellom disse to gjenkjenningssituasjonene vil det jo også være en «gråsone», en usikkerhetssone? For hvor går nå egentlig grensen for nær 100% sikker felling? Særlig hvis denne beslutningen må gjøres raskt, så mener jeg vel kanskje at jo mindre trening og erfaring man har jo større er denne gråsonen mellom sikker felling og overhengende risiko for skadeskyting/bom.

 

Jo større usikkerhetsrom, jo flere jaktsituasjoner vil ende opp i en av disse to alternativ:

1) Jegeren lot være å skyte, selv om han burde skutt i henhold til sitt ferdighetsnivå. (det var egentlig en 100 % sjangs, men man lot være å skyte. Og det skal man jo ikke angre på, men man kan lære av det :-)).

2) Jegeren løsnet ett skudd som ikke burde vært løsnet i henhold til sitt eget ferdighetsnivå, hvor det enten resulterte i skadeskyting eller at det var en betydelig stor dose flaks som resulterte i human felling.

 

En del av human utøvelse er etter min mening da å trene og skaffe seg erfaringsgrunnlag og etterstrebe gjennom hele jegerkarriæren å minimere dette usikkerhetsspennet med «gråsoneskudd». Vi vil vell alltid oppleve å ha holdt igjen et skudd som burde vært løsnet (det er jo derfor det heter at man ikke skal angre på et skudd som ikke er tatt), og vi vil vell alltid oppleve å komme ut for å ha løsnet et skudd som ikke burde vært tatt hvor det endte i skadeskyting, eller at med hjelp av «Vår Herres Inngripen» det gikk bra. Men MÅLET mener jeg – må være å gjennom trening etterstrebe i størst mulig grad å unngå å havne i disse situasjonene hvor jegeren i etterkant må innrømme for seg selv at det var for stor usikkerhet knyttet til resultatet av å løsne skudd.

 

...Og slike saker kalles jo av en grunn for grensetilfeller. 

 

Og for å håndtere de best mulig sitter jeg og tenker på noe som kanskje kan kalles «automatisert bevissthet», og automatiserte handlingsmønstre?

Og det er jo ikke så eksotisk mener jeg, all den tid det vell egentlig er det vi gjør når man blir sendt på glattkjøringsbane ifm trafikkopplæring til førerkort, eller lærer om risiko og gjennomføring av forbikjøring?

 

Og ikke minst kunne dette være aktuelt å se på hva slags automatisert handlingsmønster som bør knyttes til dersom man har «driti deg ut» i en jaktsituasjon. På jakt må det da besluttes en videre oppfølging. Da er det å gjenkjenne var det en bom? (da må man være flink å se skuddet).

Hvis ja? - holde igjen ytterligere skudd.

Var det en treff/skadeskyting? Hvis ja --> mulig med nytt dødlig skudd/treff for å korte ned dyrets lidelse gjennom raskt ettersøk?

 

Det er således mange dilemma som man står overfor som jeger knyttet til human jaktutøvelse i "gråsonen". OG nå er det da slik at jeg vitterlig mener vi gjør dette meget bra i Norge. Men det er ikke sikkert at man ikke av den grunn har noe å gå på for å utvikle skyteprogrammene mer i forhold til deres formålsbestemmelser. Og her tror jeg man har grunnlag for både en artig og interessant diskusjon?

 

 

Når det gjelder punkt 2) hva kjennetegner reelle jaktsituasjoner? så mener jeg det kanskje skal la seg gjøre å formulere dette noe kortere.

 

For det første så kan det kanskje skilles med jaktsituasjoner som tilnærmet ikke er tidsbegrenset, og jaktsituasjoner hvor det er et kort handlingsvindu. Og med det mener jeg f.eks en glenne, eller riktig vinkel på vilt, o.l. som er riktig for å avløse skudd i henhold til human jakt men som bare har fra f.eks. 3-10 sekunders varighet (eks ved drivjakt), eller i andre tilfeller 6-15 sekunder (eks. en del seljakt), eller 15-30 sek (eks. en del situasjoner hvor viltet har hørt eller lokalisert noe (deg) men vet ikke helt hva det er, og lurer på om det skal legge i vei bort fra stedet).

Poenget jeg tror jeg vil frem til her er at dette er situasjoner hvor du ikke rekker å tenke, ikke rekker å gjøre resonnementer og kritisk tenkning. Beslutningen om hva du gjør som jeger avhenger ene og alene av om intuisjonen som sier om dette går bra eller ikke (type magefølelse).

 

I jaktsituasjoner (type uforstyrret beitende rådyr) som tilnærmet ikke er tidsbegrenset har jegeren derimot oftest god tid til å tenke handling-konsekvens, og han har tid til å gjøre gjennomtenkte resonnement og veie for og i mot. Men også her er det jo god mulighet til å ta de feile «gråsoneskuddene» ved at man kan sitte å lulle seg inn i den tro at man er bedre enn man er, tenker tanker om at man har en god dag, eller tenker at det har jo gått så bra på trening i sommer at dette må jo gå, eller annen type overkonfidens. Likeledes kan jegeren lulle seg inn til å tro at man er dårligere enn man er i samme situasjon, «ikke ha trua på seg selv denne dagen», osv...

 

Jeg ville tro at mange jegere vil kunne kjenne seg igjen i disse beskrivelsene. I alle tilfeller har jeg da selv lullet meg inn i en tro på meg selv både den ene og den andre veien oppgjennom årene.

 

Sluttpoenget mitt her må vel bli både når vi har godt om tid og når vi er presset på tid, så kan vi ha utfordringer med å ta riktig beslutning. Heldigvis er den vanligste varianten man hører at «jeg ble så usikker så jeg lot være å skyte», eller «det gikk jo så fort, så jeg rakk jo ikke å tenke!». Her er jo den humane delen ivaretatt, heldigvis, men slike uttalelser sier også noe om et uutnyttet potensial til å nyttegjøre seg av muligheter på jakt.

 

Uttalelsen burde heller vært «jeg vurderte å skyte, men jeg var sikker på at det skulle holdes igjen i denne situasjonen», «det gikk så fort, og autopiloten min fant det ikke forsvarlig å skyte i denne situasjonen. Når jeg tenker nå etterpå så gjorde jeg riktig beslutning», osv.

 

Også sett fra den andre siden kan dette belyses ved uttalelser som «det gikk så fort, og jeg så ikke hvor skudda traff, men det gikk da bra da!», som heller burde være «det gikk så fort, men jeg fikk løsnet et forsvarlig og godt skudd som jeg også såg at traff bra, jeg vet at dyret ligger dødt rett inni granfeltet her».

 

Det som gjør at utsagnene på jakt skal kunne skifte slik fra det usikre og over til det sikre er blant annet trening :-). Men da tenker jeg også relevant og målrettet trening egnet for å gjøre seg i stand til å håndtere akkurat denne typen situasjoner. Eller hva tror dere?

 

Fra andre aktiviteter vet vi at det ikke nytter å trene maraton for å bli god i stille lengde, det nytter ikke å grille biff for å bli god til å bake kake. For å bli god i noe må du også trene på det du skal bli god på! Dette kalles gjerne kvalitetstrening i idretten. Men for å være i stand til å få utbytte av kvalitetstrening må man også ha et visst nivå av basistrening/grunntrening i bunn.

 

Og da er man jo i ferd med å svinge seg inn på punkt 3) kanskje, om hvordan man kan lage jaktskytingsprogram som ligger tettest mulig opp til reell jakt innenfor praktiske rammer?

 

Og da kan vi kanskje dra med oss begrepene kvalitetstrening og basistrening/grunntrening til bruk i en nyttig og forhåpentlig interessant diskusjon?

Det kunne jo da vært interessant å hatt en diskusjon om følgende sprørsmålsstillinger:

 

Kan vi her tenke oss at formålsbestemmelsen forbundet med jaktskytingen til NJFF blant annet skal sies å kunne fremme en kvalitetstrening for jegeren som er best mulig utformet ift situasjonene han møter på jakt?

 

Hva vil det innebære å ha god kvalitetstrening for jakt?

 

Hvilke bestanddeler og elementer består dette av?

 

Hvilke ferdigheter og kvaliteter er det man har mest nytte av på jakt?

 

I forhold til spørsmålene overfor hadde det vært veldig interessant å høre hva dere legger vekt på når dere trener til jakta? Hvordan trener dere? Hvordan tenker dere når vi snakker om trening med børsa til jakta for de situasjonene man kan komme opp i?

 

Det hadde vært jækla interessant å høre hvordan andre tenker om dette. Og det hadde vært veldig interessant med en diskusjon om disse «universelle spørsmål».

 

For min egen del er var dette noen første tanker, kanskje å se som et slags utkast, for å få i gang en fin diskusjon. Et slags bilde på hva jeg tenker om saken per i dag, som kan endres etter kvart. :-D Hva er deres synspunkter????

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at skytetrening har nytte opp til et visst punkt. Etter det er det først og fremst snakk om psykologi. Og det er psykologi som avgjør om et skudd slippes eller ikke. Selvsikkerhet er bra, men også det opp til et visst punkt. Det handler om å bli kjent med egne begrensinger og øve på dem. I så måte må jeg nok si at den norske jaktfelten ikke holder mål. Men å endre på et etablert system er tungrodd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fått tilbakemelding fra IHRSA om jaktfeltskyting. De ville meget gjerne at en norsk delegasjon skulle delta ved neste VM i 2018. De var i det store og det hele meget positive både til å stille med norsk lag og enkeltutøvere i tillegg.

 

Det hadde jo vært artig om noen av oss dro ned fra Norge som eget lag. Ville noen av skytterne som er etablert i norgestoppen f.eks kunne tenke seg å deltatt på et slikt mesterskap?

 

For min egen del kunne jeg meget godt tenkt meg å deltatt som enkeltutøver. Men er det noen etablerte skyttere som kunne tenkt seg å blitt med å dannet et eget norsk lag?

 

Heia Norge!

Link to comment
Share on other sites

Det hadde jo vært veldig artig hvis man var en gjeng som dro nedover. Så kunne man ha toppa laget ift de som var med, og de overskytende kunne f.eks delta som enkeltutøvere... . :-)

 

Dersom noen av oss hadde hatt litt 150 poeng meritter hadde jo det vært knall for et norgeslag....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå hatt noen fine spesifikke kvalitetstreninger for slik jaktfeltskyting synes jeg.

 

Har brukt 25 cm THLR gongen som blink siden denne har en fin størrelse og man får øyeblikkelig respons på hvert avfyrt skudd. dette synes jeg er en veldig lærerik måte å trene på, samtidig ser man godt samlingene på gongen i kikkerten. skal etter hvert sette opp viltfigurer også, men foreløpig holder det i lange baner å trene litt "basics" på stål.

 

Har trent stående fri hånd en del på 150 og 200 meter.

Sittende med og uten reim på 300 meter, hvor det har vært litt vind, men ikke mye.

I tillegg har jeg skutt sittende med to-fotstøtte på 300 meter og 400 meter, og noe liggende uten reim på 400 meter(det var vanskelig).

 

har ikke vektlagt tempo og skytetider enda siden jeg har hatt mer enn nok med å ta meg nødvendig tid med hvert skudd, men ligger nok innenfor 120 sek på de fleste seriene uansett. ikke helt automatisert med avtrekket enda heller, etter at børsa fikk skiftet ut dette hos børsemaker nå i sommer. Tenker å introdusere skytetider på 60 sek litt etter kvart på sittende med to-fot og stående fri hånd, og se om man kan få inn litt flyt i skytinga.

 

Da skal det bli artig å dra på skytebanen!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Er det noen av dere som har startet skytetreningen til en kommende utenlandstur eller til jakta kommende høst? Eventuelt startet innskytingen av børsa til denne vinterens lokkejaktsesong på rev?

 

Hvor mye skyter dere?

Hvordan trener dere?

Hva vektlegger dere i skytinga?

Har dere noen arbeidsoppgaver dere fokuserer på fra trening til trening?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...