Jump to content

råd til rifle 300 win mag langhold litt jakt..


kilden

Recommended Posts

heisan har solgt en rifle og ønsker derfor og se på et nytt prosjekt...

 

ønsker og kjøpe meg en remington i kaliber 300 winmag....

jeg ønsker meg den nye grs berserk stokken....

 

ønsker og kjøpe remington forde breserk fås til denne med lang kasse og jeg har et spesielt feste system dentler som jeg bruker på de andre riflene mine....

hvor jeg har et remington feste liggende...

 

jeg ønsker en mest mulig flatt kulebane,,, og hvis muligt høy hastighet,, om dette brenner løp fortere så er det igrunn greit jeg kan leve med og måte byte løp oftere.

 

riflen skal i hovedsak brukes til skyting på lengre hold men det er også aktuelt att den blir med på tur etter vilt....

 

hvor begynner jeg,,, og hvilke råd vil dere gi meg....

mvh kilden

Link to comment
Share on other sites

Hva er budsjettet?

 

Skal du ha noe på rem 700 kasse, så skaff en gammel 700 med utslitt løp. Lever røkla til rafdal, eller annen dyktig bm og sett enn ett godt løp i ønsket patron. Lilja eller krieger går for å være noe av det beste. Rett opp alt som rettes kan.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Jeg har gjort ett tilsvarende bygg på M98 kasse, 73cm Rustfritt LW løp med 1:9 twist tiltenkt kuler fra 190-230gr. Skyter for øyeblikket 220gr Scenar til trening og 200gr LRX på jakt og begge i ca 880ms.. LRX har gjort en god jobb på både elg og gås:)

 

Tenker og lag meg en lyddemper etterhvert men til nå har en liten simpel brems gjort nytt og jeg syns rekylen er helt innafor! Jeg er veldig fornøyd med rifla og kaliberet men nest gang blir det .300WSM! Og det er også mitt tips til deg, gå for .300WSM istede, en mer moderne beltefri hylse som ikke vil gi deg noen problemer med paton lengde! Med rett magasin og underbeslag løses vel dette om du velger .300WM og men.. Uansett....

 

Etterhvert tenker jeg og utvikle en ladning med 190gr NCC og N15 krutt som en rimligere trenings ladning, for noe mengdetrenings kaliber er det ikke! Det gikk ikke lang tid før jeg bygde meg en 6,5x55 imp. til dette formålet;) Noe man kanskje bør ha i bakhue om man skal skyte mye..

 

WetWaQJh.jpg

 

 

Aannerud

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøp en gammel 700 som sagt tidligere i tråden. Da kan du lage deg en matchpipe/lanholdspipe og ei jaktpipe, da kan du kontrollere vekten litt på jakt. For dedikerte lanholdsrigger blir fort tunge...

For å sette i gang et slik prosjekt burde en vite at en liker å skyte da det fort blir dyrt... Men så får du det akkuratt slik du har lyst at det sjal være.

 

Fikk selv tak i en råbillig ny 30-06 bolt så i dag ble rifla levert børsemaker som skal dreie to matchpiper til meg + retting av kasse og bolter. Da blir den 300 win mag + 6.5x55 scan:)))))))

Link to comment
Share on other sites

heisan takk til dere som har svart.

 

har ikke tenk eksakt på budsjett,,,, men jeg kunne tenke meg og holde meg under 15 uten feste og kikkert.....

 

det ligger en 338 på finn til gunstig pris... magnum rifler er ofte gunstige brukte.... tenkte og bytte pipe uannsett

hvor gammel er en gammel 700 kasse.... jeg lader ikke selv foreløbigt,,, så det er en tjeneste jeg ønsker og bytte til meg til jeg får innredet egen ladebu..

hva må en rekne i pris for et nytt løp,,, om rifla veier noe mere er ikke det kritisk for jaktbruken min,,, skal det gås mye og langt så bruker jeg en av de andre våpnene. mvh kilden

Link to comment
Share on other sites

.300wm er ett dårlig valg vis du ikke lader selv!(.338LM, enda dårligere) og har du en ide om og dra med deg rifla på jakt av og til velge jeg definetivt styrt unna .338LM!

 

Edit: ser du skriver .338(uten "LM") og att du uansett skal bytte pipa, husk att støtbunnen er større på flere .338 rifler og att du da vil få en tileggskost på sluttstykke om du skal inn med ei .300wm pipe..

 

Det er ikke bare fordi fabrikk ammo er dyrt jeg sier .300wm er ett dårlig valg, men også fordi det ikke finnes fabrikk ammo som egner seg til LH.. Mulig du får noen til og lade for deg men det har jeg lite tro på fungerer spesielt lenge. Jeg for min del syns det er kjedelig nok og lade til meg selv! Og jeg vet akkurat hvor omfattende prosessen fra ny rifle til gode ladninger er, det skal prøves og feiles bra mye før man er i mål.. Men nå snakker jeg ut fra egene preferanser og ikke ladekompisen din sine;)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Og jeg vet akkurat hvor omfattende prosessen fra ny rifle til gode ladninger er, det skal prøves og feiles bra mye før man er i mål.. Men nå snakker jeg ut fra egene preferanser og ikke ladekompisen din sine;)

 

 

Aannerud

Nja, ikke alltid det er så mye jobb. Jeg kjøpte nettopp rifle i 338LM. Den første ladningen jeg prøvde gikk omtrent alle i samme hullet på 100m. Går så bra som jeg greier å skyte ihvertfall. Men ellers er jeg enig. Skal en skyte med 338lm eller 300 winmag så er det bare å få seg ladeutstyr med en gang.

Link to comment
Share on other sites

heisan jeg spør igjen hvor gammel er en gammel remington... siden det rådes og gå for en gammel.

 

er det forskjel i innfestningsbolter på forskjelige årganger.... kan jeg feks kjøpe en eldre 3006 og få den til og passe i en grs berserk..

og så ønsker jeg magazin løsning gjerne flere magaziner....

 

det er jo fult muligt og kjøpe ferdig rigg plenty av dem,, men moro og stelle litt sjøl også....

 

når mann bytter pipe... vil man klare og gjøre dette sjøl om man innvestereri rett type tenger etc....

 

bør mann satse på og modifisere avtrekk eller bytte til ettermarked...

 

mvh kilden

Link to comment
Share on other sites

Rem. 700 er rem. 700 og skal du slippe og modifisere sluttstykket bør du kjøpe en i magnum kaliber. Finner du en du lurerpå om har samme støtbunn som .300wm, "google it";) Det er forøverig ikke noen big deal og øke sluttstykke støtbunnen fra std. til magnum, men og redusere den er litt pes, da er det sikkert like greit med nytt sluttstykke..?

 

Prisen reflekterer litt aldren så ville ikke hengt meg så mye opp i det, finner du ei rifle til en pris du syns er god er det bare og handle. Tror esensen bak "en gammel" var att tilstand på våpenet ikke er så viktig når du uansett skal bytte alt og rette kassa.

 

Med løps stikke og pipenøkkel kan du bytte løp selv(altså trenger du de to tingene) Men løpet du bytter bør uansett tilpasses mot kassa av en børsemaker. Har ingen rem. Selv men så vidt jeg har skjønt er ikke orgianl avtrekket så mye og skryte av..

 

.300wm er overhode ikke ett dårlig valg! Men velges på ett litt dårlig argumenter spør du meg, ammo i utlandet finnes det veldig mye annet av også og ammo'n du evt. får kjøpt i butikk til .300wmmegner seg overhode ikke til formålt rifla bygge til.. Jeg har jaktet litt rundt omkring selv og da med ett Villkatt kaliber jeg ikke vet noen andre har. Drar jeg på jakt er det like selvfølgelig att jeg har med meg ammo som rifle og sluttstykke;) Jeg mener fortsatt .300wsm er ett bedre valg men like dumt om man ikke lader selv, tror ikke du skal få noen problemer med og oppdrive ammo til den rundt om i verden heller forøverig.. Har inntrykk av att .300wsm er litt mer effektiv i kortere pipe og om du skal prøve og finne en middelvei på løpslengden ift. og dra med seg rifla på jakt i nye og ne.. Peregrine er også i gang med å lage en LH fabrikk patron til den;) (det kommer de nok til og gjøre til .300wm og etterhvert tipper jeg, men ikke i 1. Omgang)

 

Nå skal ikke jeg gnåle for mye om hva jeg ville valgt og sier på ingen måte du trår feil med .300wm men hadde lest meg opp litt rundt både det kaliberet og tilsvarnde først, så kan man velge ut fra ytelse, tilgang, effekt, levetid på løp, patron lengde mot kassa/magasin du tenker og bruke, hva får man av fabrikk ammo, pris, mm. Istede for og velge ut fra tilgang rundt om i verden tilfelle man skal på utenlands jakt og mot formodning glemme og ta med seg ammo... Da burde man velge .308 så har noen av de andre som jakter eller noen lokale skapet fullt og du trenger ikke stikke på butikken en gang;)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er litt med 300 winmag som med 338lm. Det er ikke alle som får til å skyte godt med de, og da vil de helst anbefale noe annet. Det er ikke noe negativt med en 300 winmag, og med dagens utvalg i krutt og kuler, er den overlegen 300 wsm med de tyngste kulene. Nå skriver trådstarter at han vil skyte lette kuler og tåler høy frekvens på løpsskifte. Da hadde jeg faktisk heller hora opp en 30-06AI. Jeg har en selv, og den sparker ut 155 grs Scenar i 1050 m/sek med lett overtrykk, om det er det som gir en ståpikk.

Mye billigere å skyte med, lengre løpslevetid og gratis hylser på alle skytebaner. Vi kommer nok med fabrikkammo til både 300 winmag og wsm, akkurat nå holder jeg på med 338lm. Til jakt ville jeg valgt 300 winmag hele dagen, til 500 og 1000 meter unl, ville jeg skutt med 300 wsm. Hvilken som faktisk er mest presis, aner jeg ikke.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg ikke man skyter noe bedre med wsm enn wm om man ikke mestrer kaliberet, om det skulle være argumentet:p

 

Og hva mener du med att .300wm er overlegen? Hvor mye mer fart gir den om man lader de til samme trykk egentlig? Er vel ikke mer en att man like gjerne får presisjon på samme hastighet med begge.. Hjelper lite om den gir 20ms mer når presisjonen finnes i samme node.. Men er ikke uenig i att det er litt mer futt i .300wm, men overlegen..? Nææh.. Løpslengden trådstarter velger vil jo også spille inn på hva man klarer og utnytte..

 

Derfor mener jeg man kan se på andre faktorer når man velger da hastigheten ikke utgjør den helt store forskjellen. Jeg tror jeg velger .300wsm nestegang da den ikke vil gi meg noe problem med patronlengde i magasin og jeg liker hylsa bedre(belte fri og stuttsjukk med brattere skulder) ett design jeg tror er mer effektivt ift. Krutt forbrenning og levetid på løp(marginal antagelig, om noe;)

 

Hoved poenget mitt er uansett og sette seg litt inn i de forskjellige kalibrene og velge ut fra litt andre faktorer enn att den finnes i butikk hyllene rundt om.. .300wm er ikke feil! Jeg har det jo selv og er superfornøyd med kaliberet, men tror jeg prøver noe annet neste gang! Akkurat som du Knut-Erik har gjort selv..

 

Ser heller ikke att trådstarter skriver han ønsker og skyte lette kuler? Han vil gi gass og ha flat kulebane og skal man skyte langt samsvarer ikke det helt med lette kuler..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Litt feil argumentasjon for kalibervalg syns jeg.

 

Høy hastighet er helt unødvendig og flattskytende er et poengløst argument idag med avstandsmålere og ballistikkapper, og enkelt justerbare kikkertsikter. "Alt" skyter både fort og flatt nok - det du trenger er høy BC, og framfor alt, presisjon. Og du trenger det med minst mulig rekyl.

 

"Ammo over alt" til langhold med 300WM er bare fablene galt. Jeg kan ikke komme på å ha sett middelmådig LH ammo engang, langt mindre god...

 

300WM er et topp langholdskaliber, for den litt viderekomne, hjemmeladende langholdsskytter.

Til å starte med vil jeg sterkt anbefale 6.5x55 eller 308Win, iallefall om en ikke lader selv - vil vel nesten si at alle andre kaliber er nesten idioti da. Lader en, så har en flere valg, men ville uansett ikke begynt med 300WM.

Hylser er dyre, ammo tvilsom, løp brenner fort opp, og den har unødig mye rekyl, iallefall til en i oppstarts/ lærefasen.

 

Er poenget å treffe: 6.5, Er det smelle mest mulig og være tøff mens man ser på at de med 6.5 treffer, 300WM ;)

 

Jeg har en 338LM, og en 7mm WSM. De blir igrunnen lite brukt, snaue 4-500 skudd hver, per år. Det er like mye som jeg har skutt med 6.5 riflene mine - denne måneden. Det er en grunn til det.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Knuterik,

 

Det er råd til en LH-nybegynner som ikke lader selv jeg kommer med over her. Om du skyter fabrikkammo i 300en din, og jeg gjør det samme i 6.5x55en, så tror jeg ærlig talt du er nokså sjangseløs - mot ungene mine for den del ;) Og det lenge før 1850m.

Det er ingen som bestrider at en 300WM er noe av det giftigste en kan komme med - etter ei økt på laderommet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå heter tråden råd om rifle i 300 winmag da, så vi sklir jo igrunnen litt off-topic hele gjengen her i vår iver etter å overbevise om hva som er rett. Sånn bortsett fra det er jeg ganske enig med M67. Selv om jeg er litt bitt av 338 basillen for tiden :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo Litz sluppet 300 winmag fabrikkammo med 215 grs Berger, så du skal ikke være for sikker på akkurat det.

 

Men fra spøk til revolver.

Jeg har sett mange folk som har handla enten 300 winmag eller 338lm og som ikke har fått dreis på skytinga. De fleste har skylda på kaliberet eller børsa, og vil nok ikke innrømme at det er de selv som ikke takler kaliberet. Selv har jeg skutt relativt mye med både 300 winmag (6000 skudd på 2 år) og 338lm (17-18000 skudd på 5 år) og syns av og til at folk har meninger og erfaringer vedr kaliberet jeg ikke helt kjenner meg igjen i.

Jeg trodde jeg leste at trådstarter ville skyte lette kuler, my bad. Jeg syns ikke vi skal sitte og råde folk til å ikke kjøpe det de vil ha, og bare forfekte det vi selv vil ha.

Jeg gikk bort fra 300 winmag da 338lm tok over jobben, jeg trengte mer signatur på lange hold og mer bc. Men siden 30 cal har gode kuler og billige kuler ( 220 grs Lapua Scenar L og Nosler Custom Comp ) så gikk jeg ned til 06AI i håp om en billigere patron som skulle være presis nok til 500 unl og til medium hold på jakt, da den med lang pipe gir hastigheter oppimot en daff 300 winmag. WSM blir neste, men jeg har fremdeles lyst på 300 winmag igjen, jeg har ikke hatt problemer med magbelte og magasin. Og Aannerud, jeg tror nok fremdeles at winmag er godt forbi en wsm med 230 grs kule. Har ikke sett/lest at en wsm har fått den over 900 m/sek ennå.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde jeg leste at trådstarter ville skyte lette kuler, my bad. Jeg syns ikke vi skal sitte og råde folk til å ikke kjøpe det de vil ha, og bare forfekte det vi selv vil ha

Jeg er enig med posten din i det meste, men dette bare sånn delvis - han spør jo om råd. Hva som menes med lette kuler er jo relativt selvsagt, 155gr kuler sikkert topp i en 300WM, men de vil få mye vindavdrift.

Mitt utgangspunkt når folk spør om råd slik er at de ikke vet selv hvordan og hva de skal velge, og prøver å hjelpe dem i en retning som gir minst mulig frustrasjon.

Jeg vet at langholdsskyttere som bruker 300WM av og til napper kuler fra fabrikkammo for å få tak i hylser av god kvalitet (Norma Jaktmatch), da de ikke anser ammunisjonen som verdt å slite løp med - jeg har sett folk skyte langhold med Normas 150gr JM, og det ER bare ikke noe som rekrutterer bra til LH-skyting. Skal man gidde å fortsette, så må man treffe noe, det er min erfaring med de aller fleste som begynner med noe slags skyting.

Good luck i å kjøpe Litz sin ammo her i Kongleriket forresten - men vi kan håpe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

heisan ser av svar som kommer her att jeg kansje kan utdype noe...

 

nei jeg lader ikke selv... men har kammerater som gjør det så i omgangskretsen så er det fullt muligt og få den hjelpen jeg trenger i vennebytte tjenester,,,

så jeg har ikke tenkt og basere meg på og kjøpe allt ferdigt laddet...

 

når jeg har funnet laddningene mine så blir oppskriften notert og jeg ladder opp et passeligt forbruk....

med langhold og flat skyting for meg så tenker jeg att forskjelige hold innenfor 400 m er mest ønskeligt derfor flatt...

 

jeg ønsker ikke på disse holdene og holde på med ballistic og knepp på kikkerten... jeg ønsker og trene meg opp til og kunne skyte godt på varierende avstander

innenfor 400 M har ikke tenkt og reise til utlandet og forvente og finne skudd som kan skytes 600 m +.. men jeg vil reise til utlandet med et kaliber som jeg kan få greie jaktskudd til.... jeg er ikke interesert i noe vilkatt forde disse er svert vanskelige og få utstyr til og de er også vanskelige og omsette....

 

magnum våpen er vanskelige nokk og få penger for i bruktmarkedet om en ikke også skal selge uvanlige kalibere...

 

burde vel presisert bedre, for meg er et langt hold og skyte uttover til 400 meter. Jeg er jeger og ikke konkuranseskytter og ønsker og beherske jaktskyting på et godt nivå. Om jeg blir revet med av dette og forsøker og skyte enda lenger ja kansje...

men det er ikke utgangspungtet mitt.... jeg ønsker som sakt en berserk stokk og et ikke kort kappet løp.... om jeg bruker rifla på hjortejakt så vil det da ver bøjakt med godt annlegg godt innpaket i regnskyd etc (vestlandet) så jeg skal ikke bære den langt avsted.... jeg har andre våpen til skogsjakt eller de lengre turene i fjellet. jeg har ei svert god solid CZ 6,5 i beddet sjøllaga stokk som går svert gott jeg har også tysk systemrifle med forskjelige løp.... jeg driver ikke og kjøper bil og bytter felger, jeg koser meg med og kjøpe et nytt våpen innimellom og lærer meg og skyte godt med dem,,, nå er tiden kommet til og gå et hakk opp for de vanligst kaliberene... neste prosjekt blir kansje drilling eller ei krem hagle hvem vet... jeg har både avstandsmåler smart tlf etc men i en tiltenkt stresset jaktsituasjon blir disse liggende i sekken, mott et kansje skamskutt dyr mann har lett etter så vil jeg ønske meg og ha kompetanse og sjølsikkerhet til og skyte med noe dugeligt ut til mere en 200 M,,, og denne tiltenkte treningen vil uannset gjøre meg til en bedre skytter....

Link to comment
Share on other sites

"jeg ønsker ikke på disse holdene og holde på med ballistic og knepp på kikkerten.."

 

Med det utgangspunktet kan du helt enkelt glemme 400 meter. 300m og sikkert 250m også, forsåvidt, litt avhengig av hva slags dyr du jakter på.

 

De aller fleste, og de beste jegerne jeg kjenner, gjør akkurat det. De forholder seg til at om viltet er for langt borte, så må jegeren komme seg nærmere. 99% av alle jegere skyter ikke over 200m, og det er veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Enig med ulf, å skyte på 400m uten og tenke balestikk henger ikke helt på greip.. Og med den bruken du beskriver ville jeg ikke bygget en tung LH rigg med langt løp! Trådtitelen bør være "råd til std. Jakt rifle i 300 win mag";)

 

Så slipper du alt gnåle fra oss som tenker vekt,rekyl, kaliber, tilgjengelig ammo, kuler, BC, kikkert, osv.

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det går faktisk an å skyte seg inn 15 cm over på 100 meter. Da holder du sirkelen på simla ut til 400 meter om du holder fra senter og opp i topp på sirkelen. Med en gitt jaktkule i 860 m/sek, som er en medium ladning i 300 winmag vil man da trenge 7 knepp opp på 400 meter. 7x4=28 cm. Sirkelen er 30 cm. Ergo, holder du i toppen på 400 vil du allikevel være innafor i bånn. Så umulig er det faktisk ikke. Og skyter man en 215 grs Berger i 900+ m/sek, blir droppet noen cm mindre.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vis det er meg du sikter til anser jeg meg overhode ikke som noe ekspert, og prøver og være forsiktig med og være for bastant når jeg skriver. Men når du som sitter i en ekspert posisjon kommer med sånne innlegg til en fersk LH syns jeg det bare blir dumt. Hvorfor ikke heller fortelle hva som er en god metode for den type skyting han etterspør? Greit nok att det er mulig men bør det praktiseres, og bør det praktisres på vilt..? Jeg syns ikke det! Og ser heller ikke noe poeng med og underbygge metoden som en løsning på jakt.

 

Og når det kommer til kaliber så syns jeg ofte du fremsnakker det du selv bruker og i sammenligningene din tar du ofte utgangspunkt i din egene hastighet som sjelden ligger under rød streken med moderate hastigheter i andre kaliber, dårlig stil spør du meg. 900ms + med 230gr kule i .300wm er bra over max! Jeg begynner og lukte på max grensa med 220gr kuler i den hatigheten i 73cm løp.. Men mulig jeg tar feil og max i mine rifler er noe helt annet enn i dine, ikke vet jeg.. Syns uansett det skurrer litt avogtil.

 

Menmen samma det, jeg tar det ikke så tungt:) Forskjellige preferanser og uenighet er bare bra det! Lite fasit svar i detta gamet!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det går faktisk an å skyte seg inn 15 cm over på 100 meter.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Det går an å holde over også. Eller bruke mil-dotter eller andre dotter på retikkelet.

 

Men å ikke holde på med balistikk, og samtidig treffe noe langt borte, det går ikke an.

Link to comment
Share on other sites

Ref 230 Berger og trykk.

Mine kilder er fra 2 våpen som kommer fra Hansen. Begge riflene gir 920 m/sek med 230 Berger uten at jeg har hørt at de har overtrykk. Jeg fikk 891 m/sek med 75 grs 570 og 66 cm pipe. Det stemte bra ut til 1971 meter i Sokndal og på diverse avstander jeg og M67 testa på i Skottland.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Litt av poenget.. Overtrykk er vanskelig og lese, og ofte ser man det ikke heller.. Men kort levetid på hylsene pga. F.eks romme hettelommer eller hastigheten i seg selv er jo ofte en indikasjon.. Dette vet du nok godt selv, og vil man ri trykke i sitt eget våpen så er det jo fritt fram(jeg gjør det selv..) men og bruke det som referanse for kaliberet til uvitende blir feil og ikke minst farlig. Men hva vet jeg, har aldri skutt 230gr Berger..

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel over 10000 skudd mellom oss, Audun, Trond Are og jeg, med 300 winmag. Vi vet hvor grensene går, og vi har ikke ligget over den røde streken. Vi har vært over, og gått tilbake :) Ingen våpen er like, det ser vi hele tiden.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder topic, så vil jeg bare informere om hva som går, når dere sier det ikke går. Jeg sier ikke at trådstarter skal gjøre det. Utifra hans innlegg burde han finne på noe annet, men jeg bruker ikke å fortelle voksne folk hva de skal gjøre. Jeg baserer mine kommentarer på harde opplevde fakta fra tusenvis av skudd og mange hundre felte vilt. Jeg uttaler meg ikke på bakgrunn av engangshendelser og div skriverier jeg leser på nett.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En jeg kjenner som jobber med it-support, og som i seg selv er jævlig god på det han driver med, ser ut til å tro at nybegynnerne som henvender seg til ham har samme forståelseshorisont som han selv, og skriver svarene sine utfra det. Det funker nokså dårlig. Han heter ikke KnuteriK, så likheten stopper der ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har er gjentatt til det kjedsomlig Knut-Erik, du skyter mange 1000 skudd i året og feller mange vilt. Men man lærer vel ikke veldig mye nytt hva kaliber angår om man skyter 10000 skudd med .3006ai og .338 ila. Ett år? En som skyter 2000 skudd i året med mange forskjellig kaliber finner ut litt av hvert han og.. (Nå vet jeg du har skutt litt av hvert annet opp gjennom altså;)

 

 

Men vi kan vel si oss ferdig med denne diskusjonen, det er igrunn ikke så farlig.. Jeg tenker bare att avogtil er det er bedre og informere de som er ferske i gamet om hva som er den beste måten og ikke hva som er mulig og fåtil, både når det gjelder balestikk og tyne max ladningen.

 

Og det du skriver på nett leser jo folk på nett så det må vel være en del god info og finne for de som leser seg frem til svar og?;) Og det er nok mange der ute som skyter minst like mye skudd og vilt som deg og har bra med erfaring rundt ekstreme mengder kaliber!

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei igjen ble nokk littlettvint og si att jeg ikke ønsker og tenke ballistic.... for jo selfølgeligt så har jeg det. da var tankene mine nettbrett smarttlf i jakt situasjon..

 

selfølgeligt er ballistic alltid med vind stigning avstand,,, det jeg mener er og ha en innskutt rifle på noe høyt på 100... og kjent dropp på forskjelige avstander og så bruke overhold,,, ikke og kneppe på kikkert,,, hvorfor ...

 

er jeg på bøjakt som gjerne er skumring så er vi oftest to.. en skyter og en bruker kikkert håndkikkert eller rifla... da har vi studert bøene og kjenner de forskjelige avstandene.... og jeg vurdere også størelse på dyrene for og gi meg et siktepungt for foranhold etc hvis det skal komme til det att dyret blir skade skutt eller raser ut i det første skudet... vi prøver og bruke vind etc og en fornuftig plassering av post utifra forventet skyte avstand,,, som gjerne er +/- 100 m

 

en dag kommer dagen att... jeg vil trenge og skyte etter et dyr som ikke faller og som da ikke er 100 m borte men kansje 220-250. da vil jeg være klar på og holde et korrekt og øvd på overhold.

for en optimal skuddplassering

i en slik situasjon ser jeg ikke att jeg har annledning til og slippe rifla bruke avstandsmåler starte appen og finne klikk for så og klikke det klikk som kikkerten skal ha da når dyret frem til skogen.... da tror jeg et innøvd overhold er overlegent alle apper.

og jeg har kikkerter som ikke har utvendige tårn...

 

og trenger jeg 300 til dette neida ikke i det hele tatt... men jeg har lyst på 300 og jeg har ressursertil det... og hvis tiden strekker til så har jeg et verktøy som jeg også kan utvide horizonten med til og kansje gøyskyte på 500-1000- etc men da tenker jeg nogg at jeg blir en digitalisert skyter jeg også.

 

men skulle gjerne hatt mere svar på hvilke type remington,,,, hvilke kalibre som kan ver et utgangspungt for og bytte pipe til 300. annbefalinger om avtrekk etc..

 

feks jeg ønsker remington pga lang kasse og basene som jeg allerede har liggende et spsielt feste til... er det noen som vet om winchester har samme profilene på annlegsflatene for baser,, jeg kan få tappet nye skruehull men vil helst ikke frese hverken feste eller pipa og kasse...

er det stor forskjel eller kan det la seg gjøre og få en winchester 70 inn i en remington LA stock ??

 

så foreløbigt så ønsker jeg og finne rifla,,, som skal bli en 300 i grs berserk stock,,,, så jobber jeg videre med ladninger apper kuletyper etc,, forde jeg tror det er enklere og kjøpe kuler til rifla en og kjøpe rifle til kuler. hvorfor jeg vil skyte flat ?? til flatere kulebane til mere vindu gir jeg meg selv med tanke på feil avstandsbedømming betyr ikke så mye om man feilvurdere avstand i +/- 250 m men desto mere hvis en feilbedømer 35 m på en 400 meters avstand.

 

og så er jeg vel som de fleste her inne, overkill i utstyret er morsomt

 

jeg kan gjøre det enkelt og kjøpe et ekstra løp til helixen min, men da har jeg en hyggelig ting mindre i skapet.

 

så 300 win mag som kan monteres i en grs berserk og som har samme profil som remington forde jeg har en lang one pice remington grunnbase for dentler vario liggende. hvilken kule krutt avstandsmåler og kikkert jeg trenger for og treffe en metalplate på avstand 1573 meter får komme senere....

 

mvh kilden

Link to comment
Share on other sites

Angående kaliber har jeg ikke peiling. Tror du bare får 300 win i norge uten å skifte bolt.

Angående avtrekk får du ett greit timney til 1.700 som kan stilles til 700gram. Får også lettere og dyrere avtrekk som bix & andy til 4000 og kan stilles skummelt langt ned..

Angående magasinløsning så kan det fort bli dyrt, det er ikke drop inn om ikke stokken er laget for det. Magpull har hunterstokken. Med modifisering kan du sikkert bruke det underbeslaget i berserken.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sluttstykket så vil alle rifler i kalibre som har 375H&H-hylsa som morhylse være bare et pipeskift unna .300WinMag. Også kan det selvfølgelig komme litt justering av mating etc., men i teorien så holder det med pipeskift i disse. Av kalibre som har opphav i 375H&H er blant annet; 7mm rem mag, .300 win mag,(naturlig nok), 300H&H, 8mm rem mag, 338 win mag, 358 norma mag, selvfølgelig 375H&H, 416 rem mag, 458 win mag samt en bråte til.

Link to comment
Share on other sites

Ha avstandsmerkrr på utvendige tårn er raskest og mest presist, men metoden du beskriver var mye benyttet før. En på laget mitt har bla 300rum og 7mm rum, med fornuftig innskyting kunne han sikte rett på fra 0- rundt 350m på hjort. Det datt noen hjorter på lange hold før også. Vi har målt opp noen av plassene det datt hjort for disse... Jeg hadde aldri turt å skutt uten avstandsmåler og kompensator.. :P

 

Til ditt ønskede bruk er utgangshastighet det du vil ha, om kulene har 0,5 eller 0,7 g1 spiller nesten ingen rolle, det stopper opp ett sted mellom 350-400 m, uansett uten at jeg har regna på det.

 

For deg er billigste løsning å brotsje opp 6,5n din til 6,5x284, eller 6,5x65. Da klarer du rundt 930-940 ms med 142gr ablr. Det betyr omtrent samme rekkevidde som en 300 uten å kneppe, mye mindre rekyl og nok punch til hjort ut til 400m.

 

7mm rem mag gjør det samme, men med litt mer punch.

 

300winmag gjør det samme med enda mere punch.

 

Skal du bygge på remington så finn deg ei brukt rifle, de av eldre årgang har bedre kvalitet, de er også gjerne billige. Skal du bygge 300 så finn en med magnumbolt. Bla 338wm. Hansen har krieger piper og rafdal har lilja, begge er topp kvalitet. Ring rundt til børsemakere og hør, de er dyktige folk.

 

Ett alternativ til remington er å bygge på ny kasse, hansen ( http://www.magnumhansen.no) produserer kasser selv, mens rafdal tar inn stiller. Begge ligner mye på rem 700 hva gjelder design.

Link to comment
Share on other sites

jeg skal ikke opp i kaliber for og jakte på lenger hold.

Det er nok vi som har misforstått postene dine, iallefall jeg. Jeg trodde først du var 100% noob, som skulle drive med langholdsskyting, på blink. Så trodde jeg at du skulle jakte på langt hold, uten å bry deg om ballistikk og kulebane...

Men jeg tror det kommer seg nå :roll: Ikke lett dette med tolking av tekst.

 

Uansett, Remington i 300WM. Det skal i utgangspunktet være piece of cake.

 

Tror jeg ville hengt på Finn og sett om det dukket opp noe greit. Du kan bruke låskasse fra rifle i 7mm RM, 300WM (selvsagt), og 338WM, muligens noen fler som jeg ikke kommer på i farta.

Ellers så kan du ringe Rafdal, Hansen, Vågsland, Vatland, eller en annen av våre mange og stort sett utmerkede børsemakere. De kan ha noe brukt, pent brukt eller ubrukt som man kan bruke, enten kasse eller pipe.

 

Igjen, "jeg ville", jeg ville ikke brukt en Remington. Jeg ville brukt en "klon", dvs. ei kasse laget av noen andre, mer nøyaktig laget, og bedre på alle vis. Men med samme ytre mål, så de passer om hverandre i stokker og sånt. Stiller, f.eks. http://www.rafdal-vapen.no/Stiller-13571s.html som er det Rafdal bygger på, Hansen bygger på sine egne kasser, "Made in Vestfossen" - kvaliteten er tilsvarende, og milevis over Remington.

Faktum er jo at jeg har den rifla "jeg ville" bygd...

 

P1010015_zpsbf6e1de0.jpg

Hansen kasse, Krieger pipe, i 7mm WSM.

 

Når det gjelder raske skudd på litt lengre hold slik du beskriver, så vil jeg uansett påstå at det er bedre og sikrere å skru - eller i det minste ha et retikkel som en ha som hjelpemiddel når en holder. Det er jo ikke slik at man må se på kikkerten for å skru på siktet. Ei hånd oppå, telle 4-5-6-X klikk, Bang! Etter littegrann trening så har en antall klikk for aktuelle hold i hodet og problemet er ca null. Det kan man jo med å holde "så og så mye dyr" over også, men det er langt mindre presist - store dyr, små dyr, osv. Hvor mye er 30cm på 300m, hvordan ser du at du holder 30cm? Jeg tror denne måten krever langt mer trening. Men igjen, den skaffer du deg,om du ikke har den allerede.

Jeg har ikke skutt så mange dyr som Knut Erik (prøver å holde meg rundt 1/10 :roll: Ikke alle på kloss hold :wink: ) , men det skal være nok til å kjenne problemstillingen - og jeg vil ikke skyte på dyr med å holde "så og så mye over" - og igjen, jeg skyter mange tusen skudd på lange hold årlig jeg også, men i motsetning til mange her inne, så syns jeg ofte at det kan være vanskelig å treffe, særlig når man skal ta snarveier. Men hver sin metode.

 

K

Link to comment
Share on other sites

heisan igjen folkens,,, ser jo att jeg har ordlakt meg mangelfult og missvisende,,, så den kjeften eller øyehimling jeg har fått er nokk fortjent...

 

pr idag er min gode kikkert med lave lukkede tårn,,, utvendige tårn er for meg en ulempe da stikker ting ut og fanger einer og kratt og mann vil også ha støre eksponering for fukt etc. men att det er genialt med langhold etc det ser jeg ,,, og ja jeg har en slik kikkert men den er ikke så lys sterk så den brukes fast til merkel helix 223 løpet... den har god forstøring og vil nokk være et utgangspungt for lange hold senere,,, type clearridge... egen model fra theopticzone.com

 

jeg har også en burries eliminator generasjon 2,,, den har avstandsmåler og en kan legge inn bc eller dropp tall og får da opp kalkulert foranhold. har egntligt aldrig prøvd denne ut skikkelig er det noen som har erfaring med disse.... ser jo flere snutter på youtube hvor de skryter av denne,, men jeg har igrunn liten tillit til folk som skyter hjort på 6-800 yard,,,

hvor mange av disse skuddene som skamskyter må gudene vite. og de legges nokk heller ikke ut ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...