Jump to content

Bruk av rem - DFS


Nyati

Recommended Posts

Jeg ser at alle skyter med splittet rem i DFS.

Har forsøkt å finne noe om bruk av rem men finner det ikke.

Jeg antar at det ville være mye bedre å bruke remfestet som håndstopper?

Slik skyter man jo på 50 og 300m. (matchskyting)

Er det noen som kan finne gjeldene regler i DFS?

Link to comment
Share on other sites

På langt nær alle bruker splittet reim. Det er lov å skyte med håndstopper og jeg gjorde det selv en stund, men sluttet fordi det er mindre fleksibelt enn splittet reim med to klemmer når man skal bytte stilling raskt.

 

Det er også vanskelig å skyte med håndstopper for rekrutteringsskyttere fordi de er i vekst. Jeg prediker for den oppvoksende slekt at de skal bruke splittet reim minst til de er senior, dvs over 18 og utvokst.

Link to comment
Share on other sites

Personelig liker jeg håndstopper og match reim da det er en mye sikrere / kjappere måte å få samme skytestilling hver gang i bytte mellom kne og ligg.

Kan se problematikken ang stående, men reim på stående er en kjærring greie ;)

 

Edit. Og du får bedre kontakt med børsa, slipper liksom ha en lefse i mellom. Altså en bedre følelse.

 

Edit 2. Og du slipper problematikken med at reima blir slakk mot fremre reimfeste når du justerer på klemma.

Ved bruk av stopper vil denne funksjonen så klart alltid være stram.

Og skal du holde denne stram, noe den skal være på kne/ligg får du problem på stående uten å løsne på fremre reimfeste.

Nok et poeng for å droppe tradisjonell reim på stående.

Link to comment
Share on other sites

Personelig liker jeg håndstopper og match reim da det er en mye sikrere / kjappere måte å få samme skytestilling hver gang i bytte mellom kne og ligg

For meg fungerer det ikke på DFS skyting da jeg må flytte håndstopper og justere remlengde mellom ligg og kne, det har jeg ikke tid til på grunnlaget. På matcskyting bruker jeg håndstopper, men har lurt litt på om rekylopptaket blir helt identisk fra skudd til skudd med grovkaliber. Noe av rekylen tas opp med venstrehånd og noe i skulder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...