Jump to content

6.5x55 140 accubond


kruttskalle

Recommended Posts

God søndag kammerfolk. Jeg lurer på om det er mulig å lade 140 accubond med n570 kruttet opp til storviltkravet. Er det noen som har prøvd, og det plass til kruttet?

Ellers har jeg ladet med 47gr mrp i henhold til ladeboka, fikk 815ms. Har ikke prøvd å putte i mer krutt en det. Jeg har en t3 med 60cm løp til info.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selv URP, eller egentlig skytterlagsvarianten, og har aldri fundert så hardt på om den holder kravet med 140grs Accubond. En gemsebukk fikk alvorlig åndenød etter et lungeskudd fra rett over 285m i fjor, så har ingen problemer med å anbefale kula brukt på hjortevilt i lavere hastigheter også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det som er spennende, er å se om det knaser i kruttet før jeg får trykktegn. Er vell bare en måte å finne ut av det på.

Dødeligheten på en accubond i 815ms er det ingen ting å si på. Men det hadde vært gøy å fått den opp i "riktig" hastighet uten å få overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet nokså mye 139 og 140, og 136gr Scenar, Amax, og Scenar L foran mest mulig N570. Det er mange tusen skudd. God hastighet med lavt trykk, men mye jobb. Min metode har vært å drysse kruttet ned langsomt gjennom en langhalset trakt. 54-56gr... Selv 54 går ikke, selv med denne metoden i alle hylser i alle kammer. Romme Sauerpiper med romme kammer og en mil friflukt, og Norma hylser går fint. Lapua hylser litt verre men OK. Over på S&L og Blaser, og Våpensmia-kammer. 53gr ble maks - altså maks før kula ble deformert i forsøket på å sette den i hylsa.

 

Du glemme å få trykk nok til å gi gode hastigheter uten å komprimere kraftig - på grensen av hva jeg tør. Alle 6.5x55 pipene jeg har nå (4) har for trange kammer og kort friflukt til å få mer enn 53gr nedi uten på ødelegge de kulene jeg bruker. Og 53gr gav ikke noen spektakulær hastighet.

 

Men det er bare å prøve. Du strør krutt sakte ned gjennom ei lang trakt, til det står litt oppi halsen, evt begynn med akkurat til halsen. Setter kule og prøver. Maks er ved et par mm "fribord" :roll:

Antakelig er dette galematias, og jeg har iallefall slutta midlertidig med det - det er for tungvint. Jeg HAR SETT krutt gå av ved kompresjon!!! Dog med hammer, men likevel, det var i overkant interessant, og han som stod nærmest da det smalt er heldigvis rimelig kald, så han dreit ikke på seg - som vi merka i allefall :wink:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke har regler som forbyr annet enn std, som feks 6,5x55 i DFS, hvorfor skal man strekke grensene? Hvis det ikke er plass til nok N570 i orghylsa er det vel bare å impe den? Hylsene strekker seg mindre også..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med Torf. Iallefall i mange tilfeller, Men for min egen del gidder jeg ikke å drive å brotsje opp piper som varer et år eller to. Har aldri hatt problemer med hylser som strekker seg, de ble trimmet og sortert som engangsskutte, og så ladd 8-12-15 ggr. Typisk har jeg skutt ut ut ei pipe med 3-400 hylser. Uten noengang å trimme de om igjen.

Fikk typisk 910-915m/s med nytt løp, og 880-ish som "utbrukt", 70cm.

Grunnen min var uansett vel så mye presisjon som fart, fikk en formidabel presisjon OG god fart.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...