Jump to content

Sako, montasjer til Aimpoint og kikkertsikte


Håkon

Recommended Posts

Eg har ei snerten Sako A2 i .358win med High Tech-stokk som hundeførarrifle. På denne har eg til no brukt ein Zeiss Classic 1,5-6x42 i Leupold quick release montasjer. Dette har fungert uten problem.

 

No står eg på trappene til å kjøpe ein Aimpoint Micro. Spørsmålet då er kva montasjar eg skal gå for?

 

Utgangspunktet er å kunne skifte mellom Aimpointen og Zeissen og samtidig beholde treffpunktet/innskytingen.

 

1. Eitt alternativ er å beholde qr-montasjen og kjøpe qr-skinne til Aimpointen. Trur skinna kostar 2000,-. Det er jo nok, men absolutt ikkje noko "show stopper". Men, det ser ikkje ut som den mest lekre løysinga for å seie det forsiktig.

http://www.aimpoint.se/produkt/aimpoint-micro-h-2/

Dette skulle gje ein 100% stabil montasje for å byte mellom dei to siktene.

 

2. Det finst og ein Optilock-montasje for Aimpointen. Denne skal være stabil i demontering/montering. Då må Zeissen og ha tilsvarande Optilock-montasjar. Er desse stabile? Optilock ser ut til å være den dyraste løysinga, men er den stabil, er det kanskje den løysinga som er best for auga.

 

3. Weaver/picatinny. Er dette eit alternativ? Eg er svak for Warne sine QRW-ringar, men veit ikkje om det er skinner eller basar å få til Sako..? Og er dette i tilfelle ei stabil løysing?

 

 

Eg håpa nokon kan hjelpe med å løyse opp i denne "floka".

Link to comment
Share on other sites

Basen tas av og Aimpointen sitter på basen, ja.

Når du bruker Ringmounts så skal det ikke sitte base der. Du kan jo bruke vanlige Optilock baser og ringer i stedet for Ringmounts, men da får du en ekstra feilkilde. Jeg har brukt et tilsvarende system noen år nå, og det har aldri gitt merkbar treffpunktforandring.

Link to comment
Share on other sites

Det vart Optilock Ringmounts til 1,5-6x42en og Aimpoint i Aimpoint sin Optilockmontasje. Det ser veldig bra ut og det vert spennande med prøveskyting!

Rifle med Aimpoint og reim er no nett over 2,9kg.

 

Takk til Våpenloftet i Førde for glimrande service med montering av både Aimpoint og gammal kikkert i nye ringar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fyrst av alt, så vart eg så fornøgd meg Aimpointen at eg ikkje gadd å skyte inn kikkertsiktet.

Eg kjøpte ein anna type montasje, Sako Ringmounts, som har base og ring i eit stykke. Den skal være demonterbar og stabil, skjønt eg har ikkje prøvd det. Løysast med umbrakonøkkel ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nytt år, nye "utfordringar".

Nytt kikkertsikte skal monterast, ein Zeiss HT 1,1-4x24. Eg kan evt bruke Sako Ringmounts som eg les er 29mm høge (base til senter ring), eller eg kan sjekke ut Sako sine Weaver/picatinny, basar. Desse, saman med dei lågaste Warne QRW-ringane... Er denne kombinasjonen lågare enn Ringmounts?

Link to comment
Share on other sites

Nytt år, nye "utfordringar".

Nytt kikkertsikte skal monterast, ein Zeiss HT 1,1-4x24. Eg kan evt bruke Sako Ringmounts som eg les er 29mm høge (base til senter ring), eller eg kan sjekke ut Sako sine Weaver/picatinny, basar. Desse, saman med dei lågaste Warne QRW-ringane... Er denne kombinasjonen lågare enn Ringmounts?

Er det noe misforståelse ute å går her? Du trenger vel ei picatinnyskinne eller baser for å montere disse sammen med Sako sine Optilockringer. QRW ringene går direkte på picatinnyskinna/ basene. Vær obs på at Sakoen kan gi utkastertrøbbel om siktet havner lavt. (Tomhylsa treffer sidejusteringstårnet)

Link to comment
Share on other sites

Den basen du linker til der er nok trolig Sako sitt alternativ som passer ned på en Weaver/Picatinny og så kan du bruke Optilock ringer. Den går ikke rett på Sako sine integrerte baser.

AD ringmounts så får du nok de laveste fra Leupold, men om de er bedre enn Sako sine egne det kan diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at MAK har skinnemontasje som går rett i sporene på Sako, med hurtigfeste. Mener også de har samme løsning til å montere Aimpoint Micro (og andre) på fremre base

 

5072-30154.jpg

Finnes i alle ringdiametre og byggehøyder 2.5/5/10mm. Finnes til Sako 75/85S/85M, og da vel også til A2...?

 

Men den koster en del da, 3990 veil hos importør Vaabenhuset Nygård.

 

Men det er en pen montasje, har sett tilsvarende til Blaser og kombier (Brno ZK-kombi), og de så veldig snertne ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at MAK har skinnemontasje som går rett i sporene på Sako, med hurtigfeste. Mener også de har samme løsning til å montere Aimpoint Micro (og andre) på fremre base

 

Det er MAK som lager montasjen som passer direkte på Aimpoint Micro.

Den som jeg har har skrue med stort spor til festing, ikke hendel.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Dersom ønsket er en montasje som er enkel å ta av/sette på igjen, så har jeg laget en ut fra et sett ringmounts. Skruer med samme gjenger som på orginalskruene og så er en liten hendel loddet fast i sporet til meiseltrekkeren. Stort enklere kan det ikke bli og det er helt stabilt. Har brukt dette noen år nå på min Vixen sammen med en modifisert base for Doctersight til Sako. Det funker gull. Ble ikke vakkert, men jeg går ikke på jakt for å bli beskuet og beundret. Vil bare ha praktisk utstyr.

ringmounts-01.jpg

 

Man kunne selvsagt benyttet Leupold QR, men jeg liker dem ikke. Spørsmål om hvorfor avvises 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...