Jump to content

Traner


358 Win

Recommended Posts

Jeg har fått 2 traner på plenen. De kommer i lysningen hver morra, holder et svare leven , sitter der noen timer og reiser igjen. Helt siden jeg besøkte zoologisk museum da jeg var en 6-7 år har jeg vært fasinert av denne fuglen. Jeg trodde den hekker i finske Lappland eller der omkring. Så hvorfor i all verden har jeg 2 stykker på plenen på denne tiden ? Jeg bor utenfor Arendal

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I følge min gamle "Fuglene i farger" ruger tranen "fåtallig i skogtrakter på Østlandet og på fjellmyrene i Sør-Norge. Enkelte par også nordover til Nordli i Nord-Trøndelag".

 

I følge samme bok er fuglen "meget sky og vanskelig å komme på nært hold".

 

De siste årene har den vært et vanlig syn på Innherred, og vi har hatt minst et par her ute ved kysten, i Flatanger. Vi har forresten også hatt minst et hekkende sangsvanepar i samme område.

Link to comment
Share on other sites

Och så kommo de gråa, skymningsklädda fåglarna med plymer i vingarna och rött fjädersmycke i nacken. De stora fåglarna med sina höga ben, sina smärta halsar, sina små huvuden kommo glidande utför kullen i en hemlighetsfull yrsel. Under det att de gledo framåt, svängde de runt, halvt flygande, halvt dansande. Med vingarna behagfullt lyftade rörde de sig i ofattbar hast. De var något underligt och främmande över deras dans. De var, som om gråa skuggor hade lekt en lek, som ögat knappast förmådde följa. Det var, som om de hade lärt den av dimmorna, som sväva fram över de ensliga mossarna. Det låg trolldom i den; alla, som inte förr hade varit på Kullaberg, begrepo varför hela mötet bar namn efter tranornas dans. Det låg vildhet i den, men den känsla, som den väckte, var ändå en ljuv längtan. Ingen tänkte nu mer på att strida. I stället ville alla, både de bevingade och de, som inga vingar hade, höja sig oändligt, lyfta sig ovan skyarna, söka vad som fanns där bortom, lämna den tyngande kroppen, som drog ner mot jorden, och sväva bort mot det överjordiska.

 

Sådan längtan efter det ouppnåeliga, efter det bakom livet förborgade, kände djuren bara en gång om året, och det var den dagen, då de sågo den stora trandansen.

 

(Selma Lagerlöf, "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige")

Link to comment
Share on other sites

I følge min gamle "Fuglene i farger" ruger tranen "fåtallig i skogtrakter på Østlandet og på fjellmyrene i Sør-Norge. Enkelte par også nordover til Nordli i Nord-Trøndelag".

 

I følge samme bok er fuglen "meget sky og vanskelig å komme på nært hold".

 

De siste årene har den vært et vanlig syn på Innherred, og vi har hatt minst et par her ute ved kysten, i Flatanger. Vi har forresten også hatt minst et hekkende sangsvanepar i samme område.

 

Hadde hekkende tranepar i skogkanten bortafor huset i Brønnøy også for et par år siden. Gudbedre for et avkom. Der kan du snakke om noe kun en mor kan elske. Men de er flotte når de blir større, bortsett fra trompetlyden. Har hatt sånne i bygda hele sommeren i mange år, så jeg vil tro hekkingen trekker seg nordover med tiden i likhet med mange arter.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...