Jump to content

tester av kombier?


Syvertsen

Recommended Posts

Hei!

Jeg funderer for tiden åver hva jeg skal kjøpe meg som første våpen, og har fått en idee om at en kombi hadde passet meg fint. jeg regner med å jakte mest på småvilt, men det kan hende feg får muligheter til å jakte storvilt og kansje villsvin også så jeg må har storviltkaliber i rifleløpet. frittliggende pipe er jo også greit.

Er den noen som vet om noen gode tester eller har erfaringer å komme med om rimelige våpen som passer disse kriteriene? har tengt litt på finn classic 412/512 og baikal sin billige (husker ikke navnet), noen som har erfaringer med de? tips om andre i samme prisklasse (helst ikke over 10000) mottas også med takk. jeg har prøvd å søke på nettet men ikke funnet noe serlig info.

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med Finn Classik 512, hadde en i kal 12-222 rem.

Jeg syntes den var tung, for tung for min smak, byttet den i drilling.

Men jeg var å så på en sabatti kombi med loddetløp i kal 12-223Rem som de hadde på en våpenbutikk i byen. Den likte jeg veldig godt.

Mye lettere, og ikke så lav kolbe som på Finn 512.

Men disse tingene er en smakssak, dra rundt å se på noen forskjellige.

Sabatti har og den fordelen at du får de i ka 20/76 i hagleløpet, noe som gjør våpnet lett og smekkert. Noe som du vil merke spesielt når kikkertsiktet er på.

Link to comment
Share on other sites

Det vanligste kaliberet i kombi er vel 7x57R, samt at 6,5x55 også er ganske vanlig. Disse kaliberene er godkjent til storvilt, så gå for en av dem. Tittet på en Diamond kombi tidligere i uka. Den så virkelig fin ut, og på nettet har jeg sett dem nye til rundt 9 000,-. Det tror jeg den er verdt. Ellers finnes det også endel Antonio Zoli kombier der ute. De får en ofte for under 10 000,- brukt. Har en slik sjøl og er godt fornøyd. Er som laget for meg den. Siklet samtidig med Diamonden på en Zoli drilling, og jammen var den også laget for meg (unntatt prisen)... Er du riktig heldig kommer du over en eldre Merkel til rundt 10 000,-.

 

Det med frittliggende pipe har ikke så mye å si, annet enn på skytebanen. Da må du ta deg litt bedre tid mellom skuddene slik at du ikke får varmespredning om du har loddet pipe. På jakt har det ingen praktisk betydning. Synes sjøl at de med loddet pipe er penest å se på. Innbiller meg også at frittliggende pipe er mer utsatt for å bli bøyd ved feks fall i skogen. Kjøpte en med frittliggende pipe i fjor, og den var bøyd nemlig. Leverte tilbake og kjøpte en med loddet i stedet, brukt den og for øvrig.

 

Dette kan jo være et greit kjøp? http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... .svl=Bilde

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si, jeg har ikke mulighet til å legge ut bilder av våpenet nå da jeg er bortreist.

 

Det er montasje og Bushmaster 3-9*40 kikkert montert på.

 

Det er skutt ca. 30 skudd med rifleløpet og 10 med hagleløpet.

 

Kom gjerne med bud på PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...