Jump to content

Optilock PROBLEM?


Jonas.L

Recommended Posts

Jeg har nå kjøpt ringer "extra low" til mine sako baser (short type) men.........

Den forbanna skruen som fester ringene til basene stikker 3mm opp gjennom ringen når den er skrudd til.

Jeg har low ringer hvor dette ikke er et problem, men er det forskjellige skruer avhenging av ring type?

De som fulgte med er for lange?

 

Er dette et problem? kjenner andre som ikke har hatt dette problemet så da er spørsmålet om jeg enkelt og greit har

fått med for lange skruer?

 

Håper på litt bistand her, siden jeg ikke vil gjenge opp røret på Z6i`n :roll:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Då vil eg ganske så sikkert sei at du har fått for lange skruer med. Monterte for ikkje lenge sida ein Z6i i på ein Sako i 222.rem til ein kamerat av meg, å der passa skruane heilt perfekt. Låg ca 0,3-0,5mm i underkant til ringen. Er jo litt surt å gjenge opp røret på en Z6 :winke1:

Det går jo å kappe dei visst dei er for lange, vil tru det tar kortere tid enn å få fatt på riktige skruer.. Sånn ellers fungerer S&B`n helt knirkefritt, makalaus mekanikk :D

Link to comment
Share on other sites

da har vi fasit.

Før hadde Sako svarte skruer i forskjellige lengder til optilock.

De har nå gått på BI og leveren kun en lengde til alt som må stedlig tilpasses av bruker.

Jævlig klønete, men sånn har det nå blitt.

 

Bra med produkter i 1000,- klassen du må "modde" selv.

 

Denne info`n er formidlet fra Børsemakeren hos Landrød pr. tlf i dag.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Sako har sluttet med dette ble jeg fortalt, nå leverer de kun std. lengde på skruene som er like de som følger basene.

Hvis dette mot formodninger feil, har Landerød fått et parti med extra low ringer som har std.skrue som følger ringene

som er for lang.

Børsissen der borte sier at han alltid må slipe ned denne skruen.

Så hva er da fasit?

Merker jeg blir litt irritert av dette.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Det ingen endringer i innholdet, det er slik som det alltid ha vært.

Varen: S1300928 Optilock Ring XTRA LO inneholder Ringer, plastforing, 8 skruer til ringene og 2 stk blanke skruer som skal byttes med de for lange skruene som står under basen fra før.

 

Bilde:

54ee485975b62f32ae0d8be32eb438f6-image.jpeg

 

Sånn har det alltid vært. Og sånn er det fortsatt ifølge importøren, Schou Våpen AS. (Bekreftet pr telefon i dag)

Link to comment
Share on other sites

Skruene som fulgte med ringene er for lange, så da har de pakket feil.

Landrød driver og fikser dette nå, så de skulle også kontakte Schau.

Lengden på skruene jeg fikk med er ca.12mm.

 

Takk for info hjortefot.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Ny fasit.

Schau bekrefter at det er pakket feil skruer på et stort parti ble det sagt på Landrød.

De må derfor kappe skruer da sako ikke sender nye av en eller annen grunn.

Ikke veldig imponert over dette men......

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Det ingen endringer i innholdet, det er slik som det alltid ha vært.

Varen: S1300928 Optilock Ring XTRA LO inneholder Ringer, plastforing, 8 skruer til ringene og 2 stk blanke skruer som skal byttes med de for lange skruene som står under basen fra før.

 

Sånn har det alltid vært. Og sånn er det fortsatt ifølge importøren, Schou Våpen AS. (Bekreftet pr telefon i dag)

 

Gidder du samtidig å sjekke høyden fra basen på undersiden av ringen og opp til laveste punkt på innsiden av ringen med plastforingen i? Kan det være noe sånt som 2-3 mm?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei! Har akkurat kjøpt Optilock (medium høyde) til min Tikka T3 Lite, men har problemer. Samme hva jeg gjør, så blir basen nærmest kolben skeiv når jeg skrur den fast. Det virker som om basen er for stor, og vrir seg skeivt hver gang jeg skrur til. Hele kikkertsikte er skeivt; når jeg kikker gjennom løpet mot et punkt på 3 meters hold, så er kikkerten 5 cm til side på det punktet. Det funker ikke. 

 

Noen som har opplevd det samme? Feil på basen eller er det noen triks for å få det til? Leser her i tråden at feilpakking har skjedd tidligere.. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, robla skrev:

Hei! Har akkurat kjøpt Optilock (medium høyde) til min Tikka T3 Lite, men har problemer. Samme hva jeg gjør, så blir basen nærmest kolben skeiv når jeg skrur den fast.

Rimelig sikker på at det er Sakobaser. Er sporet under basen konisk? \    / 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk sjekket det opp i butikken hvor jeg kjøpte optilocken. Basen fremme var tikkabase, med basen bak var sakobase. De hadde en pakke til med optilock tikkabase i butikken, men det var det også en tikkabase og en sakobase. Tyder på feilpakking her også...mest sannsynlig på ett parti. Så OBS! Skal du kjøpe optilock rundt disse tider, sjekk basene før du kjøper!

Link to comment
Share on other sites

På 29.5.2018 den 21.06, robla skrev:

De hadde en pakke til med optilock tikkabase i butikken, men det var det også en tikkabase og en sakobase. Tyder på feilpakking her også...mest sannsynlig på ett parti. Så OBS! 

Eller ombytting i butikk? Hvis det kun var en pakke til 🤗

 

Edited by hjortefot.com
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Haloo! Eg kjøpte en stund siden et komplett sett baser og ringer av optilock i jakt og fritid der de forsikret meg at de skulle passe både til 75 og 85 låskasse! Som eg forventet. Men det som forundrer meg er at sett som eg fikk passet ihvertfall ikke i sako låskasse hverken 75 eller 85. fremste basen var altfor romslig for å kunne bruke i det hele tatt. Og det var ju overraskende. Men eg hadde et gammelt sett med utslitte skruer og de tok eg fra det nye. Dyre skruer egentlig! Monteringanvisning angir delnummer for hver bidige skrue så at det skulle gått an å nye men har skrives det at det er ikke tilfelle likevel. Og det er overraskende og!

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen på Kammeret!

Om du får deler, fra en forhandler, som ikke passer som forutsatt, er vel den beste løsningen å ta opp dette dette med forhandleren. Forøvrig skal fremre base normalt monteres slik at den flukter jevnt I bakkant med åpningen I låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...