Jump to content

Hei... Er fersk jeger med noen spørsmål!


Paramagic

Recommended Posts

Hei Kammerfolk!

 

Jeg startet tidligere en tråd hvor jeg fikk gode svar ang. optikk, men nå har jeg "økt" totale budsjettet mitt litt.. derav ny tråd.

 

Jeg skal kjøpe min første rifle/riflepakke og har bestemt meg for 6.5x55.

Grunnen til det er at jeg ønsker å jakte på det meste med én rifle, dvs rype på de hold jeg forsvarlig klarer og helt opp til elg. Også med mulighet for villsvin og en og annen rev i dårlig lys. Dette setter naturligvis krav til optikken. Jeg ønsker også lyddemper.

 

Mitt budsjett er satt til maks 30.000,- kr. (for optimistisk?)

 

Av nye pakker har jeg par veldig gode tilbud (tror nå jeg...selgers service er ihvertfall upåklagelig):

 

Tikka T3x lite, meopta meostar R2 2.5-15x56 RD, hausken 184 JD (inkl. montasjer, pussesett og et riflefutteral) 26.000,- kr

 

Tikka T3x lite, Zeiss Victory HT 3-12x56 ASV+, hausken 184 JD (inkl. montasjer, pussesett og et riflefutter) 30.000,- kr

 

 

Har også sett en del på Swarovski z5 3.5-18x44, da fjellrype sannsynligvis er det jeg blir å jakte mest...

 

Spørsmålet er om dette er beste bruk av penger for å få den mest mulig all-round pakken?

Burde jeg se på andre våpen og annen optikk? Annen demper?

 

Nå er det også selvfølgelig slik at jeg ikke MÅ bruke 30.000,- bare for saks skyld, men har satt det som min øvre grense...

Link to comment
Share on other sites

Her er noen fine ferdig innskutte "riflepakker" til halve prisen:

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=77690111

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70566930

 

Selv om Tikka T3/T3X er fine rifler du kommer til å bli fornøyd med det og. Men sjekk bruktmarkedet først, mange rifler blir brukt kun noen få ganger i løpet av året og er nesten som nye. Kjente merker som Sako, Tikka, Sauer, Browning og S&L er gode merker som er lett og selge igjen om du vil finne på det :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Skal ta de med meg videre!!

 

Har sett på de pakkene der, men tenker litt på optikken når jeg ser på dem.

Holder 1.5-6x42 da? Blir 4-12x56 overkill på elgjakt?

 

Sikler på Sako 85 så det holder, men ser for meg at jeg blir å bruke rifla mye på rypejakt på fjellet, og gjerne på litt avstand etter hvert..

 

Ser for meg at 3-12x50 passer mitt behov bra (ut fra det jeg har blitt fortalt..).

 

Hva med http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... s=75598044 ?

Link to comment
Share on other sites

Kikkert med x56 er overkill på det meste så lenge du ikke skal jakte på natta. Du skriver rypejakt. Da blir det mye gåing med våpen på skulder en sekk. Da spiller vekt en rolle. X44 er ofte nok om optikken er bra. Jeg har x50 på en zeiss. Er nå på jakt etter en liten lett dagslys kikkert. Pga vekt.

 

Store kikkerter fører ofte til at våpenet blit topptungt det blir ustabilt å skyte med, spess stående.

 

Det er mine tanker rundt dette.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Skal ta de med meg videre!!

 

Har sett på de pakkene der, men tenker litt på optikken når jeg ser på dem.

Holder 1.5-6x42 da? Blir 4-12x56 overkill på elgjakt?

 

Sikler på Sako 85 så det holder, men ser for meg at jeg blir å bruke rifla mye på rypejakt på fjellet, og gjerne på litt avstand etter hvert..

 

Ser for meg at 3-12x50 passer mitt behov bra (ut fra det jeg har blitt fortalt..).

 

Hva med http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... s=75598044 ?

 

Om du vil ha Blaser er jo dette en grei pakke :) Kikkert blir du vant til uansett hva du har med litt trening, men 2.5-10X50 og 3-12X50 er ye betegnet som universal kombinert kikkert, skal du jakte rype så hadde jeg valgt 9X maks zoom eller mer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...