Jump to content

Rekyl, kikkert flytter seg fremover


Scitech

Recommended Posts

Hei,

 

Plagsomt lite problem her som dukket opp etter jeg byttet ringer/kikkert. Litt info:

 

308win (med demper, mao. ikke mye rekyl)

Burris XTR II

Warne 34mm maxima QD ringer

Weaver baser

 

Etter en runde på banen med 30-50 skudd legger jeg merke til at kikkerten begynner å flytte seg fremover. Første gangen var det snakk om ca. 2 mm. Etter litt etterstramming av skruer og ny runde på banen var problemet mindre, men fremdeles tydelig at kikkereten listet seg fremmover (underkant av 1 mm). Jeg tør ikke stramme skruene noe mer nå, da jeg frykter det vil gå utover kikkerten. Har planer om å bytte ut QD ringene med fixed ringer, uten at jeg vet om det vil hjelpe.

 

Uansett; Er det noen remedier som kan benyttes for å øke friksjonen mellom kikkertrør og ringer, slik at kikkerten slutter å vandre (gjerne uten at det påvirker pressisjon forøvrig). Tenker da på en teipbit innvendig i ringen eller noe i den dur. Ser at flere typer kikkertringer ofte har et lite område med noe teipaktig slik at det ikke bare blir stål mot stål. Hva anbefaler folk?

 

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Harpiks gir friksjon inni ringene, uten å bygge merkbart. Mener jeg har lest at det går an å få tak i harpikspulver, uten at jeg har oversikt over hvor. Jeg har bare gått i en musikkforretning og kjøpt en kloss med harpiks til bruk på buer til strykeinstrumenter. Det funker fint. Gnir bare klossen lett inni ringene før montering.

Link to comment
Share on other sites

Strammer du nede først? Om du ser på konstruksjonen av de ringene så må de strammes nede først og så strammes oppe hvis ikke flytter ringene seg på skinna og etterhvert kikkerten seg i ringene.

 

Jau, mener å ha gjort det da, men kan jo ta en sjekk å se om det endrer seg. Hvis ikke legger jeg inn litt teip i tillegg :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter tipset om harpiks. Funker som snus og ødelegger ikke kikkert eller ringer på noen måte. Bedre tips enn tape i mine ører.

Kjøpte en slik liten blokk for å gni på felebuen. Var visst mange typer/kvaliteter, jeg kjøpte den billigste. Bruker sandpapir til å lage litt harpiks-"pulver" som jeg strør i ringene. Sandpapiret pakkes med harpiks, men det blir da litt "pulver" likevel.

Link to comment
Share on other sites

Normalt så vokser ikke ting på trær, men harpiks gjør jo akkurat det. Gran eller furu, skogen er full av dem, og du finner sikkert et tre som allerede er skadet som du kan brekke løs noe ferdig herdet. Gni det forsiktig mot overflaten som trenger friksjon.

 

Kan være greit med engangshansker, det fester godt på hud også. Lukter godt! Harpiksen er svakt gul transparent (Rav er forsteinet harpiks), men all dritten som fester seg i den vil gi feilaktig inntrykk av slapp håndhygiene.

 

163 kroner for noe som vokser rett utafor døra...

Link to comment
Share on other sites

163 kroner for noe som vokser rett utafor døra...

hehe, du he rett. Det du nevner er selvsagt billigste løysning.

 

I dagens samfunn er det mange ganger lettere å kjøpe seg tid med å bruke litt penger. Dog ein boks med pulver til dette bruket er nok til at den kan gå i arv i generasjoner ;)

Link to comment
Share on other sites

Normalt så vokser ikke ting på trær, men harpiks gjør jo akkurat det....

 

Jeg har tenkt tanken, men det er noe klin drive med. Klossen til bue kostet vel i størrelsesorden 20-30 kroner, og jeg klarer neppe å bruke opp den i min levetid. Også kom den ferdig embalert.

Men så er jeg en klønete og lat slask med lite tilbøyeligheter til å drive med husflid også da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dog ein boks med pulver til dette bruket er nok til at den kan gå i arv i generasjoner ;)

 

OT:

Jeg roter bort en sånn boks raskt. Ender ofte opp med å kjøpe samme om og om igjen fordi jeg ikke kan finne det når jeg trenger det. Har f.eks store mengder med M6 maskinskruer... Nå vet jeg hvor de er, men det er bare fordi haugen er blitt så stor at den er vanskelig å overse :) Derfor setter jeg stor pris på ting som vokser på trær og som jeg ikke trenger å lagre.

Link to comment
Share on other sites

ofte er problemet med fabrikk ringer at de ikke er helt runde så når du klemmer til tar den kun på toppene å da sklir det , å lappe ringene er ofte løsningen, da ser du hvor stor forskjell det fort kan være, nesten skremmende.

å lappe er å ta en stang i samme dimensjon som kikkerten, tilføre slipemiddel å dra frem å tilbake til den har tatt 80-90%

Link to comment
Share on other sites

Det er gummibelegg i ringene til blasermontasjen, så jeg ble overrasket når jeg så at kikkerten hadde sklidd.

 

Får prøve å rense(ta ut biter av granbark)kvaen litt, og tynne ut med rødsprit. Fungerer det med whitesprit og?

Link to comment
Share on other sites

Får prøve å rense(ta ut biter av granbark)kvaen litt, og tynne ut med rødsprit. Fungerer det med whitesprit og?

 

Går an å varme det i vannbad slik at det blir flytende, og deretter skumme bort forurensning, men da blir det fort en jobb av det. Når det er varmt og flytende kan man jo pensle det på ringene.

 

Ville kanskje vasket gummiringene i sprit (evt citrus spray - biltemas "Label Off" http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Teip-og-Lim/Label-Off-2000029987/), kan være rester fra produksjonsprosessen på dem. Sikkert brukt slippmiddel, og hvis ikke det er fjernet, så reduseres jo friksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...