Jump to content

00 Buck shoot


TaueBill

Recommended Posts

  • 2 months later...
Støtter siste taler. 00 etterlater seg ofte et litt skrøpelig skuddbilde.
Skrøpelig er en noe forsiktig beskrivelse. :? Før dere tar med denne ammunisjonen på jakt, vil jeg som- Sakoen75 -sterkt oppfordre til å prøve den mot pappvilt. Anbefaler en reinsfigur på 20-25 meters hold. Jeg må si det var en sjokkerende opplevelse for min del- vi prøvde med flere forskjellige våpen og trangboringer. Med spredning som gav 0-3 haggl i skiva på 20-25m, er den ubrukelig som jaktammunisjon. Ammunisjonen er sikkert godt egnet til selvforsvar mot bjørn opp til en 5-6 meters hold, men utover den avstanden gikk hagglene i hytt og pine.
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder buck shot så er det viktig å teste skuddbilde. Når det gjelder disse grove haglene så har teste og fikk samme dårlige samlingsbilde som flere har beskrevet. Helt til jeg prøvde åpene choker. Skeet chok fungerte desdert best og fikk da alle haglene innefor 40cm på 40m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skeet chok fungerte desdert best og fikk da alle haglene innefor 40cm på 4m.
OK. Så da er anbefalt skuddavstand 4 meter? :lol:

 

Med mindre bruksområdet er "jakt" på østblokk-kjeltringer på vei inn kjøkkeninngangen - må testing av skuddbilde på 4 meters hold, være omtrent like nyttig som å montere ett askebeger på motorsykkelen din. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Federal har buckshot med en wad eller forladdning som kalles flitecontrol, disse gir veldig tett skuddbilde i forhold til vanlige buckshot patroner. På youtube finnes det noen tester som viser forskjellen på disse og andre. Vet ikke om de selges i Norge, men det må vel gå an å få tak i på litt sikt.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å tråkke i salaten.. Mener dog at 00 betegnelsen ikke er like fabrikanter i mellom, da US og Eur.. Har prøvd litt med en rask og tett en fra NSI. 35 hagl i 440ms, gå 65cm på 40 meter i Franchien min. Ikke redd for å bruke den på jakt. Men har dårligere erfaring med disse med 12-9 hagl i hylsa når det kommer til spredningsmønster.

Link to comment
Share on other sites

OO buckshot er 8,38mm i diameter.Har ladet og støpt disse selv men som nevnt ovenfor så er dekninga på disse store haglene elendig med sine 9-12 stk i patronen.Har nå kjøpt ei støpetang for hagl med størrelse T med ca 5mm diameter fra denne leverandøren.

 

http://buckshotmold.com/

 

Har lada noen med 50 hagl i hver patron og har tenkt å bruke disse på rådyrjakt i drillingen i høst.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe tips når det gjelder "Buck shoot", men jeg undrer på hva dere skal med det? Selvforsvar?

 

Ikke at jeg har noe med det å gjøre, men no. 2 og 3 holder til alt lovlig vilt her i Norge. Og den jeg kjenner som skyter mest rådyr med hagle, sverger til 5 hagl når holdene er maks 20m. Han forteller at dyra går ned raskere da, enn om han bruker "kannon" kaliber av rifle. Ellers bruker han vekselvis 2 og 3. Men de fleste (12 - 15) dyr, skytes med 5 hagl.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe tips når det gjelder "Buck shoot", men jeg undrer på hva dere skal med det? Selvforsvar?

 

Ikke at jeg har noe med det å gjøre, men no. 2 og 3 holder til alt lovlig vilt her i Norge. Og den jeg kjenner som skyter mest rådyr med hagle, sverger til 5 hagl når holdene er maks 20m. Han forteller at dyra går ned raskere da, enn om han bruker "kannon" kaliber av rifle. Ellers bruker han vekselvis 2 og 3. Men de fleste (12 - 15) dyr, skytes med 5 hagl.

 

Nr 5 på rådyr på 20m er oppskrift på ettersøk!!

Link to comment
Share on other sites

På 90 tallet så ble det gjort en undersøkelse i Skåne (Svenske jegerforbundet) for å sjekke ca. antall hagel som

var nødvendig for å felle ett rådyr.

Etter å ha loggført over 1600 fellinger så kom de frem til rundt 15-16 hagl.

Veldig mange av dyrene ble skutt med kal.20/70 med patroner som hadde haglevekt på mellom 26-30 grams ladning. Og haglstørrelse 4 eller 5. Skuddavstand opp til 20 meter.

Har ved "missforståelse" skutt rådyr på over 20 meter med hagl nr.6 og det gikk ned i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har noe med det å gjøre, men no. 2 og 3 holder til alt lovlig vilt her i Norge.

Nr 5 på rådyr på 20m er oppskrift på ettersøk!!

Forutsatt at en klarer å hode tilbake på skuddastander over 20 m, blir det nok mindre ettersøk, ved bruk av 5 hagl, enn med Busk Shoot. Buck Shoot sprer for ugjevnt og dårlig. Og et holder ikke med et (eller to) hagl fra slike patroner i vitale soner på et dyr som rådyr, på 25 - 30m. Da løper det langt.

 

Men for uerfarne og en type jakt der det kan bli litt mer enn 20 m (opp til ca 30m), bør vel folk bruke det som er vanlig akseptert her i Norge. Og det er no. 2 og 3. Norge har lang erfaring med rådyr (på vår størrelse) og bruk av slike patroner. Så det å øke hagl størrelse, gir ikke mindre skadeskyting, men det motsatte. Er vel også en grunn til, at Nittedals ikke produserer slike haglpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker buckshot på større vilt buckshot sprer fint i hagla mi generelt derfor jeg bruker det....
Hvilken type vilt- og hvor mye "større vilt" har du faktisk skutt med buckshot da? Det kunne jo være interessant med noen positive erfaringer med denne ammunisjonen. :winke1: .
Bruker ikke våpen til selvforsvar...Min garderobe: -Winchester SXP defender 12/76
:wink:
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker buckshot på større vilt buckshot sprer fint i hagla mi generelt derfor jeg bruker det....
Hvilken type vilt- og hvor mye "større vilt" har du faktisk skutt med buckshot da? Det kunne jo være interessant med noen positive erfaringer med denne ammunisjonen. :wink:

Det lurer jeg også på! Jeg har kun prøvd det på papp, og til det meste (alt) av praktisk haglejakt er det fullstendig ubrukbart. Nå skal jeg vær stygg, men denne uttalelsen står jeg 100% inne for. En Defender med 46cm pipe ladet med Buck shoot er det mest ubrukbare jaktvåpenet jeg kan tenke meg, med mindre all jakt foregår på under 10m.

Link to comment
Share on other sites

En hagle med 46 pipelengde er det perfekte jaktvåpenet for meg som skal starte med villsvinjakt.

Har du tenkt å bruke Buckshot på villsvinjakt, og hvilke skyteavstander ser du for deg?

Går ut fra at du har prøveskutt patronene.

Hadde vært interessant å høre hvilke hagl du brukte og hvordan skuddbildene var på forskjellige hold.

Link to comment
Share on other sites

En hagle med 46 pipelengde er det perfekte jaktvåpenet for meg som skal starte med villsvinjakt.

Kan du begrunne dette litt nærmere så er du snill?

I hvilket land skal du jakte villsvin med hagle og buckshot?

 

Mulig at jeg er totalt uviten men buckshot på villsvin? Altså skyte noen få småkalibrede blykuler i lav hastighet mot ett vilt som er meget hardskutt i forhold til størrelse?

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør en pumpehagle med så kort løp så perfekt lurer jeg bare litt på :)

I forhold til en grei boltrifle med kikkertsikte i f.eks 30-06 ?

Jeg skøyt litt slug i halvauton jeg hadde før. Uten siktemidler så blir presisjonen så som så samt

at kulebanen på slugs best kan sammenlignes med en gravid søye som prøver å hoppe pver ett plankegjerde!

Vil vel påstå at våpenet er mer ett handicap for en fersk villsvinsjeger enn perfekt

Link to comment
Share on other sites

Men så er hagla langt i fra et presisjonsvåpen da.

 

Jeg kunne ha skrivd i timevis hvorfor jeg valgte akk denne hagla :D kort sakt så liker jeg personlig ei kompakt hagle siden det funker best for meg. Og når jeg tok jegerprøva så fikk jeg skyte med o/u hagle og pumpehagle fant vel ut da at pumpe er det jeg liker best.

Link to comment
Share on other sites

Men så er hagla langt i fra et presisjonsvåpen da. .

Du tror ikke at det er litt lurt med ett våpen med presisjon på ett vilt som faktisk er livsfarlig ved skadeskyting?

Veldig greit å treffe riktig på villsvin. De velter ikke automatisk av en slug!

Du setter jo ikke bare deg selv i fare om du skaderskyter. Du setter også de som evt skal gå ett ettersøk ved skadeskyting i fare!

Link to comment
Share on other sites

For å helle mer bensin på bålet.... Jeg bruker selv slug på villsvin. 32gr i 460meter i sekundet. Og den samler på en god snusboks på 40 meter med vanlig perlekorn... og den virker såvisst på nasse. Så lenge man er klar over hvordan blyklumpen oppfører seg, er det faktisk langt fra feil.

NSI har også en buckshot med 35 haggel i. Som tusler avgårde i 440 ms.. samler fint i mine våpen. Det har skjedd en stor utvikling mens vi satt her med stålet vårt.. Skal ikke være ufin, men har dere som sliter med samlingene prøvd mye. Av det nye som har kommet? Vil tro en og annen kanskje finner ei ladning som er fin.

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager, faktisk før internett, lekte jeg litt med buckshoot og baikal; oppskriften ble til slutt å støpe .308" rundkuler av hjulvekter, forsiktig åpne en Nittedal Express kaliber 12/70, tømme ut haglene og pent stable 9 stk (eller var det 7? Husker ikke) rundkuler i forladningën og lukke patronen igjen. Litt varming med varmluftpistol-ferdig jobb.

 

Med halv boring ga disse et stygt hull i pappen på 25meter.

Link to comment
Share on other sites

NSI har også en buckshot med 35 haggel i. Som tusler avgårde i 440 ms.. samler fint i mine våpen. Det har skjedd en stor utvikling mens vi satt her med stålet vårt.. Skal ikke være ufin, men har dere som sliter med samlingene prøvd mye. Av det nye som har kommet? Vil tro en og annen kanskje finner ei ladning som er fin.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd noe av det nye i buckshot- verden. Men, hva slags fordeler gir en sånn patron sammenlignet med mer "vanlige" patroner for hardskutt vilt?

Link to comment
Share on other sites

Fikk fine skuddbilder med Rottweil sine med 70 hagl. (var vel 4,5mm)

Men de gjorde ikke jobben bedre enn Federal Premium i str.US4 selv på vinterkledde rådyr.

Så ble Federal i både haglene og kombin etter den testskytinga.

Testet 4-5 forskjellige slugs + Brenneke og fikk vel helt ok samlinger i halvauton med fler.

Men pga dårlige siktemidler så fant jeg lite fordeler med det enn med kombin gitt!

En slughagle med riflet løp med skikkelige siktemidler (rødpunkt, kikkert eller ghost-sight) ser jeg mer poenget med enn en vanlig enkelløper med bare korn! Hjelper lite at hagla/ammo samler bra når siktemidlene er for dårlig!

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har noe med det å gjøre, men no. 2 og 3 holder til alt lovlig vilt her i Norge.

Nr 5 på rådyr på 20m er oppskrift på ettersøk!!

Forutsatt at en klarer å hode tilbake på skuddastander over 20 m, blir det nok mindre ettersøk, ved bruk av 5 hagl, enn med Busk Shoot. Buck Shoot sprer for ugjevnt og dårlig. Og et holder ikke med et (eller to) hagl fra slike patroner i vitale soner på et dyr som rådyr, på 25 - 30m. Da løper det langt.

 

Men for uerfarne og en type jakt der det kan bli litt mer enn 20 m (opp til ca 30m), bør vel folk bruke det som er vanlig akseptert her i Norge. Og det er no. 2 og 3. Norge har lang erfaring med rådyr (på vår størrelse) og bruk av slike patroner. Så det å øke hagl størrelse, gir ikke mindre skadeskyting, men det motsatte. Er vel også en grunn til, at Nittedals ikke produserer slike haglpatroner.

 

Enig i det. Min erfaring med buckshot er at den er ennå dårligere enn #5 på 20m. Men, skyter du et rådyr med vinterpels på 20m med #5 så er det overveiende sannsynlig at du får ett ettersøk. Norsk #2 (bly) derimot... Knall og fall!

 

Erfaringene fra forbudstiden var at Vismut i BB var bedre enn vismut #2 men dårligere enn bly #2. Skyter nok rådyr med hagle hvert år til at erfaringsgrunnlaget er stort nok til å kunne uttale seg.

 

Erfaringene med 00 (hovedsakelig testskyting) er at haglene har en tendens til å stikke av sted i par. To og to hull sammen hvor parrene er tilfeldig fordelt over hele skiva. Skjøt en såret reinskalv for noen år tilbake på 15 - 20m Traff lår, vom, bryst og hals. Både dyret og jeg stod helt stille da jeg skjøt og jeg måtte følge opp med et skudd med #7 for å få avlivet dyret.

Link to comment
Share on other sites

det er nok mange meninger om buck shot. nå mener jeg foreløbig inngenting men en ting er sikkert, jeg skal prøve dette i mine børser før jeg sier noe om det. hvis buck shot går i hytt og vær i mine børser så vil jeg fremdekles respektere dei som har motsatt erfaring.

det har jo vist seg at både rifler og hagler trenger test skyting i aktuelt våpen.

Link to comment
Share on other sites

... hvis buck shot går i hytt og vær i mine børser så vil jeg fremdekles respektere dei som har motsatt erfaring.

...

Nå viste det seg vel at den eneste som flagget "god erfaring" med denne ammunisjonen tydelig vis ikke hadde noen særlig erfaring likevel.. Men for all del, 9 hagl i en 12er har jo en viss morrofaktor- så lenge en skyter på plank- og papp :wink:
Link to comment
Share on other sites

Det ville være helt forsvarlig å skyte rådyr på normale haglehold med mine patroner. Men jeg har aldri likt tanken på å jakte rådyr med hagle og har derfor ikke prøvd.

Ikke var det lov den gangen jeg tøvet med det heller.

De siste av patronene ble brukt til å vinne et stevne i praktisk hagle; funket til det (selv om det også var ulovlig...).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...