Jump to content

Feil med 9,3 lyddemper til 223?


AcciDabbi

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med å bruke dempere med store hull til mindre kaliber?

Jeg hadde en atec tmm4 i 30 kaliber som jeg brukte på flere kaliber. Denne tok nå desverre kveld da det oppstod korrosjon i bak-kammeret. Så nå må jeg få meg en ny demper.... :overrasket:

Forrige eier hadde ikke demontert modulene noen gang så disse satt bom fast. Derfor var det vanskelig å få noe olje inn i bak-kammeret for å beskytte mot korrosjon.

MEN, over til ny demper. Jeg har tenkt en del på atec hertz 150 demper med m18 gjenger. Jeg har et systemvåpen som jeg får laget Custom løp på og alle har m18 gjenger for å kunne bruke samme demper/brems på. Men jeg tenker på om jeg bare skal kjøpe en demper beregnet for 9,3 kaliber. Blir dette helt feil å bruke på eksempel 223? Jeg er ikke hysterisk på minst mulig lyd. Kulesmellen av ovelyds-hastigheten lager lyd uansett, så stille blir det jo ikke. Men har noen erfaringer med dette? Vil en 9,3 demper på 223 lage hysterisk mye lyd?

Håper noen har noen bra innspill :)

Link to comment
Share on other sites

9,3 demper til 223 går fint, i motsetning til omvendt :wink:

 

Men dempingen blir veldig mye dårligere enn med en tillpasset demper.

 

Løsningen for deg, er en M18 gjenget demper, der du kan endre kaliberet i forhold til hva du skal skyte. Så vidt jeg vet, finnes det bare en demper laget for multi-kaliber.

 

Sjekk ut Sonic Ghost. Den selges i Norge av Jaktdepotet for under 3000kr. I følge hva jeg har hørt, demper den bra også...

 

http://www.jaktdepotet.no/messetilbud/lyddemper-sonic-ghost-50

Link to comment
Share on other sites

Jeg så litt på Sonic Ghost men er litt skeptisk på hvor "stabilt" dette er i forhold til presisjon. Om disse rørene man bytter ut innvendig i demperen er så bra laget at presisjon ikke blir endret om man tar ut røret og setter det inn igjen. Men om dette virker så er det jo veldig bra! Kunne tatt en telefon til jaktdepotet i morgen å hørt litt med dem.

Link to comment
Share on other sites

D står noe om dette i ladeboken.

Med hausken sd:

 

223 testet i flere kaliber.

22 kaliber= 34 db reduksjon

6,5mm= 33 db reduksjon

30 kaliber= 30 db reduksjon

375 kaliber= 26 db reduksjon

 

Dette gir deg vell en pekepinn på hvordan dempinga blir.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, nå snakker vi nyttig informasjon! :D

Takker!

Ser ut som vi snakker ca 3db pr mm økning i størrelse på demper..

Mulig jeg skulle ha fått meg en ny i 30cal da. Så heller ha en annen som tar det jeg har ifra 338 til eventuelt 9,3..;)

Det er vel noe slikt som at en økning på 3db skal tilsvare en dobling av lydtrykk. Men at det ikke alltid direkte føles slik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...