Jump to content

Våpenkontroll i hjemmet.


Mastodon

Recommended Posts

Du har din fulle rett til å mene at dette er en alvorlig forseelse:

Han hadde i tillegg to løp som ikke var registrert, løp til rifler han hadde kjøpt da du kunne kjøpe løp uten søknad i samme kaliber du hadde fra før.

Og jeg har rett til å være uenig. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du har din fulle rett til å mene at dette er en alvorlig forseelse

Det spiller ingen rolle hva du eller jeg mener. POD, politiet, påtalemyndigheten, er enige om at det er en alvorlig forseelse. Vi kan synse til månen blir firkantet, men sålenge de er enige om det, så ER det en alvorlig forseelse.

Det er litt sånn som tyngdekraften, du trenger ikke å like den, men det nytter ikke å argumentere mot den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Både juridisk og rent praktisk har du selvfølgelig rett M67. Men sannhet strekker seg lenger enn det. Selv om Tyrkia fjærner den sexuelle lavalder slik at det blir juridisk mulig for 50 år gamle gubber å gifte seg med 12 år gamle jenter......, så vet jo du og jeg at dette ikke er riktig å gjøre?

 

Tyngdekraften er en ræva sammenlikning. Da det er en fysisk naturkraft, og ikke noe en gjeng hårløse aper har funnet på.

Link to comment
Share on other sites

Tyngdekraften er en ræva sammenlikning. Da det er en fysisk naturkraft, og ikke noe en gjeng hårløse aper har funnet på

Nei, uansett hårløse aper, lattedrikkere og elbilkjørere, så er begge deler noe du må forholde deg til, og som biter deg i ræva om du ikke forholder deg til det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ofte kjøpt ny pipe på landskytterstevnet. Da kaster Landrø/ våpensmia den gamle og setter inn en ny. Jeg har aldri søkt, og aldri fått noe papirer på dette. Noen skyttere bruker opp 3 piper i året. Er det like strengt med banepipene til sauer? Er de også nummererte nå, og når begynte de med det?

Link to comment
Share on other sites

Sålenge du har en Sauer som de passer i, og som du har våpenkort på, i det kaliberet pipene er i, så er det greit. Det har alltid vært nummer på pipene, og om selgeren og politiet gjør jobben sin, så får du etterhvert våpenkort på de.

Problemet oppstår når du har piper i et annet kaliber enn du har våpenkort på.

 

Si at du har en 200STR i 6.5x55 til DFS skyting, (og våpenkort på den), og 17 piper i 6.5x55, det er greit selv om du ikke har søkt eller fått våpenkort på pipene.

Har du derimot også ei pipe i 9.3x62 til den samme Saueren, og ikke har våpenkort på den, da sliter du.

 

Nylig kjøpte jeg ei ekstra pipe til ei rifle jeg har i 7mm WSM, gud vet når jeg får våpenkort på den, men jeg har våpenkort på pipe i 7WSM fra før, så det går. Men om jeg hadde kjøpt ei pipe i 300WSM istf. så måtte jeg søkt på den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skulle man ha flere piper i samme kaliber så skal det være våpenkort på alle pipene

Ja, men man søker ikke (om man kjøper fra forhandler. Privat må man søke). Man kjøper, så sender forhandler papirer til Politiet, som sender våpenkort til deg. Det siste kan ta en stund...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...