Jump to content

Stabilisering av tre, trykkammer: trenger hjelp


Arisan

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er helt ny her inne og ut fra google ser det ut til at dere her på kammeret.no kanskje kan hjelpe meg.

 

A) Jeg skal stabilisere tre og støpe inn resin til slutt. Nettet nevner en kaktus-stabiliserings-resin, kunne gjerne tenkt meg å finne den eller noe som er like bra i norge, noen her som bruker slikt og har tips?

 

B) Jeg trenger et trykkammer, gjerne 20 liters. Finner ikke leverandører i Norge. Noen å anbefale og som er trygge?

 

C) Ser det er litt ulike instrukser på hvordan man stabilisere tre, vakuum, trykk, sølvfolie og varmeovn. Noen som har en god beskrivelse trinn for trinn?

 

Håper virkelig noen av dere kan svare meg på dette. :D

 

Kristina

Link to comment
Share on other sites

Har ikke stabilisert noe treverk selv, men har laga noe komposittmaterialer.

 

Når det kommer til trykkammer er det vanlig å lage dette selv. Ferdige trykkammer er nok best for høye trykk, men se for meg at det blir en stiv pris.

 

Til prosessen må du starte med tørt treverk.

Ved å legge treklossen i en bøtte med resin og pumpe vakuum vil du trekke ut luft i porene i treverket, og når du øker trykket igjen (selv til atmosfæretrykk) vil det utvendige trykket presse resinen inn i treverket. Ved å øke trykket enda mer får du pressa resinen enda dypere.

 

Bruker du ikke nok trykk vil ikke resinen komme gjennom hele trebiten. En tynnere bit vil være lettere å få gjennomstabilisert, så greit å være så nære sluttgeometri som mulig.

Link to comment
Share on other sites

En fjerner ikke luftlommer i treverk ved bruk av trykkammer - en komprimerer luften inni treverket og så vil den ekspandere når trykket senkes. Hvis planen er å mette treverket med et medium så må vakumering være riktig metode. En vanlig husholdningsvakumeringsmaskin skulle klare den jobben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du finner mye om dette på nettet. Jeg ble helfrelst for et par år siden og på loftet står en gallon Cactusjuice og et vakuumkammer fra https://www.turntex.com og jeg handlet en vakuumpumpe sterk nok til det meste. Der står det, ubrukt, jeg har blitt hektet på en del greier opp gjennom tiden, men dette er det eneste som aldri ble realisert. De andre greiene ble i alle fall brukt en stund........ :oops: KJøpte også "kammerkniven" som skulle få fint stabilisert skaft, jaja, det er liv så det er håp. Skal stå på loftet til jeg får ånden over meg :D

 

Men som skrevet, man kan bli ganske klok på dette på nettet, også hos ovennevnte Turntex. Det jeg fikk med meg er, som skrevet av en annen her, at en vakuummaskin av typen man bruker til mat ikke er sterk nok. Du trenger noe ala det som brukes til vakuumsetting av kjøleanlegg mv.

Link to comment
Share on other sites

Jula har/ hadde en vakuumpumpe med drag i. Har ikke stablisert trevirke med den, men gjennomfarging av bjørkelaminat. Spritbeis og 0,,6mm flak... Kjøleskapgreia genererer greit vakuum, men sliter nok med stablisering...trur eg.

Kammer har jeg laget av kommunale kloakkrør. 50cm dia og 20mm tykke glassfiberarmerte vegger. Det holder[WINKING FACE]

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Turntex selger cactus juice og alumilite

Cactus for stabilisering og alumilite for støping. Førstnevnte må aktiveres i ovnen etter vakum, den andre er to komponent og tørker etter etpar timer.

Vakuumpumpa fra jula er litt i dårligste laget men du får det til. Jeg bruker en kaserolle der jeg har laget et logg av 10mm plexi med innsatt trykknippel og trykkmåler. Har laget en enkel pakning av rest av gummimatte jeg kjøpte på Tess.

Husk at treet må,være helt tørt. Så langt ned mot null som mulig. Jeg bruker en plastboks inni kjelen hvor jeg har cactus juice. Legg i treverket og hell over resin.mla det gå ca 3 cm over treet. Legg på noe tungt slik at ikke treet flyter.mdermed er det vakum til det slutter å boble ( all luft ute). Vakumpumpa til jula gir litt oljesky under bruk så ventiler godt. Når det slutter å boble slår du av vakumet ( kan ta etpar timer) La den gjerne stå med vakum til dagen etterpå. Slipp deretter inn luft men la treet ligge i resin like lenge som du vakumerte

Pakk deretter inn treet i aluminiumsfolie og stek i ovnen på ca 85 grader i ca 1 time. Bruk termometer!

For å få en bedre stabilisering kan man bruke en kompinasjon av vakum og trykktank. Da blir stabiliseringen bedre. Da settes trykk etter vakum. Det er det de proffe gjør...

 

Alumilite støpes i former som all annen resin. Feks kongler osv... Lykke til

 

Ps. Det er samme pris på frakt for 2 gallon som 1...

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

 

Dette var mye bra info. Jeg har hengt meg opp i resin og måtte google alumilite og ser det er litt det samme, er det en spesifikk forskjell mellom alumilite og resin? Har funnet en leverandør på østlandet av en type resin som herdes i ovnen på to timer, som er klart som vann og gulner ikke av UV lys over år og tåler høy temperatur og frost, men den er svært kostbar.

 

Jeg har en stor tank (30-40 l.) til vakuumering fra busch i Drøbak, kostet flesk :shock: men nå er den i hus og skal brukes!! Jeg har kjøpt den jula pumpa og setter pris på å høre at det ikke er noe galt da jeg har merket oljedampen som oser av den. Kan den stå å vakumere i et døgn eller flere timer uten å gå for varm? Eller er det tenkt at kammeret stenges av og bevarer vakumet? Mitt kammer er desverre ikke helt tett men jobber med saken og tenker den siste locktapen gjør susen.

 

Var inne på turntex.com sin side og går for kaktus juicen deres. De anbefaler trykkammer fra binks.com men det ser ut som jeg kanskje tar en raid inne på ebay og serhva jeg finner der, men holder meg unna harbour sine kammer som har hatt flere uhell.

 

Dere vet det sikker men har du et firma så kan slikt kostbart utstyr kjøpes som verktøy og da er det tollfritt inn i landet ;)

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Jeg ville aldri sovet med pumpa fra Jula gående :forvirra: Stoler ikke helt på den. Hvis du sjekker pumpene Turntex anbefaler så er den minste helt identisk med pumpa fra Jula. Han advarer også mot oljedamp...

Hvor i Norge fant du resin?

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Hvor i Norge fant du resin?

 

Har prøvd west system sin men den blir for gul og tåkete.

 

http://www.lindberg-lund.no/ Kontaktperson: christian.b@lindberg-lund.no

Hils fra Kristina Skeie og spør etter HRI crystal resin, finner den ikke lenger på nettsiden deres. Var inne på lab'en deres og testet ut varen da den var ny, ufattelig slitesterk, effektiv herding da det bare tok to timer til "demolding" pot time fra 25 min. Den kostet litt så jeg ser etter andre leverandører og tenker å prøve ut artresin.com som nylig fikk et europeisk lager og ikke bare i Australia.

 

Skal sjekke ut andre vakuum pumper. Busch i Drøbak selger vakuumpumper men tror de ligger opp mot 30-40 tusen, jeg er ikke helt der ennå ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ser dette er en gammel tråd, men tenke å begynne med å lage noen kniver, men tenkte å lage noen håndtakemner først, er dataene på denne kompressoren bra nok til å gjøre en bra vakumjobb?

Har den stående, og brukes til vakumering av ac anlegg på bil og hjem.

 

  • Ultimate vacuum: 5 PA, rotating speed: 1720 RPM
  • Burst pressure: 3000 psi, maximum working pressure: 600 psi
  • Manifold blue gauge (low): 0 psi to 150 psi
  • Manifold red gauge (high): 0 psi to 500 psi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...