Jump to content

Rifledrilling, hvilket kikkertsikte?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en Merkel rifledrilling som jeg holder på å bli kjent med. Skyter veldig bra med åpne sikter, og på drivjakt blir det skur og korn. Men jeg vil ha et kikkertsikte. Skal brukes til smygjakt på rådyr og hjort. Jeg kikker på Swaro z6i, z8i og zeiss 1-8. Andre jeg bør vurdere? Hvilke av disse tre?

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg endte opp med en Zeiss HT 1.1-4x24 for tilsvarende bruk på en 9,3x74r dobbelrifle, bra optikk, ikke kresen på øyeplassering, omtrent samme vekt som Z6 (mye lettere enn V8) og ikke minst billigere. Har Z6i i annen størrelse og veldig fornøyd med den også, mange vanskelige valg ja.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en rifledrilling med HT 1.1-4. Fikk bare brukt den på rådyrjakta (med hund) og opplevde ingen begrensninger i den sammenhengen. Har nå satt en Z6i 1-6 på min nye dobbelrifle. Den oppleves noe mer klumpete, men etter min mening har den enda bedre kontrast enn HT'n. Den har et grovere rødpunkt, men noe mer forstørrelse. Opplever dog ikke 4x i HT'n som vesensforskjellig ifra 6X i Z6i'en. Mulig at jeg lures litt av størrelsen på rødpunktet. 1,7-10 er i er etter min mening en mer ideell kikkert for smygjakt. Har også den (på et annet våpen), og opplever den som mer eller mindre lik istørrelse og vekt som 1-6'eren. Visuelt sett er HT'n i 1-4 smekrere på en drilling da. Den aller smekreste er Leupold 1,5-5 i blank finnish (heller ikke dårlig optikk etter min mening) Av disse ville jeg vurdert z6i i 1,7-10 dersom du får til å montert den lavt nok. Den er liten/kompakt som en 1-6, har et synsfelt på 26 meter på minste forstørrelse (om du skulle få en post der kikkert vil fungere bedre enn åpne sikter), kan brukes på lange hold, har brukbare skumringsegenskaper og er den beste kikkerten jeg noen gang har hatt optisk sett.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke du utfordringer med samskyting med det opprinnelige kikkertsiktet på denne rifledrillingen? Isåfall ville jeg nok funnet et sikte med lavest mulig vekt, i tillegg til andre "parametere". Jeg har S&B Exos 1-8 på min dobbelrifle, men angrer litt på at jeg ikke valgte Zeiss HT 1.1-4. For all del, Exos er et bra sikte, men har enda til gode å bruke mer enn 4x på jakt med 9,3x74, og Zeiss'en er litt lettere og mer hendig.

Link to comment
Share on other sites

Til bruk på slike våpen ville jeg valgt et kikkertsikte med stor utgangspupill slik at korrekt øyeplassering ikke blir så kritisk. Z6 serien har liten utgangspupill, Z4 serien og doctor 1-4 er bedre.

Drilling blir ikke langholdsvåpen, og 4x forstørrelse er nok, og da får du sikter med tilstrekkelig utgangspupill.

Link to comment
Share on other sites

I sammenlikningen mellom HT og z6 bør man skille mellom teori og praksis. I og med at jeg har både HT 1.1-4 og Z6i 1-6 og har testet de side om side kan jeg også bekrefte at sistnevnte har noe mindre synlig utgangspupill når man holder siktene på frihånd (umontert og ustabilt ift. øyet). Dette har også vært vist av bl.a Amatør i tidligere tråder. Jeg har imidlertid ikke hatt problemer med Z6'n i praksis når den er montert på våpen. Utgangspupillen er mer enn stor nok på lav forstørrelse i z6'en i praksis. Om man skrur opp mot 4-6 ganger er den mer kresen på øyeplassering, men de gangene man har behov for den forstørrelsen har man normalt også bedre tid på seg til å sikte inn/finne bildet. Jeg har i tillegg en kolbeforhøyer i lær som monteres raskt etter behov og gir perfekt høyde ift. kikkerten. Da er det ikke noe problem å finne bildet på 6x heller. På 1x behøves ikke en gang god kinnstøtte for å finne bildet etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde først en Zeiss Diavari 3-12x56 periskop til denne. Kun fordi jeg hadde det liggende. Det ble for tungt så jeg fikk ikke god samskyting. Nå vil jeg ha et som kan fungere i stedet for aimpoint, og som kikkertsikte på smygjakt. Vanskelig å velge....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket på en dobbelrifledrilling for en stund siden med Leupold 1,5-5. Husker at jeg ble overrasket over hvor liten den kikkerten var, vesentlig mindre enn de europeiske 1-4/6. -Ble også overrasket over hvor fin optikken var. Den har tommersrør og veier kun 266 gram. Nå finnes den også med lysretikkel i tysk #4 sjekk linken: https://www.leupold.com/hunting-shooting/scopes/vx-3i-riflescopes/vx-3i-1-5-5x20mm/

 

Noen skal absolutt ikke ha amerikansk kikkert på tysk våpen, men om det funker, ser bedre ut visuelt sett så hvorfor ikke? Om man ønsker et mer klassisk utseende finnes den også uten lys i svart lakk finnish, men tror da kun uten lys. Jeg ville ha tatt en kikk på den...

Link to comment
Share on other sites

Snakker du om bare ett kikkertsikte ville jeg gått for et med 42mm objektiv slik at man får litt mere lysstyrke til de sene kvelder. Alle disse variabelrørene som nevnes fra 1X gir deg et synsfelt fra midt på løpssettet, hva nå det skal være godt til.

 

OG en db-drilling eller ei db-rifle er selvsagt et like godt langholdsvåpen som en kombi eller drilling, ikke glem det! Det er ok og ha et kikkertsikte med litt forstørring slik at det er brukelig på småvilt også.

Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruksområde ville jeg valgt blant de som har 1,6-8x42 eller 1,7-10x42. Har selv en Kahles 1,6-8x42 og føler det er et sikte som fyller de aller fleste behov. I tillegg er den ikke for klumpete til et slikt våpen. Om du ikke føler behov for lysprikk, så har vel Swaro en 1,7-10x42 uten og da blir vekta ennå mer tiltalende til ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en zeiss clasisc 1.1-4x24 på min kombi som har samme bruksområde som du har tenkt til. Kjappe skudd på 1.1 også fult dugende til og dra av ei haglladning etter skogsfuggelen. Er det litt hold så er det også nokk tid til og dra opp på 4x og på storviltjakt trenger man egentlig ikke mere i dagslys.

Skal man på skumringsjakt så har du sikkert andre våpen og kikkerter du kan bruke ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg mener at det er tullete å kjøpe et rørsikte som ikke gjør annet enn hva åpensiktene gjør. Jeg er såpass konservativ at jeg stortrives med mine 1,5-6x42 zeiss'er på mine drillinger og dobbeltrifler. Men det kan ikke vanke tvil om at de nye 6- og 8-gangerne er mye bedre. Og fysj - det er ikke umulig at det vil være en fordel med ett aller så lite lyspunkt...

 

Jeg er Zeiss-mann, men de nye V8' ene er helt uaktuelle p.g.a størrelse og vekt. Swarovski har skjønt det, og tilbyr ekstra ytelse uten ekstra vekt og størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har visst vært litt uklar ift hva jeg ser etter.

 

Jeg er 52 år. Skyter bra med åpne sikter nå, men jeg regner ikke med at det holder. Jeg vil ha et sikte som:

* Ikke blir for tungt, slik at jeg kan få samskyting

* Ikke ødelegger balansen i ei smekker rifledrilling

* jeg kan bruke på drivjakt etter villsvin, i stedet for aimpoint

* fungerer greit på smygjakt etter hort og rådyr

* best mulig skumringsegenskaper ut fra forutsetningene over.

 

Leupold er for dårlig. Jeg har hatt en Leupold på en dobling en gang, og det ble melk ved motlys, og elendig i skumring. Det blir Tysk optikk på meg, ferdig snakka. Jeg har hatt en Zeiss variopoint 1-4 på en drilling en gang. Fungerte fint det! Og jeg plukket rådyr på uanstendig lange hold med det siktet. Dersom jeg kan ha 1-6 eller 1-8 med samme vekt, så er det fint :-)

 

Merke Vekt synsfelt

z8i 1-8 615 42

z8i 1,7-13 620 25

z6i 1-6 440 42

z6i 1,7-10 490 25

zeiss 1-8 620 39,5

zeiss 1-4 420 39,5

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1,5-6x42 er litt gårsdagens teknologi synes jeg.

 

Jeg faller ned på enten z6i 1-6 eller Zeiss HT 1-4. Brukererfaringene som nevnes over i tråden her viser at de oppleves veldig like, vekta er tilnærmet lik.

Eller z6i 1,7-10 eller z8i 1-8. Litt lettere med z6i, dyrere og litt tyngre med z8i. z6i har i tillegg fordelen med 42m utgangspupill, som gjør at skumringsjakt blir ganske så greit. Ulempen er 25 meter synsfelt på 100 meter, mens 1-6 eller 1-4 har omtrent 40 meter.

 

Dere med erfaring, hvilken forskjell utgjør dette på drivjakt? Går det greit med 25 meters synsfelt på 100 meter, eller vil det føles begrenset på korte hold, når grisen kommer rasende på 5 meters hold?

Link to comment
Share on other sites

1,5-6x42 er litt gårsdagens teknologi synes jeg.

 

Selvsagt. Men uansett har vel denne satt standarden for dagens 1-6, 1,7-10 osv x42 eller deromkring, hva angår allroundegenskaper.

 

 

Jeg faller ned på enten z6i 1-6 eller Zeiss HT 1-4. Brukererfaringene som nevnes over i tråden her viser at de oppleves veldig like, vekta er tilnærmet lik.

Eller z6i 1,7-10 eller z8i 1-8. Litt lettere med z6i, dyrere og litt tyngre med z8i. z6i har i tillegg fordelen med 42m utgangspupill, som gjør at skumringsjakt blir ganske så greit. Ulempen er 25 meter synsfelt på 100 meter, mens 1-6 eller 1-4 har omtrent 40 meter.

 

Dere med erfaring, hvilken forskjell utgjør dette på drivjakt? Går det greit med 25 meters synsfelt på 100 meter, eller vil det føles begrenset på korte hold, når grisen kommer rasende på 5 meters hold?

 

Har ikke erfaring med z-serien til Swarovski, men tenker du mest mulig allround så ville jeg personlig gått for en med minst 42 mm objektv. Da har du endel å fare med i grålysning eller skumring.

 

Har forresten forgjengeren, Swarovski Habicht 3-9x36. En kjempelett (330 g.) og topp kikkert til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Er det baser på våpenet?

 

Både EAW og recknagel passer, men svingbaser til brekkvåpen er ikke justerbare slik som normalt til repetergevær. Derfor må du ta med deg drillingen til børsemakeren slik at han kan prøve flere slik og finne én som passer bra.

 

Om jeg ikke husker feil har EAW de laveste til skinne.

Link to comment
Share on other sites

EAW har (ganske) lave til Zeiss skinne, ikke Swarovski

 

EAW mod 1401 foran og mod 1614 bak fremre feste bygger 10mm opp til skinna foran, og det er flere å velge mellom bak. Begge disse er laget i ett stykke, og er derfor veldig pene. Det er normalt å ha basene foran og bak i forskjellig høyde.

 

Alle andre jeg har sett til både Zeiss- og Swarovski SR-skinne er satt sammen av flere deler og er høyere

 

[pdfview]http://www.eaw.de/assets/files/2014/EAW_Katalog_2014_Web.pdf[/pdfview]

Link to comment
Share on other sites

Ok, med tanke på høyde, er det vel da bedre å gå for ringmontasje? På min drilling med EAW svingmontasje (husker ikke betegnelsen) ligger mellomrøret 11,5mm over skinna. På Teck'en har jeg ERA der røret ligger 14mm over skinna. Begge disse har ringmontasjer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg kjøpte en Merkel 211E kombi, den var uten montasje for kikkertsikte.

Jeg har prøveskutt den med åpne siktene og det går veldig greit.

men jeg har bestemt meg for en Svingmontasje på denne og har gjort avtale med Vågsland om montering av dette.

Har da bstilt meg en Zeiss 1,1-4x24 HT mest pga av at jeg ser ikke behovet for noe større forstørrelse jfr det flere over her skriver.

og HT er på en måte blitt mitt sikte, da jeg er mer en fornøyd med de 2 andre jeg har.

1,1-4x24 HT skal brukes i all hovedsak på kombi jakt rådyr/småvilt og den er ikke dårligere en at den også kan brukes på elg og hjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...